Objective: The aim of the study was to evaluate the nurses' knowledge level about clinical samples and to define the in-service training needs. Material and Method: Totally, 102 nurses working in internal and surgical wards were included in the study. Participants were interviewed face to face with two parted surveys for determining information levels about clinical samples and sociodemographical characteristics. Twenty questions were asked under the main topics of general laboratory information, clinical samples, sample collection techniques and sample transport/ storage conditions. The answers gathered regarding the questionnaire were evaluated statistically according to sociodemographical characteristics of nurses.Results: It was determined that there were a significant statistical difference (p=0.007) between duty center and right answer scores. Nurses working in internal clinics were more successful. It was seen that there was a significant statistical difference (p=0.009) between age and level of knowledge on clinical samples, and over 35 age groups were unsatisfied. There were no major differences (p=0.645) between education and knowledge level. Additionally, there was no statistical difference (p=0.289) between work experience groups according to knowledge. It was also found that nurses often gave 8 correct answers out of 20 questions to create a statistically significant difference (F> 4679, p
Amaç: Bu çalışmada; hemşirelerin klinik örnekler hakkındaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi ve hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi amaçlandı.Gereç ve Yöntem: Çalışmaya dahili ve cerrahi kliniklerinde çalışan toplam 102 hemşire dahil edildi. Katılımcılara klinik örneklerle ilgili bilgi düzeylerinin ve sosyodemografik özelliklerinin belirlenmesi için iki bölümden oluşan anketler yüz yüze görüşme ile uygulandı. Genel laboratuvar bilgisi, klinik örnekler, örnek alım teknikleri ve örneklerin taşınma/saklanma koşulları bilgileri ana başlıkları altında toplam 20 soru soruldu. Hemşirelerin sosyodemografik özelliklerine göre anket sorularına verdikleri cevaplar istatistiksel olarak değerlendirildi.Bulgular: Görev yeri ile doğru cevap sayısı arasında anlamlı istatistiksel fark (p=0.007) saptandı, Dahili kliniklerde çalışan hemşireler daha başarılı bulundu. Yaş ve klinik örnekler ile ilgili bilgi düzeyi arasında anlamlı istatistiksel fark (p=0.009) saptandı ve 35 üstü yaş grupları başarısız bulundu. Eğitim düzeyi ile bilgi düzeyi arasında anlamlı fark (p=0.645) saptanmadı. İş tecrübesi grupları arasında bilgi düzeyi bakımından anlamlı istatistiksel fark (p=0.289) saptanamadı. Hemşirelerin 20 sorudan 8'ine anlamlı istatistiksel fark oluşturacak şekilde sıklıkla doğru yanıt verdikleri (F > 4.679; p < 0.05) gözlendi. Sorulara verilen yanıtların dağılımı incelendiğinde hemşirelerin klinik örneklerle ilgili bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu saptandı.Sonuç: Hastanemizde hemşirelik hizmetleri kalite programları çerçevesinde uygulanan hizmet içi eğitimlerin klinik örneklerle ilgili kısmının yetersiz kaldığı görüldü. Hizmet içi eğitim programları düzenlenirken klinik örneklerle ilgili bilgi eksiklerinin dikkate alınarak mikrobiyoloji, biyokimya ve patoloji ile ilgili konuların kapsamının genişletilmesi ve performans değerlendirilmelerinin de bu kapsamda tekrar gözden geçirilmesinin yararlı olabileceği düşünüldü.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Submission Date | September 7, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır