Research Article
BibTex RIS Cite

Medreselerden Yeni Nesil İdeal Eğitim Yapılarına

Year 2019, Volume: 20 Issue: 44, 117 - 136, 02.06.2019

Abstract

Geçmişten günümüze
mekânın, canlı yaşamını etkileyen en önemli unsurlardan biri olduğu, yadsınamaz
bir gerçektir. Tarih boyunca bunun üzerine birçok araştırma yapılmış ve insan
algısının bulunduğu ortam itibariyle, mekânı oluşturan, ışık, gölge, renk, ses,
hacim, doluluk-boşluk, boyutlandırma vb. daha birçok olgudan etkilendiği tespit
edilmiştir. Bu canlı-mekân arasındaki etkileşim nesiller boyu mimari eserlerde
kullanılmış ve her toplumun kendi düşünce tarzına göre farklı boyutlar kazanmıştır.
Toplumsal yaşayışın bir yansıması olan mimari, siyasi, ekonomik, sosyal,
kültürel nedenlerden dolayı sürekli bir değişim göstermiş ve her dönemin
özelliğine göre boyut kazanmıştır. Bütün medeniyetlerde olduğu gibi Anadolu
medeniyetinde de toplumun şekillenmesinde ve nesiller arasında köprü inşa
etmede etkin rol oynayan eğitim yapıları da, bu değişim süreçlerinden
etkilenerek farklı formlarda tarih sahnesinde yer almıştır. Bu makalede,
medrese mimarisinin oluşumunda etkin rol oynayan düşüncelerin, yeni nesil
eğitim yapılarına aktarılarak ideal eğitim yapısı anlayışına bir adım daha
yaklaşılmasını hedeflemiştir.


References

  • Altıparmakoğlu Sakarya, G., (2018), “Mimari Tasarımda Su Ögesinin Farklı Kullanım Amaçları Bakımından İncelenmesi: Anadolu Örneği”, Asia Minor Studios İnternational Journal Of Social Science, (113-117)
  • Aydıntan, E., (2016),“İç Mekan Yüzey Tasarımlarında Mesaj”, Online Journal of Art and Design
  • Bayram, K., “Klasik Medreselerin Kurumsal Yapısı: Tillo Medresesi Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, (14)
  • Bouamrane, C., “İslam Tarihinde Eğitim-Öğretim Kurumları”, Parlornma de la Pensre Jslamique, (281)
  • Bozkurt, N., Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, “Medrese”, https://islamansiklopedisi.org.tr/medrese , (22.02.2019)
  • Çakıcı, G., (2007), “Suha Arın Belgesellerinde İnsan-Mekan İlişkisi” Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo ve Televizyon Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, (4-42)
  • Çelikkıran, Y., (2017). “1. Uluslararası Mimarlık ve Tasarım Sempozyumu”. İstanbul Bilim ve Akademisyenler Derneği, (81-82)
  • Güleç Solak, S., (2014), “Mekan-Kimlik Etkileşimi ve Kentsel Mekandaki Tezahürleri”, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Doktora Tezi, (53-58)
  • Kaya, A., (2018), “Anadolu Selçuklu Medreseleri ve Bugünkü Durumlarının Tespiti (Başlangıcından 1243 Yılına Kadar), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı Türk İslâm Sanatları Programı Yüksek Lisans Tezi, (2-9,21-23)
  • Kurak Açıcı, F., (2015), “İç Mekanda Sınır Ögeleri”, ResearchGate, Akademisyen Kitabevi, (7-10)
  • Taşdemirci, E . (1988). “Medreselerin Doğuşu Kaynakları ve İlk Zamanları”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (2), 0-0. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/erusosbilder/issue/23735/252736
  • Yırtıcı, H., (2003), “Modern Kapitalist Toplumlarda Mekan Üretimi”, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, (54-75)

From Madrasahs To Next Generation Ideal Educational Structures

Year 2019, Volume: 20 Issue: 44, 117 - 136, 02.06.2019

Abstract

It is an undeniable
reality that place, from past to present, is one of the most important factors
affecting life. Many researches were accomplished throughout history, it was
revealed that human perception is affected by many phenomenon comprising the
place, such as light, shadow, color, sound, volume, fullness, sizing. This
interaction between living and place was used in architectural work through generations
and gained different aspects based on mentality of every nation. Architecture,
which is a reflection of social life, has being changed continuously due to
political, economic, social and cultural causes, and has gained new features
according to characteristic of each era. Educational structures, which played
an effective role in shaping of society and bridging of generations in
Anatolian civilization as in all civilizations, took place in historical scene
in different forms by being affected from these changes. In this article, it
was aimed to getting one step closer to ideal educational structure
understanding by implementing ideas which are effective in construction of
architecture of madrasahs.

References

  • Altıparmakoğlu Sakarya, G., (2018), “Mimari Tasarımda Su Ögesinin Farklı Kullanım Amaçları Bakımından İncelenmesi: Anadolu Örneği”, Asia Minor Studios İnternational Journal Of Social Science, (113-117)
  • Aydıntan, E., (2016),“İç Mekan Yüzey Tasarımlarında Mesaj”, Online Journal of Art and Design
  • Bayram, K., “Klasik Medreselerin Kurumsal Yapısı: Tillo Medresesi Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, (14)
  • Bouamrane, C., “İslam Tarihinde Eğitim-Öğretim Kurumları”, Parlornma de la Pensre Jslamique, (281)
  • Bozkurt, N., Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, “Medrese”, https://islamansiklopedisi.org.tr/medrese , (22.02.2019)
  • Çakıcı, G., (2007), “Suha Arın Belgesellerinde İnsan-Mekan İlişkisi” Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo ve Televizyon Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, (4-42)
  • Çelikkıran, Y., (2017). “1. Uluslararası Mimarlık ve Tasarım Sempozyumu”. İstanbul Bilim ve Akademisyenler Derneği, (81-82)
  • Güleç Solak, S., (2014), “Mekan-Kimlik Etkileşimi ve Kentsel Mekandaki Tezahürleri”, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi Anabilim Dalı Doktora Tezi, (53-58)
  • Kaya, A., (2018), “Anadolu Selçuklu Medreseleri ve Bugünkü Durumlarının Tespiti (Başlangıcından 1243 Yılına Kadar), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı Türk İslâm Sanatları Programı Yüksek Lisans Tezi, (2-9,21-23)
  • Kurak Açıcı, F., (2015), “İç Mekanda Sınır Ögeleri”, ResearchGate, Akademisyen Kitabevi, (7-10)
  • Taşdemirci, E . (1988). “Medreselerin Doğuşu Kaynakları ve İlk Zamanları”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (2), 0-0. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/erusosbilder/issue/23735/252736
  • Yırtıcı, H., (2003), “Modern Kapitalist Toplumlarda Mekan Üretimi”, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, (54-75)
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section 2019
Authors

Maide Berfu Bayraktar 0000-0002-5878-8035

Bahtiyar Eroğlu This is me 0000-0002-2159-4472

Publication Date June 2, 2019
Submission Date April 11, 2019
Acceptance Date May 27, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 20 Issue: 44

Cite

APA Bayraktar, M. B., & Eroğlu, B. (2019). Medreselerden Yeni Nesil İdeal Eğitim Yapılarına. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 20(44), 117-136.

Journal of Social Sciences and Humanities Research (SOBBİAD) is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License CC BY-NC 4.0.