Giriş
Tüm dünyada internet kullanımının yaygın hale gelmesindeki ana etkenlerden biri de kuşkusuz akıllı telefonlardır. Sağlık çalışanları arasında da yaygın şekilde kullanılan akıllı telefonlar ile özellikle de doktorlar arasında anlık iletişim programları klinik pratikte kendine önemli bir yer edinmiştir. Biz bu çalışmada akıllı telefon kullanan hekimler arasında internetin, sosyal ağların ve sosyal medyanın kullanım yaygınlığını ve bu platformların hekimler arasında mesleki açıdan kullanım şekillerini belirlemeyi amaçladık.
Gereç ve Yöntemler
Tanımlayıcı ve kesitsel özellikte olan bu araştırma için görüşme tekniklerinden anket yöntemi kullanıldı. Çalışmada kullanılan anket formu araştırmacılar tarafından hazırlanmış olup toplamda beş bölümden oluşma idi. (1) sosyodemografik özellikler, (2) internet kullanım amaçları, (3) mobil uygulama kullanım amaçları, (4) anlık mesajlaşma uygulamalarının kullanım amaçları ve (5) sosyal medya uygulamalarının kullanım amaçları sorgulandı. Elede edilen verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistikler ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri ile sunuldu. Kategorik değişkenlerin karşılaştırılmasında Pearson ki-kare testi kullanıldı. İstatistiksel önemlilik düzeyi p≤0.05 olarak kabul edildi.
Bulgular
Kırk farklı uzmanlık alanından, hepsi araştırma görevlisi (asistan) doktor; toplamda 203 kişi çalışmaya dahil edildi. Katılımcıların hepsi akıllı telefon kullanmaktaydı. Yaş ortalaması 28.77±3.3 idi. Katılımcıların %56.2’si erkek cinsiyette idi. Katılımcıların %52.7’si (n=107) en fazla 3 yıllık hekimlik tecrübesine sahipti. Hekimlik mesleğindeki tecrübesi 3 yıl ve altında olanların makale okumak amacıyla interneti kullanım oranları 4 yıl ve üzerinde hekimlik tecrübesi olanlara göre anlamlı derecede daha düşüktü (p<0.001). Katılımcıların %73.9’u (n=150) tıbbi bilgi kaynağı olarak dijital ortamı tercih etmekte olup kalan %26.1 (n=53)’lik kesim de tıbbi bilgi kaynağı olarak kitap ya da broşürleri tercih etmekteydi. Hekimlerin %86.2 ‘si (n=175) mobil uygulamaları iletişim veya anlık haberleşme amaçlı kullanmaktaydı. Akademik veya mesleki amaçlı mobil uygulama kullanım oranı ise %22.7 (n=46) idi. Hekimlerin %98’inin anlık iletişim programı olarak WhatsApp kullandığı; mesleki açıdan WhatsApp uygulamasını %70.4 oranında telekonsultasyon işlemlerinde kullandığı ve en sık telekonsultasyonun acil servis hekimleri ile (%43.3) yapıldığı görüldü. Hekimlerin %48.8’i hastaların tıbbi amaçlı olarak görüntülerini paylaşırken hastalardan izin almadıklarını bildirdi. Hekimlerin %92.1’inin en az bir sosyal medya hesabına sahip olduğu ve sosyal medya hesaplarını tıbbi amaçlı en sık vaka paylaşımı yapan hekimleri takip etmek için kullandıkları görüldü
Sonuç
Hekimlik mesleği için akıllı telefon, internet ve sosyal medya platformlarının kullanımı günümüzde yadsınamaz bir gerçektir. Hekimler için de dijital ortamdan okuma oranları artık daha ön plana çıkmaktadır. Hekimler anlık mesajlaşma uygulamalarını telekonsültasyon için sıklıkla tercih ederken en sık iletişim kurulan birim ise acil servislerdir.
Introduction
One of the main factors in the widespread use of the internet all over the world is undoubtedly smartphones With smartphones, which are also widely used among healthcare professionals, instant communication programs have gained an important place in clinical practice, especially among doctors. In this study, we aimed to determine the prevalence of the internet, social networks, and social media usage among physicians using smartphones and the professional use of these platforms among physicians.
Materials and Methods
The questionnaire method, one of the interview techniques, was used for this descriptive and cross-sectional study. The questionnaire form used in the study was prepared by the researchers and consisted of five parts in total. (1) sociodemographic characteristics, (2) internet usage purposes, (3) mobile application usage purposes, (4) instant messaging applications usage purposes, and (5) social media applications usage purposes were questioned. In the analysis of the obtained data; descriptive statistics were presented with mean, standard deviation, frequency, and percentage values. Pearson chi-square test was used to compare categorical variables. The statistical significance level was accepted as p≤0.05.
Results
Doctors from forty different specialties, all research assistants (assistant doctors); A total of 203 people were included in the study. All of the participants were using smartphones. The mean age was 28.77±3.3 years. 56.2% of the participants were male. 52.7% (n=107) of the participants had a medical experience of at most 3 years. The rate of using the internet to read articles was significantly lower in those with 3 years or less of experience in the medical profession than those with 4 years or more of medical experience (p<0.001). 73.9% (n=150) of the participants preferred digital media as a source of medical information, and the remaining 26.1% (n=53) preferred books or brochures as a source of medical information. 86.2% (n=175) of the physicians used mobile applications for communication or instant communication. The rate of using mobile applications for academic or professional purposes was 22.7% (n=46). 98% of physicians use WhatsApp as an instant communication program; Professionally, it was seen that 70.4% used WhatsApp applications in teleconsultation processes and the most frequent teleconsultation was done with emergency physicians (43.3%). 48.8% of the physicians reported that they did not get permission from the patients while sharing the images of the patients for medical purposes. It was observed that 92.1% of the physicians had at least one social media account and they used their social media accounts to follow the physicians who shared the most frequent cases for medical purposes.
Conclusion
The use of smartphones, the internet, and social media platforms for the medical profession is an undeniable reality today. For physicians, reading rates from digital media is now more prominent. While physicians frequently prefer instant messaging applications for teleconsultation, the most frequently contacted unit is the emergency services.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2023 |
Submission Date | January 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır