Necil Kazım Akses’in 1964 yılında basılan “Portreler I - Şan ve Piyano için 6 Poem” adlı şarkı dizisi, Türk Şan repertuvarında önemli bir yer tutmaktadır. Dizi içinden seçilen eserler, konser repertuvarlarında sıklıkla yer almaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, dizi içinde yer alan “Anlatamıyorum “adlı eserin şan tekniği ve şan eşliği açısından müzikalite ve yorumlamaya dair özelliklerinin ortaya konmasıdır. Araştırma betimsel modelde tarama araştırması olarak kurgulanmış olup, veriler, eserin şancılar ve piyanistler açısından incelenmesi sonucu, içerik analizi ile elde edilmiştir. Elde edilen bulgular çerçevesinde söz konusu eserde; Akses’in, Orhan Veli’nin ruhuyla özdeşleşerek ortaya koyduğu kompozisyon, şiirin müzik diline yansıması olarak kabul edilebilir. Solist için, şan tekniği ile ilgili önerilerin yanı sıra, prozodisinin ve dolayısı ile duygusal vurgusunun düzgün olabilmesi için bestecinin öngördüklerinin dışına çıkmamasının, yorum açısından belirleyici olduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte eşlik eden piyanistin de, solistin sahip olduğu ruh halini özümseyip, kendisini takip ederken uygun renk ve tınılardan oluşmuş bir fonla desteklemesi, rubatolar sırasında temposal uyumun hassasiyeti gibi önem arz eden özellikler içerdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Necil Kazım Akses Şan Tekniği Şan Eşliği Piyano Eğitimi Orhan Veli
Necil Kazım Akses's song series "Portreler I - Şan ve Piyano için 6 Poem ", published in 1964, has an essential place in the Turkish Voice repertoire. The works selected from the series are frequently involved in concert repertoires. The primary purpose of this research is to reveal the characteristics of the work titled "Anlatamıyorum" in terms of singing technique and piano accompaniment for musicality and performing. The research was designed with the descriptive review model, and the data was obtained through content analysis by analyzing the work in terms of the singers and pianists. Within the framework of the findings, in the mentioned work, Akses' composition, created by identifying with Orhan Veli's spirit, can be regarded as the reflection of poetry in the language of music. It was concluded that, besides the recommendations concerning singing technique, the fact that the prosody and accordingly the emotional emphasis of the soloist should not go beyond the composer's predictions is decisive in terms of performing. However, it has been determined that the accompanying pianist also holds essential features such as internalizing the mood of the soloist and supporting him/her with a background created by proper tone colors and timbre while following the soloist and the sensitivity of temporal harmony during the rubato.
Necil Kazım Akses Singing Technique Piano Accompaniment Piano Education Orhan Veli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 11 |