Objective
Health
literacy (HL) is a cognitive and social skill that covers the processes of
accessing, understanding and applying information about health. The teachers' HL levels are very important both for
themselves and the society because ofthe social environment in which they work
and live.In this descriptive and cross-sectional study,it was aimed to
determine the HL level and related factors of teachers working in Malatya
Materials and Methods
This study was applied to teachers working in
Malatya Provincial Directorate of National Education.The total number of
teachers were 11.851. In the study,which aims to
reach 1000 people, the responses of 875 participants were evaluated.The
questionnaire consisted of 4 sections.In the first part; There were socio-demographic
questions consisting of 16 questions. Second (47questions), third
(12questions) and fourth (11questions) as a data collection tool, Saglik-Sen Turkey
Health Literacy Survey were used.
Results
The mean age of the study
group was 37.69±7.95 and 52.57% were female. The mean score of general HL
index was found to be 33.36±8.44, and 49.60% of the group was in the inadequate
or problematic HL category.HL levels were found to be different according to
education, economic status and general health status (p<0.05).
Conclusion
It
is seen that approximately half of the teachers who are at the top of the
society in terms of education level are inadequate or problematic HL level.
It
is necessary to increase the efforts to determine the HL levels of teachers and
to make the necessary interventions as a result of these findings.
Amaç
Sağlık okuryazarlığı (SOY)
sağlığa ilişkin bilgilere erişim, bu bilgilerin anlaşılması ve uygulanması süreçlerini
kapsayan bilişsel ve sosyal bir beceridir. Öğretmenlerin SOY
düzeyleri, çalıştıkları ve içinde bulundukları sosyal ortam nedeni ile hem
kendileri hem toplum açısından oldukça önemlidir. Kesitsel nitelikteki bu
araştırmada Malatya ilinde çalışan öğretmenlerin SOY düzeyinin ve ilişkili
faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler
Bu çalışma, Malatya İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne
bağlı okullarda çalışan öğretmenlere uygulandı. Malatya’da Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda çalışan toplam
öğretmen sayısı 11.851’di. Toplam 1000 kişiye ulaşılması hedeflenen araştırmada 875
katılımcının cevapları değerlendirildi. Anket formu 4 bölümden oluşmaktaydı.
Birinci bölümünde; 16 sorudan oluşan sosyo - demografik sorular bulunmaktaydı.
İkinci (47 soru), üçüncü (12 soru) ve dördüncü (11 soru) bölümlerinde veri
toplama aracı olarak Sağlık-Sen Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması için
Türkçe'ye çevrilen Avrupa Sağlık Okuryazarlığı Araştırması Anketi (HLS-EU-Q)
kullanıldı.
Bulgular
Çalışma grubunun yaş ortalaması 37,69±7,95 yıl, %52,57’si
kadındı. Genel SOY indeksi puan
ortalaması 33,36±8,44 olarak tespit edilen grubun %49,60’ı yetersiz veya
sorunlu SOY kategorisinde yer almaktaydı. Eğitim, ekonomik durum ve genel
sağlık durumuna göre SOY düzeylerinin farklı olduğu tespit edildi (p<0,05).
Sonuç
Toplumun
yüksek eğitim seviyesine sahip bireylerinden olan öğretmenlerin, yaklaşık
yarısının yetersiz veya sorunlu SOY düzeyinde olduğu görülmektedir.
Öğretmenlerin SOY düzeylerinin tespiti çalışmalarının artırılması ve bu
tespitler neticesinde gerekli müdahalelerin yapılması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 16, 2020 |
Submission Date | October 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |
The published articles in SMJ are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.