Research Article
BibTex RIS Cite

Ses Eğitimi Derslerine Yönelik Yaratıcı Drama Etkinlikleri: Sesin Oluşumu ve İnsan Sesi Konusu Örneği

Year 2024, Volume: 25 Issue: 55, 291 - 305, 31.12.2024
https://doi.org/10.70854/sobbiad.1586254

Abstract

Ses eğitimi dersleri genellikle geleneksel yöntemlerle yürütülmekte olup, bu yöntemler çoğunlukla teknik bilgi aktarımı ve pratik uygulamalar üzerine odaklanmaktadır. Ancak günümüz eğitim yaklaşımları, öğrenci merkezli ve aktif öğrenmeyi teşvik eden yöntemlerin kullanımını vurgulamaktadır. Geleneksel ses eğitiminde öğretim yöntemlerinin sınırlı kalması ve öğrencilerin eğitim-öğretim sürecinde yeterince aktif rol alamamaları nedeniyle, ses eğitimi derslerinde yaratıcı drama etkinliklerinin kullanılmasıyla, öğrencilerin öğrenme süreçlerine daha aktif katılımları ve ses eğitimi becerilerini daha etkili bir şekilde geliştirilebileceği düşünülmektedir. Bu kapsamda çalışmanın amacı, üniversitelerin müzikle ilgili bölümlerinde verilen ses eğitimi derslerinde kullanılabilecek sesin oluşumu ve insan sesi konusuna yönelik yaratıcı drama etkinliği tasarlamaktır. Çalışma, genel tarama modelinde betimsel bir çalışma olarak tasarlanmış, veriler doküman inceleme yoluyla toplanmıştır. Yaratıcı drama tekniklerinin ses eğitimi derslerine entegrasyonu üzerine yapılan literatür taraması sonucunda ses eğitimi derslerinde kullanılmak üzere sesin oluşumu ve insan sesi konusuna yönelik yaratıcı drama etkinliği tasarlanmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada yaratıcı drama tekniklerinin sistematik biçimde kullanılmasıyla oluşturulan etkinlikte, sesin oluşumu ve insan sesi hakkında kapsamlı bilgiler sunularak öğrencilerin ses telleri, rezonans boşlukları ve artikülatörler gibi ses organların ile anatomik yapıyı tanımalarını ve bu organların ses üretimindeki rollerini anlamaları hedeflenmiştir.

References

  • Arıkan, R. (2021). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çoruh, S. (1950). Okullarda dramatizasyon. İstanbul: Işıl Matbaası.
  • Delihasanoğlu, M. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı dramaya ilişkin tutumları ile yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Devrim Şan, N. (2024). 60-72 aylık çocuklarda yaratıcı drama eğitiminin iletişim becerileri ve oyun davranışını desteklemedeki etkisi: örnek bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğan, A. (2020). Müzikli yaratıcı drama eğitiminin okul öncesi çocukların öz güven düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Doğan, N. (2020). Yaratıcı drama etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin sesli okumalarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Erdoğan, Ş. (2016). Yaratıcı drama ve orff schulwerk uygulamalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik tutumları üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Eroğlu, A. A. (2018). 8-11 yaş çocuklarının müzik eğitiminde yaratıcı drama yöntemlerinin kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • İleri, S. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının ses kullanım alışkanlıkları ile ses hijyeni ve ses hastalıkları hakkında bilgi düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Karaosmanoğlu, M. K. (2017). Müzik aritmetiği ve ses sistemleri. İstanbul: İTÜ Vakfı Yayınları.
  • Konaklı, H. N. (2022). Yüzdeler konusunun yaratıcı drama etkinlikleriyle öğretiminin beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarı, tutum ve inançlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Metinnam, İ. (2011). Yaratıcı drama alanında Brian Way’in drama anlayışının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: Sage Publications.
  • Özcan, V. (2007). Orff öğretisinin ve yaratıcı dramanın uygulandığı ve uygulanmadığı okullarda öğrencilerin müzik dersine olan tutumlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Payne, G., & Payne, J. (2004). Key concepts in social research. London: Sage Publications.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz eğitimi ve korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2): 573-582. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000780
  • Sapmaz, C. ve Adıgüzel, Ö. (2021). Harriet Finlay-Johnson’ın drama yaklaşımı. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(2): 229-260. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/69156/1095201
  • Sever, Ö. (2010). İlköğretim 3. sınıf müzik dersi müziksel yaratıcılık öğrenme alanı kazanımlarının edinilmesinde yaratıcı dramanın etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Şişman, B. (2014). Sesini kaybetmiş hastaların, eski ses kayıtlarından özgün ses üretme algoritmasının (SÜA) geliştirilmesi. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Takımcı, U. (2023). Yaratıcı drama eğitiminin ortaöğretim dönemi çocuklarının tiyatral becerisine katkısı. Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Talay, D. (2019). Vokal patolojisi bulunmayan profesyonel ses kullanıcılarında ses terapisinin etkililiği. Doktora Tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Töreyin, A. M. (2021). Ses eğitiminde metot ve uygulama. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Türkmen Akkaş, A. (2024). Üniversitelerin müzikle ilgili bölümlerinde ses eğitimi derslerine yönelik yaratıcı drama etkinlikleri. Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
  • Uzun, N. B. (2024). Yaratıcı dramaya dayalı müzik etkinliklerinin okul öncesi 5-6 yaş grubu çocukların duygusal zekâlarına etkisi. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Ünal, B. (2024). Untersuchung zur entwıcklung der sprechkompetenzen von deutschlernern mıt hılfe der kreatıven drama methode ım fremdsprachenunterrıcht. Doktora Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eskişehir.
  • Üstündağ, T. (2004). Yaratıcı drama eğitimde niçin ve nasıl kullanılır? Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yamaç, S. Ö. (2022). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul öğrencilerinin okuduğunu anlama ve akıcı okuma becerilerinin gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yorulmuş, E. (2016). Yaratıcı drama eğitim yönteminin temel tasarım stüdyosunda kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Yılmaz, M. (2024). İş birliğine dayalı öğrenme tekniği birleşme-II ve yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin başarılarına etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Yücesan, E. (2016). Müzik terapi, şiir terapi ve yaratıcı drama uygulamalarının üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri üzerine etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zeren, A. (1995). Müzik fiziği. İstanbul: Pan Yayıncılık.

Creative Drama Activities for Voice Training Courses: An Example on Sound Formation and the Human Voice

Year 2024, Volume: 25 Issue: 55, 291 - 305, 31.12.2024
https://doi.org/10.70854/sobbiad.1586254

Abstract

Voice training courses are traditionally conducted using conventional methods, primarily focusing on the transfer of technical knowledge and practical applications. However, contemporary educational approaches emphasize the adoption of student-centered methods that promote active learning. Due to the limitations of traditional teaching methods in voice training and the insufficient active involvement of students in the learning process, it is believed that incorporating creative drama activities into voice training courses can enhance students' engagement and more effectively develop their voice training skills. The aim of this study is to design a creative drama activity addressing the topics of sound formation and the human voice, which can be utilized in voice training courses offered in music-related departments at universities. The study was conducted as a descriptive research using a general survey model, and data were collected through document analysis. Based on a literature review on the integration of creative drama techniques into voice training courses, a creative drama activity was designed to address the topics of sound formation and the human voice. As a result, the activity, systematically designed using creative drama techniques, provides comprehensive knowledge about sound formation and the human voice. It aims to help students recognize the anatomical structures involved in voice production such as vocal cords, resonance chambers, and articulators and understand their roles in sound production.

References

  • Arıkan, R. (2021). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çoruh, S. (1950). Okullarda dramatizasyon. İstanbul: Işıl Matbaası.
  • Delihasanoğlu, M. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı dramaya ilişkin tutumları ile yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Devrim Şan, N. (2024). 60-72 aylık çocuklarda yaratıcı drama eğitiminin iletişim becerileri ve oyun davranışını desteklemedeki etkisi: örnek bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğan, A. (2020). Müzikli yaratıcı drama eğitiminin okul öncesi çocukların öz güven düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Doğan, N. (2020). Yaratıcı drama etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin sesli okumalarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Erdoğan, Ş. (2016). Yaratıcı drama ve orff schulwerk uygulamalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin müzik dersine yönelik tutumları üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Eroğlu, A. A. (2018). 8-11 yaş çocuklarının müzik eğitiminde yaratıcı drama yöntemlerinin kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • İleri, S. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının ses kullanım alışkanlıkları ile ses hijyeni ve ses hastalıkları hakkında bilgi düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Karaosmanoğlu, M. K. (2017). Müzik aritmetiği ve ses sistemleri. İstanbul: İTÜ Vakfı Yayınları.
  • Konaklı, H. N. (2022). Yüzdeler konusunun yaratıcı drama etkinlikleriyle öğretiminin beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarı, tutum ve inançlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Metinnam, İ. (2011). Yaratıcı drama alanında Brian Way’in drama anlayışının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: Sage Publications.
  • Özcan, V. (2007). Orff öğretisinin ve yaratıcı dramanın uygulandığı ve uygulanmadığı okullarda öğrencilerin müzik dersine olan tutumlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Payne, G., & Payne, J. (2004). Key concepts in social research. London: Sage Publications.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz eğitimi ve korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2): 573-582. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000780
  • Sapmaz, C. ve Adıgüzel, Ö. (2021). Harriet Finlay-Johnson’ın drama yaklaşımı. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(2): 229-260. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/69156/1095201
  • Sever, Ö. (2010). İlköğretim 3. sınıf müzik dersi müziksel yaratıcılık öğrenme alanı kazanımlarının edinilmesinde yaratıcı dramanın etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Şişman, B. (2014). Sesini kaybetmiş hastaların, eski ses kayıtlarından özgün ses üretme algoritmasının (SÜA) geliştirilmesi. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Takımcı, U. (2023). Yaratıcı drama eğitiminin ortaöğretim dönemi çocuklarının tiyatral becerisine katkısı. Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Talay, D. (2019). Vokal patolojisi bulunmayan profesyonel ses kullanıcılarında ses terapisinin etkililiği. Doktora Tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Töreyin, A. M. (2021). Ses eğitiminde metot ve uygulama. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Türkmen Akkaş, A. (2024). Üniversitelerin müzikle ilgili bölümlerinde ses eğitimi derslerine yönelik yaratıcı drama etkinlikleri. Yüksek Lisans Tezi, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
  • Uzun, N. B. (2024). Yaratıcı dramaya dayalı müzik etkinliklerinin okul öncesi 5-6 yaş grubu çocukların duygusal zekâlarına etkisi. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Ünal, B. (2024). Untersuchung zur entwıcklung der sprechkompetenzen von deutschlernern mıt hılfe der kreatıven drama methode ım fremdsprachenunterrıcht. Doktora Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eskişehir.
  • Üstündağ, T. (2004). Yaratıcı drama eğitimde niçin ve nasıl kullanılır? Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yamaç, S. Ö. (2022). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul öğrencilerinin okuduğunu anlama ve akıcı okuma becerilerinin gelişimine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2004). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yorulmuş, E. (2016). Yaratıcı drama eğitim yönteminin temel tasarım stüdyosunda kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Yılmaz, M. (2024). İş birliğine dayalı öğrenme tekniği birleşme-II ve yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin başarılarına etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Yücesan, E. (2016). Müzik terapi, şiir terapi ve yaratıcı drama uygulamalarının üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri üzerine etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Zeren, A. (1995). Müzik fiziği. İstanbul: Pan Yayıncılık.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects History of Specific Fields (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Sercan Özkeleş 0000-0003-2845-5667

Ayşe Türkmen Akkaş 0000-0002-2080-0764

Early Pub Date December 29, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 16, 2024
Acceptance Date December 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 25 Issue: 55

Cite

APA Özkeleş, S., & Türkmen Akkaş, A. (2024). Ses Eğitimi Derslerine Yönelik Yaratıcı Drama Etkinlikleri: Sesin Oluşumu ve İnsan Sesi Konusu Örneği. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 25(55), 291-305. https://doi.org/10.70854/sobbiad.1586254

Journal of Social Sciences and Humanities Research (SOBBİAD) is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License CC BY-NC 4.0.