Seafarers are important in terms of the sustainability of the activities of the maritime transport sector, which is one of the indispensable elements of international trade, and the safety of life and property at sea. The most important factor that covers all three basic elements of maritime trade service (cargo-ship-port) is human. Especially the ship people who work on ships are the most critical link in the maritime trade chain. Therefore, the interest in ship people in the maritime field has increased recently. The main purpose of this study is to examine academic studies on seafarers in the national literature using bibliometric and content analysis methods. In addition to this, another aim of the study is to reveal the necessity of using the concept of seaman instead of the concept of seaman in our national legislation. The data of the research consists of articles obtained from TR Index, Google Scholar, YÖK thesis databases and related thesis studies. In this context, 20 studies published in the national literature between 2006 and 2023 were examined in the study. These studies consist of 13 articles, 6 master's thesis and 1 doctoral thesis. The first study on this subject was carried out in 2006, and it has been determined that the number of studies has increased in recent years. It was observed that the articles were mostly prepared by male authors. Most of the articles were cited by using foreign sources. When the number of authors is examined, it is seen that studies with more than one author are generally done. In the study, studies in the national literature on ship people were analyzed and thus contributed to the maritime field.
Uluslararası ticaretin vaz geçilmez unsurlarından olan deniz taşımacılığı sektörü faaliyetlerinin sürdürülebilir olması, denizde can ve mal emniyeti açısından gemi insanları önemlidir. Deniz ticaret hizmetinin üç temel unsurunu da (yük-gemi-liman) kapsayan en önemli etmen insandır. Özellikle gemilerde görev alan gemi insanları deniz ticareti zincirinin en kritik halkası konumundadır Bu nedenle denizcilik alanında gemi insanları konusuna olan ilgi son zamanlarda artmıştır. Bu çalışmanın temel amacı, ulusal literatürde gemi insanları ile ilgili yapılmış akademik çalışmaların bibliyometrik ve içerik analizi yöntemleriyle incelenmesidir. Bunun yanı sıra çalışmanın diğer bir amacı da ulusal mevzuatımızda var olan gemi adamı kavramı yerine, gemi insanı kavramının kullanılması gereğini ortaya koymaktır. Araştırmanın verilerini, TR Dizin, Google Akademik, YÖK tez veri tabanlarından elde edilen makaleler ve ilgili tez çalışmaları oluşturmaktadır. Bu kapsamda araştırmada, 2006 ile 2023 yılları arasında ulusal literatürde yayınlanmış 20 çalışma incelenmiştir. Söz konusu çalışmalar 13 makale, 6 yüksek lisans tezi ve 1 doktora tezinden oluşmaktadır. Bu konuda incelenen ilk çalışma 2006 yılında gerçekleştirilmiş olup son yıllarda çalışmaların sayısının arttığı belirlenmiştir. Makalelerin çoğunlukla erkek yazarlar tarafından hazırlandığı görülmüştür. Makalelerin çoğunluğu ağırlıklı olarak yabancı kaynak kullanılarak atıf yapılmıştır. Yazar sayılarına bakıldığında ise genelde birden fazla yazarlı çalışmaların yapıldığı görülmektedir. Çalışmada gemi insanlarını konu alan ulusal literatürdeki çalışmalar analiz edilmiş ve böylece denizcilik alanına katkı sağlamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | July 13, 2023 |
Acceptance Date | October 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |
The Journal of Social Sciences Academy
Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
(SOBAD)