Review
BibTex RIS Cite

Sağlık Turizminde Akreditasyonun Önemi

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 27 - 31, 01.05.2025

Abstract

Sağlık turizmi, bireylerin, koruyucu, tedavi edici, rehabilitasyon ve sağlığı geliştirici hizmetleri almak amacıyla kendi ülkeleri dışında başka bir ülkeyi ziyaret etmeleridir. Sağlık turizminde gelişmiş ve yüksek teknoloji kullanımı, etkin tıbbi tedavi ve bakım, hastaların sağlık kurumunu tercih etmesinde önemli bir etkendir. Bakım ve tedavinin uluslararası platformda tercih edilmesi ancak hizmetin standartlaştırılması, hasta ve çalışan güvenliğinin sağlanması ile mümkündür. Bakımın standartlaştırılması ve hasta güvenliğinin sağlamasında ise akreditasyonun önemi çok büyüktür. Sağlık hizmetlerinde akreditasyon, sağlık kuruluşlarının hizmet kalitesini belirlemek amacıyla oluşturulan standart ve kriterlere uyumun, yetkili bir kuruluş tarafından resmi olarak gözden geçirilip onaylandığı bir süreçtir. Bu standart ve kriterler tıbbi uygulamalardaki çeşitliliği azaltır, uygunsuz bakımı ortadan kaldırır, artan maliyetleri düşürür ve hasta güvenliği kültürünü yaygınlaştırarak sağlık hizmetlerinin kalitesini artırır. Ayrıca olası birçok tıbbi hata uygulamaları riskinin de önüne geçer. Sağlık hizmetlerinde akreditasyon sistemlerinin yönetiminde en üst kuruluş International Society for Quality in Health Care’dir (ISQua). Tüm akreditasyon kuruluşlarının ISQua tarafından akredite edilmiş olması gerekmektedir. Ülkemizde de sağlık kurumlarını daha çok TÜSKA Sağlıkta Akreditasyon Standartları (SAS) ve International Joint Commission (JCI) akredite edilmektedir. TÜSKA 2015 yılında sağlık hizmetleri alanında akreditasyon faaliyetlerini yürütmek üzere Sağlık Bakanlığının ilgili kuruluşu olarak kurulan Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı (TÜSEB) çatısı altında yer alan bir enstitüdür. ISQua üyeliğine sahiptir ve günümüze kadar toplamda onbir sağlık tesisi TÜSKA tarafından akredite edilmiştir. Akreditasyon özellikle sağlık turizmi tercihini belirleyen önemli bir ölçüttür. Sağlık turistleri için sağlık turizmi destinasyonun yapılacağı ülkede sağlık hizmetinin sunulacağı sağlık kurumunun yeterli donanıma sahip olması, kalitesinin yüksek olması ve akreditasyon belgesine sahip olması çok önemlidir.

References

  • 1. Tontus HÖ. Sağlık turizmi tanıtımı ve sağlık hizmetlerinin pazarlanması ilkeleri üzerine değerlendirme. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi. 2018;3(1):67-88.
  • 2. Avcı K, Çizmeci Şenel F. Sağlık hizmetleri akreditasyonu: faydası, önemi ve etkisi nedir? Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;4(2):221-234.
  • 3. Kayral İH. Dünya'da ve Türkiye'de sağlık hizmetleri akreditasyonu. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi. 2018;1(1):27-31.
  • 4. Ataman H, Esen MF, Vatan A. Medikal turizm kapsamında sunulan sağlık hizmetlerinde kalite ve hasta güvenliği. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. 2017;3(1):28-44.
  • 5. Kavak DG. Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü (TÜSKA) Sağlıkta Akreditasyon Standartları. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi. 2018;1(1):14-20.
  • 6. Çetinkaya UM, Bostan A. Sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık tesislerine ait web sitelerinin kalite yönetimi ve sağlık turizmi perspektifinde incelenmesi: Aydın ili örneği. Journal of Travel and Tourism Research. 2023;22(22):96-115.
  • 7. Mosadeghrad AM. Hospital accreditation: The good, the bad, and the ugly, International Journal of Healthcare Management. 2021;14 (4):1597-1601.
  • 8. Güdük Ö, Kılıç CH. Sağlık hizmetleri akreditasyonu ve Türkiye’de gelişimi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017;7(2):102-107.
  • 9. Samancı M. Sağlık hizmetlerinde akreditasyon ve Türkiye’deki durum. Journal of Health And Management. 2022;2(1):22-32.
  • 10. Cengiz C. Sağlık hizmetlerinde akreditasyon programları ve TÜSKA. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi. 2018;1(1):21-26.
  • 11. Sağlık Bakanlığı (SB) Türkiye sağlıkta kalite sistemi. [Erişim tarihi: 16.09.2024]. Erişim adresi: https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-8785/turkiye-saglikta-kalite-sistemi.html.
  • 12. Araç S, Koç ES. Sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences. 2023;9(3):210-224.
  • 13. TÜSEB Hakkımızda. [Erişim tarihi: 16.09.2024.] Erişim adresi: https://tuska.tuseb.gov.tr/kurumsal/hakkimizda 14. Bulut A, Şengül H. Dünya’da ve Türkiye’de sağlık turizmi. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi. 2019;3(1):45-62.
  • 15. Datlı ÖU. Turizmde yeni umut: Sağlık turizmi: Sağlık turizmi işletmelerinde kalite yönetimi ve akreditasyon. Ankara: Detay Yayıncılık. 2021;226-239.
  • 16. Şahin D. JCI Akreditasyonu ile Türkiye’de sağlık hizmetlerinin kalite ve akreditasyonuyla ilgili kuruluşların çalışmalarına ilişkin araştırma. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi. 2020;3(1):16-26.
  • 17. TÜSKA. TÜSKA’dan akredite olan kuruluşlar. [Erişim tarihi: 16.09.2024. Erişim adresi: Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü
  • 18. Karahan A. Sağlık turizmi: Sağlık turizminde kalite ve akreditasyon. Ankara: İksad Yayınevi. 2020;258-260.
  • 19. Altın U, Bektaş G, Antep Z, Urban A. Sağlık turizmi ve uluslararası hastalar için Türkiye pazarı. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;3(3):157-163.
  • 20. Bozdoğan C. Türkiye’deki özel hastanelerin dijitalleşmesi ve akreditasyon sürecine ilişkin hastane yöneticilerinin görüşleri. International Journal of Arts and Social Studies. 2022;5(9):149-166.

Importance of Accreditation in Health Tourism

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 27 - 31, 01.05.2025

Abstract

Health tourism is the visit of individuals to a country other than their own country in order to receive preventive, therapeutic, rehabilitation and health promotion services. In health tourism, the use of advanced and high technology, effective medical treatment and care is an important factor for patients to prefer health institutions. International preference of care and treatment is only possible by standardizing the service and ensuring patient and employee safety. Accreditation is of great importance in standardizing care and ensuring patient safety. Accreditation in health services is a process in which compliance with the standards and criteria established to determine the service quality of health institutions is officially reviewed and approved by an authorized body. These standards and criteria reduce the diversity in medical practices, eliminate inappropriate care, reduce increased costs and increase the quality of health services by spreading the culture of patient safety. It also prevents the risk of many possible medical error practices. The highest organization in the management of accreditation systems in health care is the International Society for Quality in Health Care (ISQua). All accreditation bodies must be accredited by ISQua. In our country, health institutions are mostly accredited by TÜSKA Standards of Accreditation in Health (SAS) and International Joint Commission (JCI). TÜSKA is an institute under the umbrella of the Presidency of Health Institutes of Turkey (TÜSEB), which was established in 2015 as a related organization of the Ministry of Health to carry out accreditation activities in the field of health services. It is a member of ISQua and a total of eleven healthcare facilities have been accredited by TÜSKA to date. Accreditation is an important criterion that determines the preference for health tourism. For health tourists, it is very important that the health institution where health services will be provided in the country where the health tourism destination will be made has adequate equipment, high quality and has an accreditation certificate.

References

  • 1. Tontus HÖ. Sağlık turizmi tanıtımı ve sağlık hizmetlerinin pazarlanması ilkeleri üzerine değerlendirme. Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi. 2018;3(1):67-88.
  • 2. Avcı K, Çizmeci Şenel F. Sağlık hizmetleri akreditasyonu: faydası, önemi ve etkisi nedir? Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;4(2):221-234.
  • 3. Kayral İH. Dünya'da ve Türkiye'de sağlık hizmetleri akreditasyonu. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi. 2018;1(1):27-31.
  • 4. Ataman H, Esen MF, Vatan A. Medikal turizm kapsamında sunulan sağlık hizmetlerinde kalite ve hasta güvenliği. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. 2017;3(1):28-44.
  • 5. Kavak DG. Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü (TÜSKA) Sağlıkta Akreditasyon Standartları. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi. 2018;1(1):14-20.
  • 6. Çetinkaya UM, Bostan A. Sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık tesislerine ait web sitelerinin kalite yönetimi ve sağlık turizmi perspektifinde incelenmesi: Aydın ili örneği. Journal of Travel and Tourism Research. 2023;22(22):96-115.
  • 7. Mosadeghrad AM. Hospital accreditation: The good, the bad, and the ugly, International Journal of Healthcare Management. 2021;14 (4):1597-1601.
  • 8. Güdük Ö, Kılıç CH. Sağlık hizmetleri akreditasyonu ve Türkiye’de gelişimi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2017;7(2):102-107.
  • 9. Samancı M. Sağlık hizmetlerinde akreditasyon ve Türkiye’deki durum. Journal of Health And Management. 2022;2(1):22-32.
  • 10. Cengiz C. Sağlık hizmetlerinde akreditasyon programları ve TÜSKA. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi. 2018;1(1):21-26.
  • 11. Sağlık Bakanlığı (SB) Türkiye sağlıkta kalite sistemi. [Erişim tarihi: 16.09.2024]. Erişim adresi: https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-8785/turkiye-saglikta-kalite-sistemi.html.
  • 12. Araç S, Koç ES. Sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences. 2023;9(3):210-224.
  • 13. TÜSEB Hakkımızda. [Erişim tarihi: 16.09.2024.] Erişim adresi: https://tuska.tuseb.gov.tr/kurumsal/hakkimizda 14. Bulut A, Şengül H. Dünya’da ve Türkiye’de sağlık turizmi. Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi. 2019;3(1):45-62.
  • 15. Datlı ÖU. Turizmde yeni umut: Sağlık turizmi: Sağlık turizmi işletmelerinde kalite yönetimi ve akreditasyon. Ankara: Detay Yayıncılık. 2021;226-239.
  • 16. Şahin D. JCI Akreditasyonu ile Türkiye’de sağlık hizmetlerinin kalite ve akreditasyonuyla ilgili kuruluşların çalışmalarına ilişkin araştırma. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Dergisi. 2020;3(1):16-26.
  • 17. TÜSKA. TÜSKA’dan akredite olan kuruluşlar. [Erişim tarihi: 16.09.2024. Erişim adresi: Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü
  • 18. Karahan A. Sağlık turizmi: Sağlık turizminde kalite ve akreditasyon. Ankara: İksad Yayınevi. 2020;258-260.
  • 19. Altın U, Bektaş G, Antep Z, Urban A. Sağlık turizmi ve uluslararası hastalar için Türkiye pazarı. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;3(3):157-163.
  • 20. Bozdoğan C. Türkiye’deki özel hastanelerin dijitalleşmesi ve akreditasyon sürecine ilişkin hastane yöneticilerinin görüşleri. International Journal of Arts and Social Studies. 2022;5(9):149-166.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration, Health Management
Journal Section Reviews
Authors

Zeynep Bozkurt This is me 0009-0007-6224-0973

Ümmühan Kılıç 0000-0003-0961-5960

Publication Date May 1, 2025
Submission Date December 4, 2024
Acceptance Date January 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 3 Issue: 1

Cite

Vancouver Bozkurt Z, Kılıç Ü. Sağlık Turizminde Akreditasyonun Önemi. SMJ. 2025;3(1):27-31.