Research Article
BibTex RIS Cite

ŞEHİR MARKASI KAVRAMI VE MARKA ŞEHİR YARATMA STRATEJİLERİNE YÖNELİK LİTERATÜR İNCELEMESİ

Year 2015, Issue: 34, 76 - 94, 01.06.2015

Abstract

Günümüzde şehirler kendilerini dünya üzerindeki diğer yerleşim yerleri ve şehirlerle rekabet halinde bulmaktadırlar. Şehirler, özellikle büyük ölçekli şehirler, coğrafik bölgeler arasında temel aktör olmaya başlamışlardır. Şehrin üst düzey yöneticileri, şehrin olumlu ve güçlü imajı ve şöhreti ile o şehrin ziyaret edilmesi, şehirde yaşamaya karar verilmesi, şehre yatırım yapılması ve şehirde çalışmaya karar verme gibi şehri cazip hale getiren temel değişkenler arasında doğrudan bağlantının olduğunu fark etmeye başlamışlardır. Şehirler küresel rekabet nedeniyle turizmi etkilemek, yatırımcıları şehre çekmek, nitelikli insanları şehirde yaşamak için teşvik etmek ve diğer amaçlara ulaşmak için pazarlama ve markalama yöntem ve tekniklerini şehir markası geliştirme, kentsel değişim, yenilenme ve şehirde yaşam kalitesini arttırma yönünde daha fazla benimsemeye başlamışlardır. Güçlü bir şehir markası geliştirmek için şehrin üst düzey yöneticileri, şehrin sahip olduğu bir dizi marka niteliklerini belirlemeli ve hedef kitlenin zihninde şehirle ilgili olumlu algılar oluşturması gerekmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın genel amacı, ayrıntı bir şekilde şehirler için markalaşma yöntemlerini ve uygulanan başlıca pazarlama stratejilerini araştırmaktır. Bu amaçla çalışmada, konu ile ilgili literatür taraması yöntemi kullanmıştır.

References

  • Aılawadı, Kusum L. ve Kevin L. Keller (2004), “Understanding Retail Branding: Conceptual Insights and Research Priorities”, Journal of Retailing, Vol. 80, s. 331-342.
  • Avraham, E.(2004). Media strategies for improving an unfavorable city image Cities. 21(6), 471-479
  • Anholt, S.,(2006), “The Anholt-GMI City Brands Index: How The World Sees The World‟s Cities” Place Branding, Cilt:2, Sayı:1. s:18
  • Anholt, S.(2006),Brand America. London: Cyan Books, Brand New Justice. Oxford: Elsevier Ltd
  • Aaker, David, A. (2010), Building Strong Brands, Pocket Books: London. UK.
  • Aaker, J. (2009), Building Innovate Brands, Stanford Press: Stanford.
  • Aswort,G.,Page, S.J.(2011),Urban Tourism Research: Recent Progess and Current Paradoxes. Tourism Management, (32), 1-15.
  • Avcılar, M. Yüksel ve İnci Varinli (2013), Perakende Marka Değerinin Ölçümü ve Yapısal Eşitlik Modeli Uygulaması, 1. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Borça, G.,(2004),Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar Mı? Marka Olmanın ABS‟si, Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. , Mediacat Kitapları, İstanbul
  • Banger, G. (2006),“Marka Olmak” http://www.gurcanbanger.com /yaz/esk0491.htm,
  • Can, M. ve Başaran, K. Zeynep (2014), “Kent Markası ve İmajının Belirlenmesi: Rize Örneği”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt 11, Sayı 42, s.s. : 27-42
  • Cai, L. A.(2002),Cooperative Branding For Rural Destinations. Annals of Tourism Research. 29(3). 720-742
  • City Of Amsterdam, (2003), Choosing Amsterdam Brand, Concept And Organisation of the City Marketing, s.53
  • Demirgüneş, B. K. ve Avcılar, Y. (2014), “Şehir Markası Oluşturma: Şehirde Oturanların Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Uygulama”, 19.Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, s.s: 557-570. Gaziantep.
  • Dinnie, Keith (2011), City Branding: Theory and Cases, Palgrave Macmillian Publisher Limited, Hampshire, UK.
  • Güzide, Ö. E. Pektaş ve Karadeniz, M. (2014), “Şehir İmajının Marka Değeri Üzerine Etkisi: Gaziantep ve Baklava Örneği”, 19.Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, s.s: 543-553, Gaziantep.
  • Fan, Ying (2006), “Branding the nation: What is being Branded?”, Journal of Vocation Marketing, Vol.12, No.1, s. 5-14.
  • Fan, Y. (2010), Branding the nation: Towards a beter understanding. Place Branding and Public Diplomacy Vol. 6, 2, 97–103
  • Hacıhasanolu O., Hacıhasanoğlu I.,(1995),“Mimari ve Kentsel Kimlik-Venedik Örnegi, Yapı-Kültür”, 158, 46-50, İstanbul, 1995
  • Huang Chenchen, Oh K., Zhang Q., Choi Y. (2013), “Understanding the City Brand in the Regional Tourism Market Among College Students”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 30:7, DOI:10.1080/10548408.2013.827544, s.s. : 662-671
  • Ilgüner, M.,(2006), Türkiye‟de Marka Yaratma ve Yaşatmanın Altın Kuralları, Rota Yayıncılık: İstanbul.
  • İslamoğlu, H. (2002), Pazarlama İlkeleri, Beta Yayınları, İstanbul,
  • Kotler, P., A. Michael, H., Irving, R. & Donald, H. H.(2002), Marketing, Asian Places, John Wiley & Sons (Asia), Singapore.
  • Kavaratzis, M. (2004),«From City Marketing to City.» Place Branding, Vol. 1-1: 58–73
  • Kavaratzis, M. ve Asworth, G. J. (2005). City Branding: An Effective Assertion of Identity or a Transitory marketing Trick?. Tijdschrift Voor Economische en Sociale Geografie, 96.5
  • Kawaratzis, M., Asworth, G.J.(2006),“Partners In Coffeeshops, Canals And Commerce:Marketing The City of Amsterdam”Cities, Vol.24, No.1, p.16-25
  • Karacan, D.,(2006), Müşteri Odaklı Marka Denkliği ve Marka Denkliği Unsurlarına Yönelik Tüketici Tutumlarının Ölçülmesi: Otel işletmeleri Üzerine Bir Uygulama, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Kotler, P. & Asplund, C. & Rein, I. & Haider, D. (1999), Marketing Places Europe,Pearson Education Ltd. London
  • Mirrilees, B.,Miller, D. VE Herington, C. (2008). Antecedents of residents‟ city brand attitudes. Journal of Business Research. 62. 362–367
  • Müge, Riza, Naciye Doratli & Mukaddes Fasli (2012), City Branding and Identity, Procedia (Elsevier) - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 293 – 300.
  • Kemaat, B. (2002), Sustainable Management of City Events The Case of Bergsilvester in Innsbruck, Austria, International ATLAS Conference: Vision Sustainability, Estoril
  • Paganoni, Maria Cristina (2012), “City Branding and Social Inclusion in the Glocal City”, Mobilities, 7:1, DOI: 10.1080/17450101.2012.631809, s.s. :13
  • Peker, A.E.,(2006),“Kentlerin Markalaşma Sürecinde Çağdaş Sanat Müzelerinin Rolü: Kent Markalaşması ve Küresel Landmark”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s. 21
  • Juan A. García, Mar G. and Arturo M. ( 2012), , “A destination-branding model: An empirical analysis based on stakeholders”, Elsevier, Tourism Management 33 (2012) 646e661.
  • Özdemir, G.,(2008), Destinasyon Pazarlaması, Detay Yayıncılık, Ankara, s.114
  • Rainisto, S. K., (2003),Success Factors Of Place Marketing: A Study of Place Marketing Practice In Northern Europe And United States. (Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business Doctoral Dissertations 2003/4)
  • Saran, M.,(2005), “Kent Pazarlaması: Güçlü Bir Kent İmajı ve Kent Markası Oluşturmak,” TMMOB Makine Müh. Odası, Marka Yönetimi Sempozyumu, 14-15 Nisan, Gaziantep, s.30,
  • Saylan, M. (2007), “Bir şehri Markalaştırmak”, internet Adresi: http://muratsaylan. blogcu. com /14358911.html,
  • Sevin, H. Efe (2014),“Understanding cities through city brands: City branding as a social and semantic network”, Elsevier, Cities 38, s.s: 47-56
  • Seisdedos, G., VAGGINE, P.,(2005), The City Branding Processes: the case of Madrid,41st ISoCaRP Congress 2005. s.2. (1-10)
  • Simon, A. (2005),“How The World Sees The World‟s Cities”, Place Branding, Cilt No:2, Sayı:1, 2005, s.18.
  • Tek, Ö.,B,,(2005), Modern Pazarlama İlkeleri, Birleşik Matbaacılık,İzmir.
  • The Knihgt Frank, (2014). The Wealth Report 2014, a Global Perspective on Prime Property and Wealth, 03.02.2015, (http://www.thewealthreport.net/global- cities/default.aspx
  • World Tourism Organization, (2012). Global Report on City Tourism, 6, Madrid QINGSHENG Wu and Ying Yu (2009), “City Brand Positioning in Urban Agglomeration: Samples of 8 cities in Yangtze River Delta”, Management and Service Science, MASS‟09. International Conferance on DOI: 10,1109/ICMSS.2009.5304324, s.s. :1-8
  • Zhang, Jinglong (2011),“A study on the joint development of the corporate brand and the city”, Artificial Intelligence, Management Science and Electronic Commerce (AIMSEC), DOI:10.1109/AIMSEC.2011.6010413, s.s. :74-76.
  • http://www.planlama.org (Erişim Tarihi : 05.02.2015)
  • http://www.bilimevi.com/600-Barcelona-Sehir-Rehberi.html (Erişim Tarihi: 05.02.2015)
  • http://www.markasehir.com/ (Erişim Tarihi:02.01.2015)
  • http://www.izto.org.tr/IZTO/TC/IZTO+Bilgi/logo/ (Erişim Tarihi:02.02.2015)
  • http://www.brandhk.gov.hk (Erişim Tarihi:02.02.2015)
  • http://www.planlama.org, (Erişim Tarih: 03.02.2015)
  • http://www.solencol.com (Erişim Tarihi: 10.03.2015)
  • http://www.temelaksoy.com/marka-sehirler/ (Erişim Tarihi:18.03.2015)
Year 2015, Issue: 34, 76 - 94, 01.06.2015

Abstract

References

  • Aılawadı, Kusum L. ve Kevin L. Keller (2004), “Understanding Retail Branding: Conceptual Insights and Research Priorities”, Journal of Retailing, Vol. 80, s. 331-342.
  • Avraham, E.(2004). Media strategies for improving an unfavorable city image Cities. 21(6), 471-479
  • Anholt, S.,(2006), “The Anholt-GMI City Brands Index: How The World Sees The World‟s Cities” Place Branding, Cilt:2, Sayı:1. s:18
  • Anholt, S.(2006),Brand America. London: Cyan Books, Brand New Justice. Oxford: Elsevier Ltd
  • Aaker, David, A. (2010), Building Strong Brands, Pocket Books: London. UK.
  • Aaker, J. (2009), Building Innovate Brands, Stanford Press: Stanford.
  • Aswort,G.,Page, S.J.(2011),Urban Tourism Research: Recent Progess and Current Paradoxes. Tourism Management, (32), 1-15.
  • Avcılar, M. Yüksel ve İnci Varinli (2013), Perakende Marka Değerinin Ölçümü ve Yapısal Eşitlik Modeli Uygulaması, 1. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Borça, G.,(2004),Bu Topraklardan Dünya Markası Çıkar Mı? Marka Olmanın ABS‟si, Kapital Medya Hizmetleri A.Ş. , Mediacat Kitapları, İstanbul
  • Banger, G. (2006),“Marka Olmak” http://www.gurcanbanger.com /yaz/esk0491.htm,
  • Can, M. ve Başaran, K. Zeynep (2014), “Kent Markası ve İmajının Belirlenmesi: Rize Örneği”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt 11, Sayı 42, s.s. : 27-42
  • Cai, L. A.(2002),Cooperative Branding For Rural Destinations. Annals of Tourism Research. 29(3). 720-742
  • City Of Amsterdam, (2003), Choosing Amsterdam Brand, Concept And Organisation of the City Marketing, s.53
  • Demirgüneş, B. K. ve Avcılar, Y. (2014), “Şehir Markası Oluşturma: Şehirde Oturanların Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Bir Uygulama”, 19.Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, s.s: 557-570. Gaziantep.
  • Dinnie, Keith (2011), City Branding: Theory and Cases, Palgrave Macmillian Publisher Limited, Hampshire, UK.
  • Güzide, Ö. E. Pektaş ve Karadeniz, M. (2014), “Şehir İmajının Marka Değeri Üzerine Etkisi: Gaziantep ve Baklava Örneği”, 19.Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, s.s: 543-553, Gaziantep.
  • Fan, Ying (2006), “Branding the nation: What is being Branded?”, Journal of Vocation Marketing, Vol.12, No.1, s. 5-14.
  • Fan, Y. (2010), Branding the nation: Towards a beter understanding. Place Branding and Public Diplomacy Vol. 6, 2, 97–103
  • Hacıhasanolu O., Hacıhasanoğlu I.,(1995),“Mimari ve Kentsel Kimlik-Venedik Örnegi, Yapı-Kültür”, 158, 46-50, İstanbul, 1995
  • Huang Chenchen, Oh K., Zhang Q., Choi Y. (2013), “Understanding the City Brand in the Regional Tourism Market Among College Students”, Journal of Travel & Tourism Marketing, 30:7, DOI:10.1080/10548408.2013.827544, s.s. : 662-671
  • Ilgüner, M.,(2006), Türkiye‟de Marka Yaratma ve Yaşatmanın Altın Kuralları, Rota Yayıncılık: İstanbul.
  • İslamoğlu, H. (2002), Pazarlama İlkeleri, Beta Yayınları, İstanbul,
  • Kotler, P., A. Michael, H., Irving, R. & Donald, H. H.(2002), Marketing, Asian Places, John Wiley & Sons (Asia), Singapore.
  • Kavaratzis, M. (2004),«From City Marketing to City.» Place Branding, Vol. 1-1: 58–73
  • Kavaratzis, M. ve Asworth, G. J. (2005). City Branding: An Effective Assertion of Identity or a Transitory marketing Trick?. Tijdschrift Voor Economische en Sociale Geografie, 96.5
  • Kawaratzis, M., Asworth, G.J.(2006),“Partners In Coffeeshops, Canals And Commerce:Marketing The City of Amsterdam”Cities, Vol.24, No.1, p.16-25
  • Karacan, D.,(2006), Müşteri Odaklı Marka Denkliği ve Marka Denkliği Unsurlarına Yönelik Tüketici Tutumlarının Ölçülmesi: Otel işletmeleri Üzerine Bir Uygulama, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Kotler, P. & Asplund, C. & Rein, I. & Haider, D. (1999), Marketing Places Europe,Pearson Education Ltd. London
  • Mirrilees, B.,Miller, D. VE Herington, C. (2008). Antecedents of residents‟ city brand attitudes. Journal of Business Research. 62. 362–367
  • Müge, Riza, Naciye Doratli & Mukaddes Fasli (2012), City Branding and Identity, Procedia (Elsevier) - Social and Behavioral Sciences 35 ( 2012 ) 293 – 300.
  • Kemaat, B. (2002), Sustainable Management of City Events The Case of Bergsilvester in Innsbruck, Austria, International ATLAS Conference: Vision Sustainability, Estoril
  • Paganoni, Maria Cristina (2012), “City Branding and Social Inclusion in the Glocal City”, Mobilities, 7:1, DOI: 10.1080/17450101.2012.631809, s.s. :13
  • Peker, A.E.,(2006),“Kentlerin Markalaşma Sürecinde Çağdaş Sanat Müzelerinin Rolü: Kent Markalaşması ve Küresel Landmark”, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s. 21
  • Juan A. García, Mar G. and Arturo M. ( 2012), , “A destination-branding model: An empirical analysis based on stakeholders”, Elsevier, Tourism Management 33 (2012) 646e661.
  • Özdemir, G.,(2008), Destinasyon Pazarlaması, Detay Yayıncılık, Ankara, s.114
  • Rainisto, S. K., (2003),Success Factors Of Place Marketing: A Study of Place Marketing Practice In Northern Europe And United States. (Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business Doctoral Dissertations 2003/4)
  • Saran, M.,(2005), “Kent Pazarlaması: Güçlü Bir Kent İmajı ve Kent Markası Oluşturmak,” TMMOB Makine Müh. Odası, Marka Yönetimi Sempozyumu, 14-15 Nisan, Gaziantep, s.30,
  • Saylan, M. (2007), “Bir şehri Markalaştırmak”, internet Adresi: http://muratsaylan. blogcu. com /14358911.html,
  • Sevin, H. Efe (2014),“Understanding cities through city brands: City branding as a social and semantic network”, Elsevier, Cities 38, s.s: 47-56
  • Seisdedos, G., VAGGINE, P.,(2005), The City Branding Processes: the case of Madrid,41st ISoCaRP Congress 2005. s.2. (1-10)
  • Simon, A. (2005),“How The World Sees The World‟s Cities”, Place Branding, Cilt No:2, Sayı:1, 2005, s.18.
  • Tek, Ö.,B,,(2005), Modern Pazarlama İlkeleri, Birleşik Matbaacılık,İzmir.
  • The Knihgt Frank, (2014). The Wealth Report 2014, a Global Perspective on Prime Property and Wealth, 03.02.2015, (http://www.thewealthreport.net/global- cities/default.aspx
  • World Tourism Organization, (2012). Global Report on City Tourism, 6, Madrid QINGSHENG Wu and Ying Yu (2009), “City Brand Positioning in Urban Agglomeration: Samples of 8 cities in Yangtze River Delta”, Management and Service Science, MASS‟09. International Conferance on DOI: 10,1109/ICMSS.2009.5304324, s.s. :1-8
  • Zhang, Jinglong (2011),“A study on the joint development of the corporate brand and the city”, Artificial Intelligence, Management Science and Electronic Commerce (AIMSEC), DOI:10.1109/AIMSEC.2011.6010413, s.s. :74-76.
  • http://www.planlama.org (Erişim Tarihi : 05.02.2015)
  • http://www.bilimevi.com/600-Barcelona-Sehir-Rehberi.html (Erişim Tarihi: 05.02.2015)
  • http://www.markasehir.com/ (Erişim Tarihi:02.01.2015)
  • http://www.izto.org.tr/IZTO/TC/IZTO+Bilgi/logo/ (Erişim Tarihi:02.02.2015)
  • http://www.brandhk.gov.hk (Erişim Tarihi:02.02.2015)
  • http://www.planlama.org, (Erişim Tarih: 03.02.2015)
  • http://www.solencol.com (Erişim Tarihi: 10.03.2015)
  • http://www.temelaksoy.com/marka-sehirler/ (Erişim Tarihi:18.03.2015)
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section 2015
Authors

Mutlu Yüksel Avcılar

Ergün Kara

Publication Date June 1, 2015
Submission Date January 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 34

Cite

APA Avcılar, M. Y., & Kara, E. (2015). ŞEHİR MARKASI KAVRAMI VE MARKA ŞEHİR YARATMA STRATEJİLERİNE YÖNELİK LİTERATÜR İNCELEMESİ. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16(34), 76-94.

Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi (SOBBİAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı CC BY-NC 4.0 ile lisanslanmıştır.