Objective: Bullying that influences health and many
health related behaviors in adolescences can lead to negative changes on their
behaviors even in the later periods of life. The aim of this study is to
evaluate the cases of exposure to bullying, depression, anxiety state,
relations with the family and school success among the students in a middle
school in Adana.
Methods: This cross-sectional study was carried out
among middle school students at 6th, 7th and 8th
grade in the city of Adana. The survey form applied to the students included
socio-demographic attributes, Child Depression Scale, STAI Scale, California
Bullying Victimization Scale, Family Assessment Scale and Conners Teacher
Rating Scale.
Results: The number of students at 6th, 7th
and 8th grade was 53 (44,5%), 29 (24,4%) and 37 (31,1%) respectively
. 33 of the students (27,7%) in the study were victims of peer bullying.
Students who were subject to violence at home, at lower year levels and with
non-graduate mothers were more exposed to bullying. The ones exposed to
bullying were detected to have high levels of depression anxiety and
hyperactivity.
Discussion: School bullying is an issue which is
common all over the world and should not be underestimated. This study has
ascertained that children exposed to bullying have high levels of anxiety and
incidence of depression, also these children were found to be more hyperactive.
Amaç: Ergenlerde sağlık ve birçok
sağlıkla ilgili davranışları etkileyen zorbalık, yaşamın sonraki dönemlerinde
bile davranışlarda olumsuz değişikliğe neden olabilir. Bu çalışmanın amacı,
Adana'daki ortaokul öğrencilerinde zorbalık, depresyon, kaygı durumu, aileyle
ilişkiler ve okul başarısı ile ilgili olguların değerlendirilmesidir.
Yöntem: Kesitsel tipteki bu çalışma, Adana
ilinde 6., 7. ve 8. sınıflarda ortaokul öğrencileri arasında yürütülmüştür.
Öğrencilere uygulanan anket formu, sosyodemografik özellikler, Çocuk Depresyon
Ölçeği, Durumluk Kaygı Ölçeği, Kaliforniya Zorbalık Mağduriyet Ölçeği, Aile
Değerlendirme Ölçeği ve Öğretmenlik Derecelendirme Ölçeği'dir.
Bulgular: 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin
sayısı sırasıyla 53 (% 44,5), 29 (% 24,4) ve 37 (% 31,1) idi. Araştırmada 33
öğrenci (% 27,7) akran zorbalığı kurbanıydı. Evde şiddete maruz kalan, daha
düşük sınıfta okuyan ve anneleri okul
bitirmemiş olan öğrenciler, zorbalığa daha çok maruz kalmıştı. Zorbalığa maruz
kalanlarda yüksek düzeyde depresyon, kaygı ve hiperaktivite saptanmıştır.
Tartışma: Okul zorbalığı, tüm dünyada yaygın
olan ve göz ardı edilmemesi gereken bir konudur. Bu çalışma, zorbalığa maruz
kalan çocukların yüksek düzeyde kaygı ve depresyon sıklığı taşıdığını ve bu
çocukların daha hiperaktif olduklarını tespit etmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Submission Date | August 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |
SMJ'de yayınlanan makaleler, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı kapsamında lisanslanır