Research Article
BibTex RIS Cite

Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Uyku Kalitesi ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi

Year 2018, , 395 - 403, 29.06.2018
https://doi.org/10.31832/smj.413752

Abstract

Amaç: Bu çalışmada, tıp fakültesi öğrencilerinin
uyku kalitesinin belirlenmesi ve yaşam kalitesinin uyku üzerine etkisinin
araştırılması amaçlanmıştır.



Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipteki çalışmanın evrenini 2015-2016
eğitim yılında Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde okuyan 318 öğrenci oluşturmuştur.
Katılımcılara Pittsburgh Uyku Kalitesi Ölçeği (PUKÖ) ve Kısa Form-36 Yaşam
Kalitesi Ölçeği (SF-36 YKÖ) uygulanmıştır. Ölçeklerin sosyodemogrofik
özelliklerle ilişkileri de değerlendirilmiştir. Analizlerde tanımlayıcı
istatistikler, Kolmogorov-Smirnov normallik testi, Ki-kare Testi ve Spearman
korelasyon katsayısı kullanılmıştır.



Bulgular: Çalışmaya
katılanların yaş ortalaması
21,59±2,05 (en düşük 18, en
yüksek 30) olup, %57,9’unun kadın olduğu
görülmüştür. Katılımcıların 206’sı (%64,8) evde kaldığını, 261’i (%82,1)
sigara kullanmadığını, 260’ı (%81,8) alkol kullanmadığını, 158’i (%49,7)
kafeinli içecek-ilaç tükettiğini belirtmiştir. PUKÖ’ye göre çalışmaya
katılanların %64,2’sinde uyku kalitesi kötü bulunmuştur. Uyku kalitesi puanı
ile ders notu ortalaması arasında negatif yönlü zayıf bir ilişki bulunmuştur.
Kafeinli içecek tüketenlerin uyku kalitesinin, kafeinli içecek tüketmeyenlere göre
istatistiksel olarak daha kötü olduğu görülmüştür. YKÖ alt başlıklarına göre çalışmaya
katılanların aldıkları puanların ortancası en yüksek fiziksel rol fonksiyon
alanında, en düşük duygusal rol fonksiyon alanında olduğu görülmüştür (sırasıyla ortanca değerler: 100,0-33,33). Uyku
kalitesi ölçeği puanı ile Yaşam kalitesinin tüm alt başlıkları arasında negatif
yönlü orta ya da zayıf ilişki olduğu görülmüştür. Sınıf ile genel sağlık
algısı, sosyal fonksiyon ve duygusal rol fonksiyon arasında pozitif yönlü zayıf
ilişki saptanmıştır.



Sonuç:
Çalışmamızda uyku kalitesi seviyesinin düşük olduğu saptanmıştır. Tıp fakültesi
öğrencilerinin yaşam kalitesi açısından duygusal ve sosyal alanda daha eksik
oldukları görülmüştür. Öğrencilerin kafein tüketimini sınırlamak faydalı
olabilir. Eğitim sürecinde öğrencilere hizmet veren psikolojik danışma ve
rehberlik alanlarının olması, sosyal aktivite düzeyini artırıcı faaliyetlerin
düzenlenmesi faydalı olabilir. 

References

  • 1. Karadağ M. Uyku bozuklukları sınıflaması (ICSD-2). Turkiye Klinikleri Archives of Lung, 2007, 8: 88-91.2. Gökçay B, Arda B. Sleep and Sleep Medicine in the Light of Medical History-Tıp Tarihi Açısından Uyku ve Uyku Araştırmaları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 2013, 3: 70-78.3. Recommended amount of sleep for a healthy adult: a joint consensus statement of the American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society. Sleep, 2015, 38: 843-844.4. Hirotsu C, Tufik S, Andersen ML. Interactions between sleep, stress, and metabolism: from physiological to pathological conditions. Sleep Science, 2015, 8: 143-152.5. Dewald JF, Meijer AM, Oort FJ, Kerkhof GA, Bögels SM. The influence of sleep quality, sleep duration and sleepiness on school performance in children and adolescents: a meta-analytic review. Sleep medicine reviews, 2010, 14: 179-189.6. Kabrita CS, Hajjar-Muça TA, Duffy JF. Predictors of poor sleep quality among Lebanese university students: association between evening typology, lifestyle behaviors, and sleep habits. Nature and science of sleep, 2014, 6: 11.7. MAYDA AS, KASAP H, YILDIRIM C, YILMAZ M, DERDİYOK Ç, ERTAN D, ERTEN R, GÜL AH, Gökçe G, Mehmet K. 4-5-6. sınıf tıp fakültesi öğrencilerinde uyku bozukluğu sıklığı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2012, 2: 8-11.8. ŞENOL V, SOYUER F, AKÇA RP, ARGÜN M. Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 2012, 13.9. Ahrberg K, Dresler M, Niedermaier S, Steiger A, Genzel L. The interaction between sleep quality and academic performance. Journal of psychiatric research, 2012, 46: 1618-1622.10. Buysse DJ, Reynolds CF, Monk TH, Berman SR, Kupfer DJ. The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry research, 1989, 28: 193-213.11. Ağargün MY, Kara H, Anlar Ö. The validity and reliability of the Pittsburgh Sleep Quality Index. Turk Psikiyatri Derg, 1996, 7: 107-15.12. Derneği UÇTTT. obstrüktif uyku apne sendromu tanı ve tedavi uzlaşı raporu. Türk Toraks Dergisi, 2012, 13: 59-63.13. Montazeri A, Goshtasebi A, Vahdaninia M, Gandek B. The Short Form Health Survey (SF-36): translation and validation study of the Iranian version. Quality of life research, 2005, 14: 875-882.14. Koçyigit H. Kisa Form-36 (KF-36) nin Turkce versiyonunun guvenirligi vegecerliligi.[Validity and reliability of Turkish version of SF-36]. J Drug Ther, 1999, 12: 102-106.15. Demiral Y, Ergor G, Unal B, Semin S, Akvardar Y, Kıvırcık B, Alptekin K. Normative data and discriminative properties of short form 36 (SF-36) in Turkish urban population. BMC public health, 2006, 6: 247.16. Aysan E, Karaköse S, Zaybak A, GÜNAY İSMAİLOĞLU E. Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. 2014.17. Cheng SH, Shih C-C, Lee IH, Hou Y-W, Chen KC, Chen K-T, Yang YK, Yang YC. A study on the sleep quality of incoming university students. Psychiatry research, 2012, 197: 270-274.18. Council NR. Caffeine for the sustainment of mental task performance: Formulations for military operations. Washington, DC: National Academy Press, 2001, 6: 104-168.19. Thakkar MM, Sharma R, Sahota P. Alcohol disrupts sleep homeostasis. Alcohol, 2015, 49: 299-310.20. James JE, Kristjánsson ÁL, Sigfúsdóttir ID. Adolescent substance use, sleep, and academic achievement: evidence of harm due to caffeine. Journal of adolescence, 2011, 34: 665-673.
Year 2018, , 395 - 403, 29.06.2018
https://doi.org/10.31832/smj.413752

Abstract

References

  • 1. Karadağ M. Uyku bozuklukları sınıflaması (ICSD-2). Turkiye Klinikleri Archives of Lung, 2007, 8: 88-91.2. Gökçay B, Arda B. Sleep and Sleep Medicine in the Light of Medical History-Tıp Tarihi Açısından Uyku ve Uyku Araştırmaları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 2013, 3: 70-78.3. Recommended amount of sleep for a healthy adult: a joint consensus statement of the American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society. Sleep, 2015, 38: 843-844.4. Hirotsu C, Tufik S, Andersen ML. Interactions between sleep, stress, and metabolism: from physiological to pathological conditions. Sleep Science, 2015, 8: 143-152.5. Dewald JF, Meijer AM, Oort FJ, Kerkhof GA, Bögels SM. The influence of sleep quality, sleep duration and sleepiness on school performance in children and adolescents: a meta-analytic review. Sleep medicine reviews, 2010, 14: 179-189.6. Kabrita CS, Hajjar-Muça TA, Duffy JF. Predictors of poor sleep quality among Lebanese university students: association between evening typology, lifestyle behaviors, and sleep habits. Nature and science of sleep, 2014, 6: 11.7. MAYDA AS, KASAP H, YILDIRIM C, YILMAZ M, DERDİYOK Ç, ERTAN D, ERTEN R, GÜL AH, Gökçe G, Mehmet K. 4-5-6. sınıf tıp fakültesi öğrencilerinde uyku bozukluğu sıklığı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2012, 2: 8-11.8. ŞENOL V, SOYUER F, AKÇA RP, ARGÜN M. Adolesanlarda uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. Kocatepe Tıp Dergisi, 2012, 13.9. Ahrberg K, Dresler M, Niedermaier S, Steiger A, Genzel L. The interaction between sleep quality and academic performance. Journal of psychiatric research, 2012, 46: 1618-1622.10. Buysse DJ, Reynolds CF, Monk TH, Berman SR, Kupfer DJ. The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry research, 1989, 28: 193-213.11. Ağargün MY, Kara H, Anlar Ö. The validity and reliability of the Pittsburgh Sleep Quality Index. Turk Psikiyatri Derg, 1996, 7: 107-15.12. Derneği UÇTTT. obstrüktif uyku apne sendromu tanı ve tedavi uzlaşı raporu. Türk Toraks Dergisi, 2012, 13: 59-63.13. Montazeri A, Goshtasebi A, Vahdaninia M, Gandek B. The Short Form Health Survey (SF-36): translation and validation study of the Iranian version. Quality of life research, 2005, 14: 875-882.14. Koçyigit H. Kisa Form-36 (KF-36) nin Turkce versiyonunun guvenirligi vegecerliligi.[Validity and reliability of Turkish version of SF-36]. J Drug Ther, 1999, 12: 102-106.15. Demiral Y, Ergor G, Unal B, Semin S, Akvardar Y, Kıvırcık B, Alptekin K. Normative data and discriminative properties of short form 36 (SF-36) in Turkish urban population. BMC public health, 2006, 6: 247.16. Aysan E, Karaköse S, Zaybak A, GÜNAY İSMAİLOĞLU E. Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi ve etkileyen faktörler. 2014.17. Cheng SH, Shih C-C, Lee IH, Hou Y-W, Chen KC, Chen K-T, Yang YK, Yang YC. A study on the sleep quality of incoming university students. Psychiatry research, 2012, 197: 270-274.18. Council NR. Caffeine for the sustainment of mental task performance: Formulations for military operations. Washington, DC: National Academy Press, 2001, 6: 104-168.19. Thakkar MM, Sharma R, Sahota P. Alcohol disrupts sleep homeostasis. Alcohol, 2015, 49: 299-310.20. James JE, Kristjánsson ÁL, Sigfúsdóttir ID. Adolescent substance use, sleep, and academic achievement: evidence of harm due to caffeine. Journal of adolescence, 2011, 34: 665-673.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Nida Erdoğan This is me

Meltem Pınar Karabel This is me

Şeyda Tok

Derya Güzel 0000-0002-7618-5043

Hasan Çetin Ekerbiçer

Publication Date June 29, 2018
Submission Date April 9, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

AMA Erdoğan N, Karabel MP, Tok Ş, Güzel D, Ekerbiçer HÇ. Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Uyku Kalitesi ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Sakarya Tıp Dergisi. June 2018;8(2):395-403. doi:10.31832/smj.413752

30703

SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır