Toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanması hedefiyle ortaya çıkan feminist hareket, 1970’lerden itibaren medyanın verdiği güçle ceza hukukuna müdahale ve etmiş kadınların lehine bazı değişikliklerin olmasını sağlamıştır. 2010’lu yıllardan itibaren sosyal medyanın gücünü keşfetmiş ve ceza mahkemelerine müdahale etmeye başlamıştır. Türkiye’de de sosyal medyanın gücünü etkin bir şekilde kullanan feministler, kadına şiddet ve kadın cinayetleri vakalarının bazılarını kamuoyunun gündemine getirmiş ve yargı kararlarına müdahale etmiştir. Bu çalışmada da feminist grupların, bazı davalar üzerine yargıyı nasıl etkilediği ve bunun olası risklerinin neler olabileceği konusu tartışılmıştır. Kamuoyunun gündeminde uzun süre yer edinen vakaların tespiti için en çok takip edilen haber sitelerinin 6’sında 292 haber linki taranmıştır. Ayrıca, ilgili vakalar hakkında açılan hashtaglere atılan tweetler taranmış, en çok ve etkili tweet atan 23 kadın örgütü hesabı, bunların takipçi sayıları (831.101) ve davaların hangi sürecinde tweetler atıldığı ve hashtagler açıldığı belirlenmiştir
The feminist movement, which emerged to ensure gender equality, intervened in the criminal law with the power of the media and made some changes in favor of women since the 1970s. Since the 2010s, They have discovered the power of social media and started to intervene in criminal courts. By using the power of social media effectively, feminists in Turkey brought some of the violence against women and femicide to the public agenda and intervened in the judicial decisions regarding these cases. In this study, it is discussed how feminist groups affect the judiciary on some cases and what the possible risks of this might be. In order to detect the cases that have been on the public agenda for a long time, 292 news links were scanned in 6 of the most followed news sites. In addition, tweets posted to hashtags about the relevant cases were scanned. The 23 women's organization accounts that tweeted the most and were the most influential, the number of their followers (831,101), and the process in which the tweets were posted and the hashtags were determined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 8, 2021 |
Submission Date | September 29, 2021 |
Acceptance Date | October 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |
The Journal of Social Sciences Academy
Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
(SOBAD)