19 ncu yüzyıl Fransız doğa bilimci ve filozof
Auguste Comte tarafından sistemleştirilen pozitivizm veya olguculuk, kökleri
Platon’a dayanan, bilgiyi gözlem ve deney ile kısırlaştıran bir yapı ihtiva
etmektedir. Descartes’in kurguladığı beden-zihin düalizmi ve Kartezyen gelenek
adı verilen ikici ve nedensel bir metodoloji, Batılı bilgi ve bilim anlayışının
temelini oluşturmuştur. Bacon da insanoğlunun doğayı anlaması ve ona
hükmetmesinin yalnızca doğayı gözlemleyerek ve deney yaparak gerçekleşebileceği
fikri ile Descartesci bilim anlayışının ampirik zeminini vücuda getirmiştir.
Comte tarafından sosyal bilimlere ikame edilen bu metodoloji, kesin olarak
gözlemlenebilecek olan bilginin, fonksiyonel olmayan felsefi, metafiziki ve
spekülatif bilgi karşısında bir zaferi olarak görülerek, sosyolojik bilginin
yalnızca Batı[1] toplumlarının pozitif
tetkiki ve bilahare bu bilginin evrenselleştirilmesi ile edinilebileceği
yönünde yanlış ve paradoksal bir mantığı doğurmuştur. Bu çalışmanın amacı,
bilgi-bilimsel alanda oluşturulan bu suni hiyerarşi ve epistemik anlayışın,
Batı’nın doğa bilimlerin yanında
sosyal bilimlerde de öncü olma isteğine dayanan politik bir gaye içerdiğini
ortaya koymak ve 19 ncu yüzyıl ideolojisi olan pozitivizmin Avrupa dışı
sosyolojik muhayyilenin kurgusunda ortaya çıkardığı yetersizlikleri
belirtmektir. Araştırma, ikinci el kaynaklara dayalı kuramsal (teorik)
araştırmadır.
[1] Makalede belirtilen “Batı” bir coğrafi terim değil, Batı Medeniyeti’ne tabi
milletlerdir. Amerika Birleşik Devletleri, Kanada, Rusya ve Avusturalya coğrafi
olarak farklı kıtalarda yer almakta fakat tümü Batı Medeniyeti’ne mensup
bulunmaktadır. Dolayısıyla Batı kavramı büyük bir bölümünü iktisadi ilişkilerin
oluşturduğu, siyasi, sosyal, kültürel, vb. değerler sistemi bütünüdür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |
The Journal of Social Sciences Academy
Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
(SOBAD)