The European Union is the most integrated regional block in the World which presents an ideal example for the other regions. The regional integration of the EU not only includes economical components but also political, cultural and identical components which have a vital role on the way of EU’s identity and interests’ formations. In this article it has aimed to answer a research question namely, “Why the EU has to pursue pure interregionalism in its foreign and trade policies and what extent could EU pursue pure interregionalism?” The possible answer of this question will be elaborated in the fields of identical considerations of the EU as a social, political and cultural entity or actor in the international society and economical considerations which stresses the decreasing competitiveness of the European market compared to its counterparts. The EU may be assessed as the initial example of the actor of the post-modern or post-Westphalian multilateral framework which stresses the decentralization of governance and inclusion of the many actors such as multinational corporations, international organizations, sub-national institutions and NGO’s in the multilateral decision-making process. Consequently, the EU may find its identity and interests in a post-modern conception of the state and it has to impose this regional identity of formation process to other parts of the globe to legitimize its existence not only around the world, but also on its own demos. On the other hand, EU has to impose its core standards such as labor and environment standards to other counterpart regions for continuing its welfare system without decreasing its competitiveness. As a result, The EU could achieve this strategy more efficiently in an international relations practice which mostly lean on pure interregionalism. Because it is easier to perceive three or four regional blocks rather than hundreds of states
Interregionalism World Politics International System European Union Pure Interregionalism
Avrupa Birliği, dünyanın diğer bölgeleri için ideal bir örnek teşkil eden en fazla bütünleşmiş bölgesel blok olarak değerlendirilebilir. Zira AB'nin bölgesel entegrasyonu sadece ekonomik alanı değil, aynı zamanda kültürel ve siyasi alanları da kapsayan bir yapıya sahiptir. Bu çalışmada, AB'nin neden kendi dış politikaları ve ticaret politikalarında salt bölgelerarası bakış açısına sahip bir politikayı takip etmesi gerektiği ve söz konusu bölgeler arası politikayı ne ölçüde izleyebildiği hususunun aydınlatılması amaçlamıştır. Bu hususun analiz edilebilmesi amacıyla da AB'nin sosyal, politik ve kültürel bir aktör olarak kendisine bakış açısı ve Avrupa ekonomisinin rakiplerine kıyasla azalan rekabet gücünü vurgulayan ekonomik faktörler ele alınmıştır. AB, yönetim mekanizmasına çokuluslu şirketler, uluslararası örgütler, ulusal kurumlar ve STK'lar gibi pek çok aktörün dahil edilmesini benimseyen ve çok taraflı karar verme sürecini uygulayan post modern tarzı devlet şeklinin ilk örneği olarak değerlendirilebilir. Dolayısıyla AB’nin bu yönetişim mekanizmasını küresel çapta diğer bölgelere de ithal etmesi gerek kendi kimliğini kendi vatandaşları gözünde sağlamlaştırması gerekse kendi ekonomisinin rekabet gücünü arttırması açısından çok büyük bir önem arz etmektedir. Bu çalışmada AB’nin bu amacını gerçekleştirebilmesi için uluslararası alanda “salt bölgeselcilik” adı verilen ve uluslararası sisteminin çok sayıda ulus devletten ziyade bölgesel birlikler olarak organize edilmesini savunan bir politikayı benimsemesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Bölgelerarasıcılık Uluslararası Sistem Avrupa Birliği Dünya Politikası Salt Bölgelerarasıcılık
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |
The Journal of Social Sciences Academy
Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
(SOBAD)