Research Article
BibTex RIS Cite

Kavramsal Sanatın Öncüsü Marcel Duchamp’ın Çalışmalarında Kadın İmgesi

Year 2018, Issue: 42 Kadın Çalışmaları Özel Sayısı, 135 - 148, 18.09.2018

Abstract

Marcel Duchamp, öncelikle Dada sanat anlayışının, kavramsal sanatın ve
aynı zamanda 1960 sonrası çağdaş sanat hareketlerinin çok önemli öncü
sanatçılarından birisidir. Bu bağlamda, sanatçı bilindiği gibi geleneksel sanat
anlayışının çok önemli bir kırılma noktası olmuştur. Ayrıca, sanatsal süreci
içerisinde bir bakıma kendisinin de sanat kırıcısı olmuş ve kendi
çalışmalarında görsel algıya dayalı estetik beğeniyi terk etmiştir. Tüm
bunlarla birlikte söz konusu sanatçının çağdaş sanat yaklaşımlarındaki
disiplinlerarası etkileşimlerin gelişimi açısından da çok önemli bir katkısı
olduğu söylenebilir. Bu makalede, Marcel Duchamp’ın farklı dönemlerindeki çalışmalarından
hareketle değişen ve dönüşen kadın imgesi ile ilgili dört yapıtı incelenmiştir.
Çalışmanın amacı, Marcel Duchamp’ın yapıtlarındaki kadın imgesini metoforik
bağlamda karşılaştırmalı olarak değerlendirmektir. Duchamp, sanat yaşamının
farklı dönemlerinde kadın imgesini diğer imgelerle birlikte retinal algının
dışına çıkararak, ironik bir dille düşünceyi ön plana çıkartarak çağdaş sanatta
çok önemli bir farkındalık yaratmıştır. 



References

  • Bourriaud, N. (2005).“İlişkisel Estetik”, (Çev. S. Özen), İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Cauquelin, A.(2005). “Çağdaş Sanat", ÖzlemAvcı (Çev.Ö. Avcı), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Erenus, Ö. K. (2012). “Marcel Duchamp’ın Yapıtlarında Çözümleyici Bir Katalog Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi.
  • Friedberg, A. (2006). “The Virtual Window: From Alberti to Microsoft”, Cambridge and London: The MIT Press.
  • Göktan, M.Ç. (2015). “Fütürizm Sanat Akımının Oluşumunda Fotoğrafın Önemi”, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:3 (5)
  • Moure, G. ( 2009). “Marcel Duchamp, Works, Writings, Interviews”, Barselona:Ediciones Poligrafa.
  • (Özgen) Topcuoğlu. (2015) “Kathe Kollwitz ve Marcel Duchamp’da Kadın İmgesi, Türkiye ve Dünyada Kadın Araştırmaları, Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi, ISBN: 978-975-487-207
  • Paz, O. (2000). “Marcel Duchamp ya da Yalınlığın Şatosu, Sanat Dünyamız, Sayı: 75
  • Schwarz, A. (2000). “The Complete Works of Marcel Duchamp”, New York:Delano Greenidge Editions.
  • Yılmaz, M. (2009).“Sanatçıları Okumak ya da Postmodern Söyleşiler”, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2013). “Modernden Postmoderne Sanat”, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • https://www.wikiart.org/en/marcel-duchamp/chess-game-1910 (Erişim tarihi: 27.06.2018).
  • https://www.google.com.tr/search?q=Eadweard+Muybridge,+Merdivenden+inen+kadın+ve+merdivenden+çıkan+adam,+1887&source (Erişim tarihi: 25.06.2018).
  • http://www.paris-art.com/la-peinture-meme-2/(Erişim tarihi: 22.06.2018).
  • https://www.google.com.tr/search?q=duchamp+etant+donnes+analizi&tbm (Erişim tarihi: 22.05.2018).
Year 2018, Issue: 42 Kadın Çalışmaları Özel Sayısı, 135 - 148, 18.09.2018

Abstract

References

  • Bourriaud, N. (2005).“İlişkisel Estetik”, (Çev. S. Özen), İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Cauquelin, A.(2005). “Çağdaş Sanat", ÖzlemAvcı (Çev.Ö. Avcı), Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Erenus, Ö. K. (2012). “Marcel Duchamp’ın Yapıtlarında Çözümleyici Bir Katalog Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi.
  • Friedberg, A. (2006). “The Virtual Window: From Alberti to Microsoft”, Cambridge and London: The MIT Press.
  • Göktan, M.Ç. (2015). “Fütürizm Sanat Akımının Oluşumunda Fotoğrafın Önemi”, Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:3 (5)
  • Moure, G. ( 2009). “Marcel Duchamp, Works, Writings, Interviews”, Barselona:Ediciones Poligrafa.
  • (Özgen) Topcuoğlu. (2015) “Kathe Kollwitz ve Marcel Duchamp’da Kadın İmgesi, Türkiye ve Dünyada Kadın Araştırmaları, Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi, ISBN: 978-975-487-207
  • Paz, O. (2000). “Marcel Duchamp ya da Yalınlığın Şatosu, Sanat Dünyamız, Sayı: 75
  • Schwarz, A. (2000). “The Complete Works of Marcel Duchamp”, New York:Delano Greenidge Editions.
  • Yılmaz, M. (2009).“Sanatçıları Okumak ya da Postmodern Söyleşiler”, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, M. (2013). “Modernden Postmoderne Sanat”, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • https://www.wikiart.org/en/marcel-duchamp/chess-game-1910 (Erişim tarihi: 27.06.2018).
  • https://www.google.com.tr/search?q=Eadweard+Muybridge,+Merdivenden+inen+kadın+ve+merdivenden+çıkan+adam,+1887&source (Erişim tarihi: 25.06.2018).
  • http://www.paris-art.com/la-peinture-meme-2/(Erişim tarihi: 22.06.2018).
  • https://www.google.com.tr/search?q=duchamp+etant+donnes+analizi&tbm (Erişim tarihi: 22.05.2018).
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section 2018
Authors

Ü. İlgaz Özgen Topcuoğlu 0000-0002-9638-2255

Publication Date September 18, 2018
Submission Date July 5, 2018
Acceptance Date September 3, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 42 Kadın Çalışmaları Özel Sayısı

Cite

APA Özgen Topcuoğlu, Ü. İ. (2018). Kavramsal Sanatın Öncüsü Marcel Duchamp’ın Çalışmalarında Kadın İmgesi. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 19(42 Kadın Çalışmaları Özel Sayısı), 135-148.

Journal of Social Sciences and Humanities Research (SOBBİAD) is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License CC BY-NC 4.0.