Objective: The primary aims of our study were to evaluate the fundamental knowledge and skills related to advanced cardiac life support (ACLS) and basic life support (BLS) across different professional groups through a survey-based assessment and to compare pre-test and post-test surveys following theoretical and simulation-based training to assess improvements in knowledge.
Materials and methods: This study was conducted retrospectively between April 1, 2024, and May 15, 2024. The study group consisted entirely of healthcare professionals. The pre-and post-course results of ACLS training provided by 12 emergency medicine specialists with at least five years of experience in ACLS instruction were evaluated. The statistical analyses of the data were performed using the IBM SPSS 25.0 software package.
Results: The study included a total of 456 participants, of whom 48.5% (n=221) were male. Among the participants, 35.5% (n=162) were emergency medicine residents. Analysis based on the participants’ roles revealed a statistically significant difference between the pre-test and post-test results (p=0.010). Post-hoc analysis indicated statistically significant differences between general practitioners and nurses, as well as between general practitioners and paramedics (p=0.012 and p=0.029, respectively). Conclusion: The study found that a guided ACLS training program, which included standard didactic, practical, and simulation methods, resulted in improved ACLS and increased ACLS knowledge levels among all healthcare professionals. However, no single professional group exhibited a more pronounced increase in post-course success levels compared to others.
Advanced cardiovascular life support Cardiopulmonary resuscitation Education Interprofessional education
çalışmamız proje kapsamında yapılmamış olup bireysel bir çalışmadır
Giriş ve amaç: Çalışmamız da temel hedefler, değişik meslek gruplarının TYD ve IKYD’ye ilişkin temel bilgi ve becerilerin ankete dayalı bir değerlendirmesi ve teorik eğitimler ile birlikte simülasyona dayalı eğitimden sonra ön test ve son test anketlerini karşılaştırarak bilgideki iyileşmenin değerlendirilmesidir.
Materyal metod: Çalışmamız 01.04.2024- 01.06.2024 tarihleri arasında retrospektif olarak yapıldı. Çalışma grubunun tamamı sağlık profesyonellerinden oluşturulmuştur. Çalışma için daha önce en az 5 yıllık IKYD eğitimciliği tecrübesi olan 12 acil tıp uzmanı tarafından verilmiş IKYD kurslarının kurs öncesi ve sonrası sonuçları değerlendirilmiştir. değerlendirilmiştir. Çalışmamızda verilerin istatistiksel analizleri IBM SPSS 25.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya toplamda 456 katılımcı dahil edilmiştir. Çalışmaya alınan katılımcıların %48.5 (n=221)’i erkektir. Katılımcılardan %35.5 (n=162) acil tıp aistanı olarak görev yapmaktadır. Katılımcıların görevlerine göre yapılan incelemede ön test ve son test arasında istatistiksel olarak anlamlılık mevcut idi (p=0.010). Post-Hoc analizinde pratisyen hekimler ile hemşireler ve pratisyen hekimler ile paramedikler arasında istatistiksel anlamlılık mevcuttu (sırasıyla p=0.012 ve p=0.029).
Sonuç: Çalışmamız sonucunda standart didaktik, pratik uygulama ve simülasyon yöntemlerinin kullanıldığı rehberli bir ACLS eğitiminin tüm sağlık profesyonellerinde ACLS bilgi düzeyini arttırdığı gözlenmiştir. Ancak hiçbir meslek grubunda kurs sonrası başarı düzeyi diğer gruplardan daha belirgin artmamıştır.
çalışmamız proje kapsamında yapılmamış olup bireysel bir çalışmadır
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Emergency Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | çalışmamız proje kapsamında yapılmamış olup bireysel bir çalışmadır |
Early Pub Date | September 24, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | May 30, 2024 |
Acceptance Date | August 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |
The published articles in SMJ are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.