This study sheds light on one of the critical concerns in organizational research regarding the impact of polychronicity on employee creativity and work engagement in the hospitality industry. Based on person-job fit theory, the study investigates how polychronicity affects employee creativity, focusing on the mediating role of work engagement. In this cross-sectional study, data were collected from 172 people working in the hospitality sector using a structured questionnaire and data analysis was carried out using the original SPSS-26 and AMOS-24 package programs. Polychronicity Scale, Employee Creativity Scale and Work Engagement Scale were used to collect data. The findings revealed that polychronicity had a positive effect on employee creativity and work engagement. Similarly, work engagement had a positive effect on employee creativity. Morever, work engagement was found to play a partial mediating role in the effect of polychronicity on employee creativity. The emphasis of this study is on work engagement and employee creativity, which are known to be important behavioral outcomes of employees; therefore, practitioners in the hospitality industry can use the findings of this study. Similarly, researchers interested in the topic of polychronicity could use this research as a guide. Moreover, future studies can be conducted with different variables to increase the explanatory capacity of the proposed model.
Bu çalışma, konaklama sektöründe çalışanların yaratıcılığını ve işe adanmışlıklarını etkileyen polikronisiteye ilişkin örgütsel araştırmalardaki kritik endişelerden birine ışık tutmaktadır. Kişi-iş uyumu teorisini temel alan çalışma, işe adanmışlığın aracılık rolüne odaklanarak, polikronistenin çalışan yaratıcılığını nasıl etkilediğini araştırmaktadır. Kesitsel bir tasarımın kullanıldığı bu çalışmada veriler, konaklama sektöründe çalışan 172 kişiden yapılandırılmış bir anket kullanılarak toplanmış ve veri analizi orijinal SPSS-26 ve AMOS-24 paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplamak için Polikronisite Ölçeği, Çalışan Yaratıcılığı Ölçeği ve İşe Adanmışlık Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular, polikronisitenin, çalışan yaratıcılığı ve işe adanmışlık üzerinde pozitif bir etkisinin olduğunu ortaya koymuştur. Benzer şekilde, işe adanmışlık çalışan yaratıcılığı üzerinde pozitif bir etki sergilemiştir. Ayrıca, işe adanmışlık, polikronisitenin çalışan yaratıcılığı üzerindeki etkisinde kısmi aracı rol üstlendiği görülmüştür. Bu çalışmanın vurgusu, çalışanların önemli davranışsal sonuçları olarak bilinen işe adanmışlık ve çalışan yaratıcılığı üzerinedir; bu nedenle konaklama sektöründeki uygulayıcılar, bu çalışmanın bulgularını kullanabilirler. Benzer şekilde, polikronisite konusuna ilgi duyan araştırmacılar da bu araştırmayı bir kılavuz olarak değerlendirebilirler. Ayrıca, önerilen modelin açıklayıcı kapasitesini artırmak için, gelecekteki çalışmalar farklı değişkenler ile yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Organisational Behaviour |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2025 |
Submission Date | September 25, 2024 |
Acceptance Date | February 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.