Creativity is a concept which took its place in the organizational behavior
literature and which grow in importance. Nowadays where difference and rapidity are two rising values, creativity is essential for the organizations in order to have
competitive advantage and continuity in the market. The process related to
innovation, the actualized version of creativity, appears in line with creativity.
This paper reviews the theory of creativity and innovation in the scope of persongroup-organizational
context. It is aimed toward examining those three
dimentions which fulfill and conflict with each other depending on the context to
provide the opportunity to compare essential elements of one and all. Through
doing this, main researches throughtout the timeline are reviewed and the
concepts the most emphasized and stressed are revised.
Creativity Innovation Organizational behavior Group behavior
Yaratıcılık kavramı örgütsel davranış yazınında yerini bulmuş ve önemi gittikçe
artan bir kavramdır. Farklılık ve hızın ön plana çıktığı günümüzde yaratıcılık,
örgütlere rekabet üstünlüğü sağlarken onların devamlılığına da katkıda
bulunmaktadır. Örgütlerde yaratıcılığın hayata geçirilmiş hali olan inovasyonla
ilgili süreçler de yaratıcılıkla paralel şekilde ortaya çıkmaktadır.
Mevcut çalışmada bu kavramlar, yazın taraması yapılarak birey-grup-örgüt üçgeni
bağlamında ortaya konulmaktadır. Bağlamsal olarak birbirini tamamlayıp
birbiriyle çelişebilen bu üç boyutun incelenmesi ile her birinde ön plana çıkan
unsurların karşılaştırılması imkanının sağlanması amaçlanmaktadır. Bunu
yaparken geçmişten günümüze uzanan başlıca araştırmalar incelenerek en çok
vurgulanan ve ön plana çıkan olgular konu edilmiştir.
Diğer ID | JA94TG58ZR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 7 Sayı: 2 |