Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea adlı
tiyatro oyunu başkarakter Medea’nın başka bir kadınla olan aşk ilişkisi
sebebiyle vatanı Aztlán’dan sürüldüğü bir gelecek distopyasında geçmektedir.
Medea, kız arkadaşı, oğlu ve annesi ile birlikte Aztlán’ın ataerkil otoriteleri
tarafından istenmeyen insanların oluşturduğu bir çorak arazi olan Phoenix’de
yaşamaktadır. Oğlunun yozlaşmış ataerkil bireylerle yaşamak için Aztlán’a geri
dönmesini önlemek ve böylelikle masumiyetini korumak için Medea oğlunu öldürür
ve sürekli olarak çocuğunu öldürmenin hatırası ile işkence çektiği bir akıl
hastanesi odasına hapsedilir. Euripides’in Medea’sının
bu yeniden yorumlanmasında, Moraga eşcinsel öznelerin dışlanması konusunu
irdelemek için bazı mitik, folklorik ve edebi kadın figürlerine değinir. Bu
figürler arasında, çağdaş Chicana feminizmindeki kadın bilincinin sorgulamak
için başlıca kültürel semboller olarak yeniden ortaya çıkarılan Cihuatateo ve
Coatlicue bulunmaktadır. Bu çalışma Moraga’nın bu arketip tanrıçaları nasıl
yeniden sahiplendiğini ve kavradığını Chicana yerli feminizmi bağlamında
incelemektedir.
Cherrie Moraga’s The Hungry Woman:
A Mexican Medea takes place in a future dystopia in which the protagonist
Medea is exiled from her homeland Aztlán due to her love affair with another
woman. She lives with her girlfriend, son and mother in Phoenix—a wasteland
populated by the people unwanted by the patriarchal authorities of Aztlán. In order
to prevent her son’s attempt to get back to Aztlán to live with the corrupted
patriarchs and thereby to protect his
purity, Medea kills her son and is sent to a prison psychiatric ward tormented
by the memory of her infanticide. In this reinterpretation of Euripides’ Medea, Moraga refers to several
mythical, folkloric and literary female figures to touch upon the exclusion of
the queer subject. Among them, there are female deities such as Cihuatateo and
Coatlicue that have been recuperated as prominent cultural symbols to question
the female consciousness in contemporary Chicana feminism. This paper examines
how Moraga reappropriates and discerns these archetypal goddesses in the
context of Chicana indigenous feminism.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | 2018 |
Authors | |
Publication Date | September 18, 2018 |
Submission Date | July 12, 2018 |
Acceptance Date | September 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 42 Kadın Çalışmaları Özel Sayısı |
Journal of Social Sciences and Humanities Research (SOBBİAD) is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License CC BY-NC 4.0.