Bir sanat akımı olarak İzlenimcilik kendini ilk olarak resim alanında göstermiştir. Kısaca, dış dünyadan edinilen izlenimleri yansıtmayı amaç edinen ve akıl yerine hissiyata önem veren bir sanat hareketi olmuştur. 1870 Fransa-Prusya Harbinden sonra Fransa’da ortaya çıkan bu akımda özellikle Edouart Manet (1832-1883), Claude Monet (1840-1926), Edgar Degas (1834-1917) ve Georges Seurat (1859-1891) gibi Fransız ressamların eserleri büyük etkiler yaratmıştır. Müzik sanatında ise İzlenimcilik, 19. yüzyıl sonlarında bir terim olarak kullanılmaya başlamış, Fransa’da yoğunlaşarak 20. yüzyıl ortalarına kadar etkisini sürdürebilmiştir. Bu dönemde bestecilerin yapmış oldukları çalışmalarda gelenekselliğin aksine, birtakım değişik yeni tınılar, efektler, diziler, ritimler, renkler vb. arayıp kullandıkları bilinmektedir. Kendi duygularını, düşüncelerini ve dünyayı kavrayışlarını bu doğrultuda tamamen bireysel bir hissiyat ile eserlerine yansıtmaya çalıştıkları görülür. Özellikle orkestrasyon tekniklerini yarattıkları kompozisyon ile aynı önemde değerlendirip, farklı, egzotik, gizemli ve yeni olanı yakalayıp ortaya çıkartma arayışında etkin ve verimli bir şekilde uygulamışlardır. Orkestra içerisinde kullanılan her bir çalgıyı değişik renk, tını ve efekt gibi unsurları elde etmek için görevi, teknik kapasitesi, önceliği her ne olursa olsun tek-solo veya farklı gruplar halinde ayrıntılı ve ustaca kullanmışlardır. Bu çalışmada bahsi geçen İzlenimci sanat akımı ve müziğin ana hatları ile İzlenimci orkestrasyon özellikleri incelenmiştir.
As an art movement, Impressionism first manifested itself in the field of painting. In short, it has been an art movement that aims to reflect impressions acquired from the outside world and cares about feeling instead of reason. In this current, which emerged in France after the Franco-Prussian War of 1870, especially the works of French painters such as Edouart Manet (1832-1883), Claude Monet (1840-1926), Edger Degas (1834-1917) and Georges Seurat (1859-1891) had great influences. Impressionism in the art of music, began to be used as a term at the end of the 19th century, concentrated in France in the 20th century. It was able to maintain its influence until the middle of the century. It is known that, composers in this period searched for and used some new sounds, effects, sequences, rhythms, colors, etc. on the contrary to the traditionalism in their works. It is seen that they try to project their own feelings, thoughts and understanding of the world into their works with a completely individual feeling in this direction. In particular, they evaluated orchestration techniques with the same importance as the composition they created and applied them effectively and efficiently in their quest to capture and reveal what is different, exotic, mysterious and new. Each instrument in the orchestra has different color, timbre, and effects task to achieve elements such as technical capacity, priority, regardless of single-detailed and skillfully used solo or in different groups. In this study, the main lines of Impressionist art movement and music and the features of Impressionist orchestration were examined.
Impressionism Impressionist Music Impressionist Orchestration
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 12 |