ÖZET
Amaç: Düzce Üniversitesi Tıp
Fakültesi 1. sınıf ve 6. sınıf öğrencilerinde internet bağımlılığı düzeyini
belirlemek, sosyo-demografik özellikleri, depresyona yatkınlık durumu ve
internet bağımlılığını etkileyen diğer etmenleri araştırmaktır.
Gereç ve yöntemler: Kesitsel tipteki araştırma
Düzce Üniversitesi Tıp Fakültesi dönem 1 ve 6 öğrencileri ile yapılmıştır.
Araştırmada örneklem seçilmemiş evrenin tamamına ulaşılması hedeflenmiştir.
Araştırmada öğrencilerden 39 sorudan oluşan sosyo-demografik özellikleri
sorgulayan soruları, 21 kategoriden oluşan Beck Depresyon Ölçeğ’ini (BDÖ) ve 12
sorudan oluşan Young İnternet Bağımlılık Testi Kısa Formu’nu (YİBT-KF)
cevaplandırmaları istenmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan
öğrencilerin %66,3’ü 1. sınıftan, %33,7’si 6. sınıftandır. Öğrencilerin
%60,7’si kadın, %37,2’si erkektir. Günlük internet kullanım
süresine göre öğrencilerin %6.6’sı 1 saatten az, %28.1’i 1-2 saat, %44.9’u 3-4
saat, %12.2’si 5-6 saat, %8.2’si 7 saatten fazla kullanmaktadır. İnterneti en
fazla kullanım amacı olarak iletişim ve eğlence şeklinde belirtmişlerdir. En
fazla kullanılan sosyal ağ whatsapp’tır. Derslerinde başarısız olanlar ve depresyona
yatkınlığı olanlarda YİBT-KF puan ortalaması istatistiksel
anlamlı olarak yüksektir.
Sonuç: BDÖ’ye göre yaşı küçük
olanlar, dersleri iyi olanlar depresyona yatkın bulunmuştur. Depresyona yatkın
olanlarda internet bağımlılığı puanı daha yüksektir.
Anahtar kelimeler: İnternet; Öğrenciler;
Üniversiteler; Depresyon; Fakülte
ABSTRACT
Objective: To investigate the level of
internet addiction, sociodemographic characteristics, susceptibility to
depression and other factors affecting
internet addiction in first and sixth grades of Düzce University Medical
faculty.
Materials and Methods:
The cross-sectional study
was conducted with the students atthe first and sixth grades of Düzce
University Medical Faculty. It was aimed to reach all of the universe in which
the sample was not selected in the research. In the study, students were asked to
answer the questions that was formed 39 questionsabout sociodemographic
characteristics, 21 categories about Beck Depression Scale and 12 questions about
Young Internet Addiction Test Short Form (YİAT-SF).
Results: 66.3% of the students who
participated in the survey were in the first class, 33.7% in the sixth class.
60.7% of the students are female, 37.2% are male. According to daily using
internet 6.6% of students use internet less than 1 hour, 28.1% use 1-2 hours,
44.9% use 3-4 hours, 12.2% use 5-6 hours and 8.2% use more than 7 hours. They
pointed out the majör purpose of internet use is communication and
entertainment. The most used social network is WhatsApp. Those who fail in
their lessons and those who are predisposed to depression have a statistically
significant higher YİAT-SF point average.
Conclusion: According to the Beck
Depression Inventory, those who are younger, those with good lessons are
predisposed to depression. Those who are predisposed to depression have a
higher internet addiction score.
Keywords: Internet; Students; Universities;
Depression; Faculty
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2018 |
Submission Date | December 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |
The published articles in SMJ are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.