Research Article
BibTex RIS Cite

Yıllık 300 milyon Hasta Muayenesi; Türkiye'de 2. ve 3.Basamak Kamu Sağlık Tesisleri Acil Servis ve Poliklinik Hizmetlerinin Değerlendirilmesi

Year 2022, , 496 - 502, 29.09.2022
https://doi.org/10.31832/smj.1128439

Abstract

Amaç: Türkiye’de gerek acil servislere gerekse polikliniklere çok sayıda başvuru mevcuttur. Acil servisler Türkiye’de hasta popülasyonunun önemli bir kısmını karşılayan tanı ve tedavi birimleridir. Çalışmamızda ülkemiz acil servislerine ve hastane polikliniklerine başvuran ve muayene edilen hasta sayıları ile tanı ve tedavi sürecinde istenen konsültasyon sayıları incelendi. Amaç ülkemiz kamu hastanelerine olan başvuruları saptamak, yıllara göre değişimlerini incelemek ve acil servis ile poliklinik hizmetlerinin son yıllardaki değişimini göstermektir.
Materyal ve Metod: Retrospektif tanımlayıcı bir çalışma olarak planlanan bu çalışmada 1 Ocak 2016-1 Ocak 2022 tarihleri arasında Türkiye’de 2. ve 3. Basamak 836 kamu hastanesi polikliniklerine ve acil servislerine başvuran hasta sayılarına ait veriler ele alınmıştır. Veriler tablolama programı üzerine kaydedilmiş ve yüzdesel değişimleri tablolama programı istatistiksel formülleri üzerinden hesaplanmıştır.
Bulgular: Ülkemizin nüfusu 2016’da yaklaşık 79,8 milyon iken 2021 yılı sonu itibariyle 84,6 milyona çıkmıştır. Bu süreçte acil servislerde muayene edilen hasta sayısı 2016’da 92,6 milyon kişi iken 2021 sonu itibariyle 129,5 milyona çıkmıştır. Aynı dönem içerisinde polikliniklerdeki muayene sayıları 199,5 milyondan 136,9 milyona düşmüştür. Bu yıllar arasında uzman hekim konsültasyon sayıları 2016’da 12,1 milyon hasta iken 2021 sonunda 14,6 milyon hastaya çıkmıştır.
Sonuç: Sağlık hizmetlerinde yaşanan olumlu gelişmelerle birlikte hizmete erişebilirliğin de artmasıyla son yıllarda sağlık hizmeti alma talebinde ciddi artışlar yaşanmıştır. Bu taleplerden en çok etkilenen alan olan acil servislerde muayene edilen hasta sayısı ve tüm muayene oranları içerisindeki payı yıllar içerisinde büyük artış göstermiştir. Bu istatistikler ışığında gerek acil servis hizmetlerinin gerekse poliklinik hizmetlerinin günün şartlarına göre planlanması uygun olacaktır.

References

  • 1)Ağırbaş İ, Sağlık kurumların yönetiminde temel kavramlar, Sağlık kurumları yönetimi-1 (ss. 26-45), 2012, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2631.
  • 2)Büyükmirza Kamil, Durukan Köse, “Sağlık Uygulama Tebliği’nin Poliklinik Birim Maliyetleri Açısından Değerlendirilmesi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2014, Yıl: 2, S.8, Ss. 28-37.
  • 3)Akdoğan, NalanTekdüzen Muhasebe Sisteminde Maliyet Muhasebesi Uygulamaları, Gazi Kitabevi, 2009, Ankara, 8. Baskı.
  • 4)Tengilimioğlu D, Işık O, Akpolat M. Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Yayın, 3. Baskı, Ankara, 2011a.S.302-309, 321-323.
  • 5)Çelik Y, Poliklinik ve Klinik Hizmetleri Yönetimi, Sağlık Kurumları Yönetimi-II (ss. 28-57). 2013, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2861.
  • 6)Ataç G. Bir Kamu Hastanesinde Departmantal Maliyet Analizi, 2009, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 7)Resmi Gazete. (1983). Yataklı tedavi kurumları işletme yönetmeliği. Ankara: Resmi Gazete, Sayı: 17927 Mük., Tarih: 13.01.1983.
  • 8) Can H, Kavuncubaşı Ş, Yıldırım S, Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi. 6. Baskı. Siyasal Kitabevi, Ankara; 2009, s.13-14,132-148.
  • 9)Erenler AK, Akbulut S, Guzel M, Cetinkaya H, Karaca A, Turkoz B et al. Reasons For Overcrowding İn The Emergency Department: Experiences And Suggestions Of An Education And Research Hospital. Turk J Emerg Med 2014;14 (2):59-63
  • 10)Tengilimoğlu, D., Işık, O. & Akbolat M, Sağlık işletmeleri yönetimi, 2019, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 11)Ozüçelik DN, Kunt MM, Karaca MA, Erbil B, Sivri B, Sahin A et al. A model of complaint based for overcrowding emergencydepartment: Five-Level Hacettepe Emergency Triage System. Ulus Travma AcilCerrahi Derg. 2013 May;19(3):205-14
  • 12) https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109
  • 13) Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), “Kronik Hastalığı Nedeniyle Sağlık Raporu Olan Hastaların İlaç Temini” hakkında bir duyuru, 08.04.2022
  • 14) Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı, Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü, 2018. T.C. Sağlık Bakanlığı sağlık istatistikleri yıllığı, Ankara.
  • 15)Çıraklı Ü, 18 OECD Ülkesinde 2002-2018 Yılları Arası Kişi Başı Ortalama Hasta Muayene Sürelerinin Karşılaştırılması, 2020, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 43-54
  • 16) Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2020. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık istatistikleri genel bilgi kitapçığı, Ankara
  • 17) https://stats.oecd.org/, 2020, OECD,Healtcare Utilization.
  • 18)TÜİK. (2020). Hekim sayısı, hekim başına düşen kişi sayısı ve hekim başına hasta müracaat sayısı, 2009- 2018.
  • 19) Cortazzo J, Guertler A , Rice M, Consultation and referral patterns from a teaching hospital emergency department, 2016, https://doi.org/10.1016/0735-6757(93)90082-M
  • 20) Koçak Y, Acil Servise Başvuran Non-Travmatik 65 Yaş Üstü ve Altı Hastaların İstenilen Konsültasyonlar Açısından Niteliksel ve Niceliksel Olarak Retrospektif Yaklaşımla Karşılaştırılması, 2018, Bursa Uludag University ProQuest Dissertations Publishing, 28739689

300 million Patient Examinations per year; Evaluation of Emergency and Polyclinic Services of 2nd and 3rd Stage Public Health Facilities in Turkey

Year 2022, , 496 - 502, 29.09.2022
https://doi.org/10.31832/smj.1128439

Abstract

Background: There are many applications to both emergency services and polyclinics in Turkey. Emergency services are the diagnosis and treatment units that meet a significant part of the patient population in Turkey. In our study, the number of patients admitted to and examined in our country's emergency services and hospital outpatient clinics, and the number of consultations requested during the diagnosis and treatment process were examined. The aim is to identify the applications to public hospitals in our country, to examine their changes over the years, and to show the change in emergency and polyclinic services in recent years.
Material and Methods: In this study, which is planned as a retrospective descriptive study, data on the number of patients who applied to the 2nd and 3rd level 836 public hospital outpatient clinics and emergency services in Turkey between January 1, 2016 and January 1, 2022 were discussed. The data were recorded on the spreadsheet program and their percentage changes were calculated using the tabulation program statistical formulas.

Results: While the population of our country was approximately 79.8 million in 2016, it increased to 84.6 million by the end of 2021. In this process, the number of patients examined in emergency services increased from 92.6 million in 2016 to 129.5 million by the end of 2021. In the same period, the number of examinations in polyclinics decreased from 199.5 million to 136.9 million. Between these years, the number of specialist physician consultations increased from 12.1 million patients in 2016 to 14.6 million patients at the end of 2021.
Conclusions: Along with the positive developments in health services, there has been a serious increase in the demand for health services in recent years, with the increase in accessibility to services. The number of patients examined in the emergency services, which is the area most affected by these demands, and its share in all examination rates have increased greatly over the years. In the light of these statistics, it would be appropriate to plan both emergency services and polyclinic services according to the conditions of the day.

References

  • 1)Ağırbaş İ, Sağlık kurumların yönetiminde temel kavramlar, Sağlık kurumları yönetimi-1 (ss. 26-45), 2012, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2631.
  • 2)Büyükmirza Kamil, Durukan Köse, “Sağlık Uygulama Tebliği’nin Poliklinik Birim Maliyetleri Açısından Değerlendirilmesi”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2014, Yıl: 2, S.8, Ss. 28-37.
  • 3)Akdoğan, NalanTekdüzen Muhasebe Sisteminde Maliyet Muhasebesi Uygulamaları, Gazi Kitabevi, 2009, Ankara, 8. Baskı.
  • 4)Tengilimioğlu D, Işık O, Akpolat M. Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Yayın, 3. Baskı, Ankara, 2011a.S.302-309, 321-323.
  • 5)Çelik Y, Poliklinik ve Klinik Hizmetleri Yönetimi, Sağlık Kurumları Yönetimi-II (ss. 28-57). 2013, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2861.
  • 6)Ataç G. Bir Kamu Hastanesinde Departmantal Maliyet Analizi, 2009, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • 7)Resmi Gazete. (1983). Yataklı tedavi kurumları işletme yönetmeliği. Ankara: Resmi Gazete, Sayı: 17927 Mük., Tarih: 13.01.1983.
  • 8) Can H, Kavuncubaşı Ş, Yıldırım S, Kamu ve Özel Kesimde İnsan Kaynakları Yönetimi. 6. Baskı. Siyasal Kitabevi, Ankara; 2009, s.13-14,132-148.
  • 9)Erenler AK, Akbulut S, Guzel M, Cetinkaya H, Karaca A, Turkoz B et al. Reasons For Overcrowding İn The Emergency Department: Experiences And Suggestions Of An Education And Research Hospital. Turk J Emerg Med 2014;14 (2):59-63
  • 10)Tengilimoğlu, D., Işık, O. & Akbolat M, Sağlık işletmeleri yönetimi, 2019, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 11)Ozüçelik DN, Kunt MM, Karaca MA, Erbil B, Sivri B, Sahin A et al. A model of complaint based for overcrowding emergencydepartment: Five-Level Hacettepe Emergency Triage System. Ulus Travma AcilCerrahi Derg. 2013 May;19(3):205-14
  • 12) https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109
  • 13) Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), “Kronik Hastalığı Nedeniyle Sağlık Raporu Olan Hastaların İlaç Temini” hakkında bir duyuru, 08.04.2022
  • 14) Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı, Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü, 2018. T.C. Sağlık Bakanlığı sağlık istatistikleri yıllığı, Ankara.
  • 15)Çıraklı Ü, 18 OECD Ülkesinde 2002-2018 Yılları Arası Kişi Başı Ortalama Hasta Muayene Sürelerinin Karşılaştırılması, 2020, Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi, 43-54
  • 16) Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, 2020. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık istatistikleri genel bilgi kitapçığı, Ankara
  • 17) https://stats.oecd.org/, 2020, OECD,Healtcare Utilization.
  • 18)TÜİK. (2020). Hekim sayısı, hekim başına düşen kişi sayısı ve hekim başına hasta müracaat sayısı, 2009- 2018.
  • 19) Cortazzo J, Guertler A , Rice M, Consultation and referral patterns from a teaching hospital emergency department, 2016, https://doi.org/10.1016/0735-6757(93)90082-M
  • 20) Koçak Y, Acil Servise Başvuran Non-Travmatik 65 Yaş Üstü ve Altı Hastaların İstenilen Konsültasyonlar Açısından Niteliksel ve Niceliksel Olarak Retrospektif Yaklaşımla Karşılaştırılması, 2018, Bursa Uludag University ProQuest Dissertations Publishing, 28739689
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Attila Beştemir 0000-0003-0986-9039

Hakan Aydın 0000-0003-3195-1805

Publication Date September 29, 2022
Submission Date June 9, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

AMA Beştemir A, Aydın H. Yıllık 300 milyon Hasta Muayenesi; Türkiye’de 2. ve 3.Basamak Kamu Sağlık Tesisleri Acil Servis ve Poliklinik Hizmetlerinin Değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi. September 2022;12(3):496-502. doi:10.31832/smj.1128439

30703

SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır