Amaç: Sigara kullanımı, dünya çapında mortalite ve morbiditenin önlenmesinde en önemli değiştirilebilir risk faktörüdür. Çalışmamızda, bir meslek yüksekokulunda değişik sağlık programlarında öğrenim gören öğrencilerin sigara konusundaki durumlarını, bilgilerini ve farkındalıklarını araştırmak amaçlandı.
Yöntem: Gerekli yasal ve etik izinler sonrasında, kesitsel tanımlayıcı tipte yapılan bu çalışma, İstanbul’daki bir meslek yüksekokulunda çeşitli sağlık ve eğitim programlarında okumakta olan toplam 173 öğrencinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilere 7’si demografik verileri içeren toplam 43 soruluk bir değerlendirme formu uygulanmıştır.
Verilerin analizi için tanımlayıcı istatistiksel metotlar ve Ki-kare testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi, p<0.05 üzerinden değerlendirilmiştir.
Bulgular: En yüksek oranda sigara içen yaş grubunun, 20-21 yaş grubu (%54.9) olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyet değişkenine bağlı dağılımlarına göre %39.9’unun kadın ve %60.1'inin ise erkek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin %6.35’inin ‘‘bir kez deneyip sevmedikleri’’, %45.65’inin “sigara içmediği” ve %48’inin ise “halen sigara içtiği’’ belirlenmiştir. Sigara içen öğrencilerin %38.6’sı sigarayı bırakmak istediğini, %61.4’ü ise istemediğini söylemiştir. Öğrencilerin sigara içme durumlarına göre, baba sigara içme durumu karşılaştırıldığında, gruplar arasında anlamlı farklılık meydana geldiği görülmüştür (p:0.021). Sigara içen öğrencilerin, babalarının da sigara içme oranının daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Çalışmamızda elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin sigara içme alışkanlıklarının ve sigara tüketme oranlarının benzer çalışmalara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Sigara alışkanlığı olanların alkol ve nargile gibi alışkanlıklarının da olduğu, baba sigara içme durumunun, sigara bağımlılığını etkilediği görülmüştür. Sağlık ve eğitim alanında çalışmaya aday olan öğrencilerin, sigaraya başlamasını önlemek ve sigara içenlerin de bırakmalarını desteklemek için, okullardaki eğitim programlarında, bu konunun daha fazla ele alınması gerektiği düşünüyoruz.
Objective: Smoking is the most important modifiable risk factor in preventing mortality and morbidity worldwide. In our study, it was aimed to investigate the status, knowledge and awareness of students studying in different health programs in a vocational school.
Methods: After the necessary legal and ethical permissions, this cross-sectional descriptive study was carried out with the participation of 173 students who studying in various health and education programs in a vocational school in Istanbul. An evaluation form that have 43 questions, 7 of which includes demographic datas, was applied to the students participating in the study.
Descriptive statistical methods and Chi-square test were used for data analysis. The level of significance was evaluated over p <0.05.
Results: It was determined that the age group with the highest rate of smoking was the 20-21 (54.9%).According to the distribution of the students depending on the gender variable, it was determined that 39.9% of them were female and 60.1% were male. It was determined that 6.35% of the students " tried it once or not ", 45.65% " did not smoke " and 48% " still smoked ". 38.6% of the smoker students stated that they wanted to quit smoking, and 61.4% said they did not. When the smoking status of the father smoking was compared according to the smoking status of the students, it was seen that there was a significant difference between the groups (p: 0.021). It was found that the smoking rate of the fathers of the smokers was also higher.
Conclusion: When the results obtained in our study were evaluated, it was determined that the smoking habits and smoking rates of the students studying at vocational high school were higher than similar studies. It has been observed that those who have a smoking habit also have habits such as alcohol and hookah, and that the smoking status of the father smoking affects to smoking addiction. We think that this issue should be handled more in educational programs in schools, to prevent starting to smoke and support smokers to quit, who are candidates to work in the field of health and education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 22, 2021 |
Submission Date | February 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |
The published articles in SMJ are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.