Research Article
BibTex RIS Cite

TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Year 2018, Volume: 10 Issue: 2, 66 - 82, 31.12.2018

Abstract

İşletmeler açısından sürdürülebilir kâra ulaşmada ve rekabet üstünlüğü sağlamada
en önemli unsur insandır. Eğitimin, iş görenlerin kapasitelerini artırmak,
motivasyonlarını yükseltmek, kariyer imkanlarının ve kazançlarının artmasına
aracılık yapmak gibi pek çok işlevi vardır. Emek yoğun olan turizm sektöründe
de, gerekli işgücünün eğitiminde önemli bir rol üstlenen turizm fakülte ve meslek
yüksek okullarında verilen eğitimin kalitesi büyük önem arz etmektedir. Bu
çalışmanın amacı, turizm öğrencilerinin mezun olduklarında sektörde çalışmak
için ne kadar hazır olduklarına ilişkin düşüncelerini öğrenmek ve öğrencilerin
aldıkları turizm eğitiminin ve stajın yeterliliği hakkındaki algılarını tespit
etmektir. Bu amaçla Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde, turizm eğitimi alan
öğrencilerinden kolayda örneklem yöntemi ile tespit edilen 397 öğrenci ile, yüz
yüze anket uygulanarak veri toplanmış, toplanan veriler istatistik programı
yardımı ile analiz edilmiştir. Yapılan araştırma sonuçlarına göre; Staj tamamlama
durumunun, mezun olduktan sonra turizm sektöründe çalışma isteğini
etkilemediği, turizm sektöründeki iş deneyiminin ise çalışma isteğini etkilediği tespit edilmiştir. Turizmde iş deneyimi olup olmaması ve staj durumunun turizm
sektörüne bakışı olumsuz yönde değiştirmediği, üniversite girişte bölüm tercih
sırası ile mezuniyet sonrası turizm sektöründe çalışma isteği arasında zayıf bir
ilişki olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. 

References

  • Akbaba, A., Gürü, B. E., Yaran, M., & Çimen, H. (2006). “Öğrencilerin öğretim elemanları ile ilgili kalite beklentileri: Akçakoca turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi,17(1), 9-21.
  • Barron, P., & Maxwell, G. (1993). “Hospitality management students' image of the hospitality industry”. International Journal of Contemporary Hospitality Management,5(5).
  • Barrows, C. W., Partlow, C. G., & Montgomery, R. J. (1993). “Students' Perceptions of Career Opportunities in Club Management”. Hospitality & Tourism Educator,5(4), 17-20.
  • Benli, T. ve Karaosmanoğlu, K. (2005). “Turizm Sektöründeki İşletmelerde Meslek Stajını Yapan Ön Lisans ve Lisans Öğrencilerinin Sorunlarına İlişkin Bir Alan Çalışması”. Mevzuat Dergisi, 8(88), 1-18.
  • Birdir, K. (2002). “Turizm ve otel işletmeciliği eğitimi alan lisans öğrencilerinin turizm endüstrisinde çalışmayı tercih etmemelerinin temel nedenleri: Bir nominal grup tekniği araştırması”. In Proceedings of the conference and workshop on tourism education(pp. 495-504).
  • Boyacı, Cemil ve Aktaş A. (1995), “Konaklama Sektöründe İnsangücü Arastırması ve Antalya Örneği: Antalya Yöresinde Çalısan Personelin Profili”, Anatolia Turizm Arastırmaları Dergisi, Yıl.6, Sayı. 3-4.
  • Brown, Eric A., (2011) "Hospitality management graduates' perceptions of career factor importance and career factor experience and the relation with turnover intentions" Graduate Theses and Dissertations. Paper 12001.
  • Casado, Matt. A.(1992), “Student Expecttations Of Hospitallity Jobs”, Cornell Hotel And Restaurant Administration Quarterly:Aug. 1992pp.33,4; Proquest Central, pg.80
  • Callan, R. J. (1997). “Supervised work experience in Europe: a profile of UK undergraduate perceptions”.International Journal of Contemporary Hospitality Management,9(1), 35-39.
  • Çakır, İ. (1998). “Türkiye’de Lisans Düzeyi Turizm Eğitiminde Staj Sorunları ve Çözüm Önerileri”.Ulusal Turizm Sempozyumu, 352-361.
  • Çetin, Ş. (1990). “Staj Uygulamasına İlişkin Sorunlar”, 1989 Turizminin Genel Değerlendirilmesi ve 1990’dan Beklentiler Sempozyumu. Aydın: Dokuz Eylül Üniversitesi Aydın.
  • Charles, K. R. (1992). “Career influences, expectations, and perceptions of Caribbean hospitality and tourism students: A third world perspective”.Hospitality & Tourism Educator,4(3), 9-56.
  • Ekinci, C. E., & Burgaz, B. (2007). “Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri”.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,33(33).
  • Gökdeniz A., Çeken H. ve Erdem, B. (2002). “Okul–Sektör İşbirliği Çerçevesinde Stajdan Beklentiler, Sorunlar ve Çözüm Önerilerine Yönelik Bir Uygulama”. İçinde Turizm Eğitimi Konferans-Workshop (ss.343-367). Ankara:T.C. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Karacan, S. & Esin K. (2004). Meslek Yüksekokullarında (MYO) “Yapılan Staj Uygulamalarına İlişkin Bir Araştırma: Kalite ve Verimlilik İçin İş Yerleri:MYO İşbirliğinin Gereği.” Kocaeli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(2), 168-184.
  • Kalaycı, Ş. (2014), “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri” 6,Baskı, asil yayın dağıtım, Ankara
  • Kozak, M. A. (1999). “Eskişehir Meslek Yüksekokulu Öğrenci Stajları Üzerine Bir Araştırma: Turizm-Otelcilik ile Diğer Programların Karşılaştırılması”.Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi,10, 37-44.
  • Kusluvan, S., & Kusluvan, Z. (2000). “Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey”.Tourism Management,21(3), 251-269.
  • Küçüktopuzlu, K. F. (2002). “Turizm Eğitimi Veren Yüksekokulların Staj Programlarında Eşgüdüm Sağlanması ve Çözüm Önerileri”. In İçinde Turizm Eğitimi Konferans-Workshop(pp. 335-341).
  • Lu Tracy Y. & Adler H., (2009), “Career Goals and Expectations of Hospitality and Tourism Students in China,” Journal of Teaching in Travel & Tourism 9:1-2, 63-80
  • Özdemir, B., Aktaş, A., Altıntaş, V. (2005). “Turizm ve Otelcilik Eğitimi Görmekte Olan Lisans Düzeyindeki Öğrencilerin Otel İşletmelerinin Yiyecek-İçecek Bölümüne Yönelik Tutumları”, Anatolia: Turizm Araştırmaları dergisi cilt: 16, Sayı:1, Syf. 46-58
  • Pavesic, D. V., & Brymer, R. A. (1990). “Job satisfaction: What's happening to the young managers?”.The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly,30(4), 90-96.
  • Roney Sevgin A., Öztin P., (2007)”Career Perceptions of Undergraduate Tourism Students: A Case Study in Turkey”, Journal of hospitality, Leisure sport Turizm educarion, Vol. 6, No. 1. pp. 4-15.
  • Ross, G. F. (1992). “Tourism management as a career path: Vocational perceptions of Australian school leavers”.Tourism management,13(2), 242-247.
  • Sarikaya, T., & Khorshid, L. (2009). “Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,7(2).
  • Sarker Shah Jalal, Alf Crossman and Parkpoom Chinmeteepituck (2003), “The Relationships of Age and Length of Service with Job Satisfaction: An Examination of Hotel Employes in Thailand”, Journal of Managerial Psychology, Vol:18, No:7, 745-758.
  • Saruhan, Şadi C. (1986). “Turizm Sektöründe Personel Eğitimi Araştırması”. İçinde Turizm Yıllığı (ss,171-180), Ankara: Turizm Bankası Yayını.
  • Sinkula, J. M., Baker, W. E., & Noordewier, T. (1997). “A framework for market-based organizational learning: Linking values, knowledge, and behavior.”Journal of the academy of Marketing Science,25(4), 305-318.
  • Yanardağ, M.Ö., Avcı, M. (2012).”Turizm Sektöründe İstihdam Sorunları: Marmaris, Fethiye, Bodrum İlçeleri Üzerine Ampirik Bir İnceleme”, Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 3(2), 39-62.
  • Yıldız, S.B. (2013), “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Sektörde Çalışmaya Yönelik Bakış Açıları”, 14. Ulusal İşletmecilik Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri, s.595-615

SUFFICIENCY OF THEIR EDUCATION AND PERCEPTIONS ON INTERNSHIP OF TOURISM STUDENTS: CANAKKALE ONSEKİZ MART UNIVERSITY CASE

Year 2018, Volume: 10 Issue: 2, 66 - 82, 31.12.2018

Abstract

According to business, human is the most important factor in achieving
competitive advantage and achieving sustainable profitability. Education has
many functions like to increase the capacity of the workers, to increase their
motivation, to mediate the increase of career opportunities and profits. The quality
of education given in tourism faculties and vocational colleges is of great
importance for the education of the labor force required in the tourism sector. The
aim of this study is to find out how ready for tourism students to work in the
tourism sector and to determine their perceptions of the adequacy of the education
they receive in schools. For this purpose, face to face questionnaires were
collected with 397 students who were easily determined by sampling method in
Canakkale Onsekiz Mart University, and then the collected data were analyzed
with the help of statistical program. According to the research results; It has been
determined that the status of completion of the internship does not affect the
desire to work in the tourism sector after graduation, while the work experience in
the tourism sector affects the desire to work. Whether or not there is work
experience in tourism and the situation of internship does not change the view of
tourism sector negatively, and it has been found that there is a weak relationship
between departure preference in the university entrance and the desire to work in
the post-graduate tourism sector.

References

  • Akbaba, A., Gürü, B. E., Yaran, M., & Çimen, H. (2006). “Öğrencilerin öğretim elemanları ile ilgili kalite beklentileri: Akçakoca turizm işletmeciliği ve otelcilik yüksekokulu örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi,17(1), 9-21.
  • Barron, P., & Maxwell, G. (1993). “Hospitality management students' image of the hospitality industry”. International Journal of Contemporary Hospitality Management,5(5).
  • Barrows, C. W., Partlow, C. G., & Montgomery, R. J. (1993). “Students' Perceptions of Career Opportunities in Club Management”. Hospitality & Tourism Educator,5(4), 17-20.
  • Benli, T. ve Karaosmanoğlu, K. (2005). “Turizm Sektöründeki İşletmelerde Meslek Stajını Yapan Ön Lisans ve Lisans Öğrencilerinin Sorunlarına İlişkin Bir Alan Çalışması”. Mevzuat Dergisi, 8(88), 1-18.
  • Birdir, K. (2002). “Turizm ve otel işletmeciliği eğitimi alan lisans öğrencilerinin turizm endüstrisinde çalışmayı tercih etmemelerinin temel nedenleri: Bir nominal grup tekniği araştırması”. In Proceedings of the conference and workshop on tourism education(pp. 495-504).
  • Boyacı, Cemil ve Aktaş A. (1995), “Konaklama Sektöründe İnsangücü Arastırması ve Antalya Örneği: Antalya Yöresinde Çalısan Personelin Profili”, Anatolia Turizm Arastırmaları Dergisi, Yıl.6, Sayı. 3-4.
  • Brown, Eric A., (2011) "Hospitality management graduates' perceptions of career factor importance and career factor experience and the relation with turnover intentions" Graduate Theses and Dissertations. Paper 12001.
  • Casado, Matt. A.(1992), “Student Expecttations Of Hospitallity Jobs”, Cornell Hotel And Restaurant Administration Quarterly:Aug. 1992pp.33,4; Proquest Central, pg.80
  • Callan, R. J. (1997). “Supervised work experience in Europe: a profile of UK undergraduate perceptions”.International Journal of Contemporary Hospitality Management,9(1), 35-39.
  • Çakır, İ. (1998). “Türkiye’de Lisans Düzeyi Turizm Eğitiminde Staj Sorunları ve Çözüm Önerileri”.Ulusal Turizm Sempozyumu, 352-361.
  • Çetin, Ş. (1990). “Staj Uygulamasına İlişkin Sorunlar”, 1989 Turizminin Genel Değerlendirilmesi ve 1990’dan Beklentiler Sempozyumu. Aydın: Dokuz Eylül Üniversitesi Aydın.
  • Charles, K. R. (1992). “Career influences, expectations, and perceptions of Caribbean hospitality and tourism students: A third world perspective”.Hospitality & Tourism Educator,4(3), 9-56.
  • Ekinci, C. E., & Burgaz, B. (2007). “Hacettepe Üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik hizmetlere ilişkin beklenti ve memnuniyet düzeyleri”.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,33(33).
  • Gökdeniz A., Çeken H. ve Erdem, B. (2002). “Okul–Sektör İşbirliği Çerçevesinde Stajdan Beklentiler, Sorunlar ve Çözüm Önerilerine Yönelik Bir Uygulama”. İçinde Turizm Eğitimi Konferans-Workshop (ss.343-367). Ankara:T.C. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  • Karacan, S. & Esin K. (2004). Meslek Yüksekokullarında (MYO) “Yapılan Staj Uygulamalarına İlişkin Bir Araştırma: Kalite ve Verimlilik İçin İş Yerleri:MYO İşbirliğinin Gereği.” Kocaeli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(2), 168-184.
  • Kalaycı, Ş. (2014), “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri” 6,Baskı, asil yayın dağıtım, Ankara
  • Kozak, M. A. (1999). “Eskişehir Meslek Yüksekokulu Öğrenci Stajları Üzerine Bir Araştırma: Turizm-Otelcilik ile Diğer Programların Karşılaştırılması”.Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi,10, 37-44.
  • Kusluvan, S., & Kusluvan, Z. (2000). “Perceptions and attitudes of undergraduate tourism students towards working in the tourism industry in Turkey”.Tourism Management,21(3), 251-269.
  • Küçüktopuzlu, K. F. (2002). “Turizm Eğitimi Veren Yüksekokulların Staj Programlarında Eşgüdüm Sağlanması ve Çözüm Önerileri”. In İçinde Turizm Eğitimi Konferans-Workshop(pp. 335-341).
  • Lu Tracy Y. & Adler H., (2009), “Career Goals and Expectations of Hospitality and Tourism Students in China,” Journal of Teaching in Travel & Tourism 9:1-2, 63-80
  • Özdemir, B., Aktaş, A., Altıntaş, V. (2005). “Turizm ve Otelcilik Eğitimi Görmekte Olan Lisans Düzeyindeki Öğrencilerin Otel İşletmelerinin Yiyecek-İçecek Bölümüne Yönelik Tutumları”, Anatolia: Turizm Araştırmaları dergisi cilt: 16, Sayı:1, Syf. 46-58
  • Pavesic, D. V., & Brymer, R. A. (1990). “Job satisfaction: What's happening to the young managers?”.The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly,30(4), 90-96.
  • Roney Sevgin A., Öztin P., (2007)”Career Perceptions of Undergraduate Tourism Students: A Case Study in Turkey”, Journal of hospitality, Leisure sport Turizm educarion, Vol. 6, No. 1. pp. 4-15.
  • Ross, G. F. (1992). “Tourism management as a career path: Vocational perceptions of Australian school leavers”.Tourism management,13(2), 242-247.
  • Sarikaya, T., & Khorshid, L. (2009). “Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,7(2).
  • Sarker Shah Jalal, Alf Crossman and Parkpoom Chinmeteepituck (2003), “The Relationships of Age and Length of Service with Job Satisfaction: An Examination of Hotel Employes in Thailand”, Journal of Managerial Psychology, Vol:18, No:7, 745-758.
  • Saruhan, Şadi C. (1986). “Turizm Sektöründe Personel Eğitimi Araştırması”. İçinde Turizm Yıllığı (ss,171-180), Ankara: Turizm Bankası Yayını.
  • Sinkula, J. M., Baker, W. E., & Noordewier, T. (1997). “A framework for market-based organizational learning: Linking values, knowledge, and behavior.”Journal of the academy of Marketing Science,25(4), 305-318.
  • Yanardağ, M.Ö., Avcı, M. (2012).”Turizm Sektöründe İstihdam Sorunları: Marmaris, Fethiye, Bodrum İlçeleri Üzerine Ampirik Bir İnceleme”, Ege Stratejik Araştırmalar Dergisi, 3(2), 39-62.
  • Yıldız, S.B. (2013), “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Sektörde Çalışmaya Yönelik Bakış Açıları”, 14. Ulusal İşletmecilik Kongresi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri, s.595-615
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Boz

Polat Yücekaya This is me

Karahan Kara This is me

Publication Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Boz, M., Yücekaya, P., & Kara, K. (2018). TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 10(2), 66-82.
AMA Boz M, Yücekaya P, Kara K. TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. December 2018;10(2):66-82.
Chicago Boz, Mustafa, Polat Yücekaya, and Karahan Kara. “TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi 10, no. 2 (December 2018): 66-82.
EndNote Boz M, Yücekaya P, Kara K (December 1, 2018) TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 10 2 66–82.
IEEE M. Boz, P. Yücekaya, and K. Kara, “TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, vol. 10, no. 2, pp. 66–82, 2018.
ISNAD Boz, Mustafa et al. “TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 10/2 (December 2018), 66-82.
JAMA Boz M, Yücekaya P, Kara K. TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2018;10:66–82.
MLA Boz, Mustafa et al. “TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, vol. 10, no. 2, 2018, pp. 66-82.
Vancouver Boz M, Yücekaya P, Kara K. TURİZM ÖĞRENCİLERİNİN ALDIKLARI EĞİTİMİN YETERLİLİĞİ VE STAJ HAKKINDAKİ ALGILARI: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2018;10(2):66-82.