Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 145 - 159, 31.12.2018

Öz

Çetin rekabet koşullarında ürettiğini satabilmek; karşı taraftan beğenilmeyi, güvenilmeyi
ve tercih edilmeyi gerektirmektedir. Bu sorumluluklarının bilincinde davranan kurumların belli bir
itibar kazandıkları ve bu itibarı sürdürebildikleri sürece başarılı oldukları görülmektedir.
İşletmeler açısından bunun sağlamanın bir yolu halkla ilişkiler faaliyetlerinden geçmektedir.
Halkla ilişkiler bir işletmenin, kurumun bağlantı kurduğu ya da kurabileceği kimselerin anlayış,
sempati ve desteğini elde etmek ve bunu devam ettirmek için yaptığı sürekli ve örgütlenmiş bir
yönetim fonksiyonudur. Halkla ilişkilerin en önemli ilkelerinden biri olan “Tanıma ve Tanıtma”
ilkesi, özellikle turizm alanında önem taşımaktadır. Özellikle turizm alanında tanıtılacak ve
pazarlanacak ürünlerin; alışkanlıkları, gelenekleri, kültür düzeyleri, dini ve ırkları birbirinden çok
farklı olan kişilere hitap etmesi, halkla ilişkileri turizm alanında daha da önemli bir bileşen haline
getirmektedir. Bu çalışmada itibar yönetimi kavramı açıklanarak turizm sektöründe bunun bir yolu
olarak halkla ilişkiler çalışmalarının gerekliliği ve önemi üzerinde durulacaktır.

Kaynakça

  • Akat, Ömer. (1997), Pazarlama Ağırlıklı Turizm İşletmeciliği, Ekin Kitabevi, Bursa.
  • Akgöz, Erhan, Solmaz, Başak (2009). Turizm İşletmelerinde İtibar Yönetimi, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Konya.
  • Asna, A. (1998). Public Relations-Genel Bilgiler, İstanbul: Der Yayınları.
  • Aydemir,, Başak Aydem (2008). “İşletmelerin Yeni Rekabet Aracı Olarak Kurumsal İtibar”, İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt:10, Sayı:2.
  • Bakan, Ömer( (2007), Ahmet Kalender, “Halkla İlişkiler Bağlamında Kurumsal İtibar ve Sosyal Sorumluluk”, B.Arık, M.Şeker (Ed.), İletişim ve Ötesi, Tablet Yayınları, Konya.
  • Carmeli, A., Asher Tishler. (2005). “Perceived Organizational Reputation and Organizational Performance: An Emprical Investigation of Industrial Enterprises”, Corporate Reputation Review 8 (1), 13-30.
  • Chun, Rosa. (2005). “Corporate Reputation: Meaning and Measurement”, International Journal of Management Reviews, 7 (2), 91-109.
  • Cutlip, vd. (1985). Effective Public Relations, New Jersey: Practice Hall Inc.
  • Dawkins, Jenny, Steward Lewis (2003). “CSR in Stkeholder Expectations; and Their Implication for Company Strategy, Journal of Business Ethics, 44 (2-3), 185-193.
  • Deephouse, David L. (2000). “Media Reputation as a Strategic Resource: An Integration of Mass Communication and Resource Based Theories”, Journal of Management, 26 (6), 1091-1112.
  • Demir, Ö. Halkla İlişkiler ve Turizm, http://www.turizmguncel.com Erişim tarihi: 10.02.2015.
  • Elgay, Beyhan. (2000), “Turizmin Gelişiminde Otel İşletmelerinde Halkla İlişkilerin Rolü ve Önemi (Örnek Olay İncelemeleri), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Geçikli, Fatma, (2000). Turizm İşletmelerinde Halkla İlişkilerin Önemi, İ.Ü İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı:10, İstanbul, İ.Ü Basımevi.
  • Gökçe, Orhan.; Fidan, Mehmet.; Summak, M.Erhan. (2001), Halkla İlişkiler Ders Notları, Konya.
  • Gündüz, Müge. (1995), “Konaklama işletmelerinde Halkla İlişkiler Departmanı İçin Model Bir Uygulama”, Hacettepe Üniversitesi, Basılmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gürüz, Demet (1993). Halkla İlişkiler Teknikleri, İzmir, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, No:1.
  • İnal, M.E., vd. (2010). “Turizm İşletmelerine Tutundurma Faaliyetlerinin Belirlennmesine Yönelik Bodrum Yöresinde Bir Araştırma”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (14), s.285-308.
  • Kadıbeşegil, Salim, (2006). İtibar Yönetimi, MediaCat Yayınları, 2.Baskı, İstanbul.
  • Karaköse, Turgut (2007). Kurumların DNA’sı İtibar ve Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karatepe Selma (2008). “İtibar Yönetimi; Halkla İlişkilerde Güven Yaratma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C.7, S.23, ISSN: 1304-0278.
  • Koçel, Tamer (2005). İşletme Yöneticiliği (Yönetim ve OrganizasyonOrganizasyonlarda Davranış-Klasik-Modern-Çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar), 10.baskı, Arıkan Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Mak, A.K., (2005), “Identitiy-Centered Model of Reputation Management: A Case Study of Iowa Tourism Office and its Industry Partners”, 8th Annual International Public Relations Research Conference The Impact of PR in Creating a More Ethical World: Why Can’t We All Get Along ?, March 10-13, 2005, Miami, 270-292.
  • Malmelın, Nando. (2007). “Communication Capital Modelling Corporate Communications as an Organizational Asset”, Corporate Communications: An International Journal, 12 (3), 298-310.
  • Milliyet, Türkçe Sözlük, İstanbul, Milliyet Tesisleri, 1992.
  • Ngyuen, Nha (2001). LeBlanç Gaston. “Corporate Image and Corporate Reputation in Customers Retention Decisions in Services”, Journal of Retalling and Consumer Services, Vol:8, No:1.
  • Özten, M.Özge. (2002), “Turizm Sektöründe Otel İşletmelerinde Halkla İlişkiler Faaliyetlerinin Karşılaştırmalı İncelenmesi”, Ankara Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Peltekoğlu, F. (2001). Halkla İlişkiler Nedir, İstanbul; Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Peltekoğlu, B.Filiz. (2004), Halkla İlişkiler Nedir?, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat. (1998), İşletmelerde Halkla İlişkiler, Ezgi Kitabevi Yayınları, Bursa.
  • Sorohan, Erica Gordon, (1994) “Healthy Companies”, Traning and Development, Vol:48, Issue: .
  • Tekeli, Hasan. (2001), Turizm Pazarlaması ve Planlaması, Detay Yayıncılık No:25, Ankara.
  • Tengilimoğlu, Dilaver.; Öztürk, Yüksel. (2004), İşletmelerde Halkla İlişkiler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yavuz, Cevit, (2016). “Turizmde Sürdürülebilirlikte Halkla İlişkiler Çalışmalarının Önemi”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:5, Sayı:3, 2016.
  • Yüzüncüyıl, Betül T. “Salim Kadıbeşegil’den Takkeyi Öne Koyduran Bir Soru: İtibarın Sahibi Kimdir ?”, www.milliyet.insankaynaklaril.com.html-Erişim tarihi: 10.6.2007.

AS A TOOL OF PUBLİC RELATİONS AND REPUTATİON MANAGEMENT İN THE TOURİSM BUSİNESS

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 145 - 159, 31.12.2018

Öz

Within the conditions of competition in our days, the ability of selling what you produced
is depend on the fact of being admired, trusted and preferred. In this respect, the institutions
which are aware of their responsibilities are becoming more sucessfully in term of obtaining and
contiuning the confidence of the people. One way of achieving this in terms of businesses is
through the activities of public relations. Relations with the public are a continuous and organized
management function that an operator makes to maintain and maintain understanding, sympathy
and support of those whom the institution has established or can establish. The principle of
"Recognition and Promotion", which is one of the most important principles of public relations, is
especially important in the field of tourismAlong with being a major preoccupation and influence
in every area of public relations, the products to be introduced and marketed, especially in the
field of tourism; Habits, traditions, cultural levels, religions and races of people who are very
different from each other make the relations with the people even more important component in
the field of tourism n this study, the concept of reputation management will be explained and
emphasis will be put on the necessity and relevance of public relations activities as a way of doing
this in the tourism sector.

Kaynakça

  • Akat, Ömer. (1997), Pazarlama Ağırlıklı Turizm İşletmeciliği, Ekin Kitabevi, Bursa.
  • Akgöz, Erhan, Solmaz, Başak (2009). Turizm İşletmelerinde İtibar Yönetimi, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Konya.
  • Asna, A. (1998). Public Relations-Genel Bilgiler, İstanbul: Der Yayınları.
  • Aydemir,, Başak Aydem (2008). “İşletmelerin Yeni Rekabet Aracı Olarak Kurumsal İtibar”, İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt:10, Sayı:2.
  • Bakan, Ömer( (2007), Ahmet Kalender, “Halkla İlişkiler Bağlamında Kurumsal İtibar ve Sosyal Sorumluluk”, B.Arık, M.Şeker (Ed.), İletişim ve Ötesi, Tablet Yayınları, Konya.
  • Carmeli, A., Asher Tishler. (2005). “Perceived Organizational Reputation and Organizational Performance: An Emprical Investigation of Industrial Enterprises”, Corporate Reputation Review 8 (1), 13-30.
  • Chun, Rosa. (2005). “Corporate Reputation: Meaning and Measurement”, International Journal of Management Reviews, 7 (2), 91-109.
  • Cutlip, vd. (1985). Effective Public Relations, New Jersey: Practice Hall Inc.
  • Dawkins, Jenny, Steward Lewis (2003). “CSR in Stkeholder Expectations; and Their Implication for Company Strategy, Journal of Business Ethics, 44 (2-3), 185-193.
  • Deephouse, David L. (2000). “Media Reputation as a Strategic Resource: An Integration of Mass Communication and Resource Based Theories”, Journal of Management, 26 (6), 1091-1112.
  • Demir, Ö. Halkla İlişkiler ve Turizm, http://www.turizmguncel.com Erişim tarihi: 10.02.2015.
  • Elgay, Beyhan. (2000), “Turizmin Gelişiminde Otel İşletmelerinde Halkla İlişkilerin Rolü ve Önemi (Örnek Olay İncelemeleri), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara
  • Geçikli, Fatma, (2000). Turizm İşletmelerinde Halkla İlişkilerin Önemi, İ.Ü İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı:10, İstanbul, İ.Ü Basımevi.
  • Gökçe, Orhan.; Fidan, Mehmet.; Summak, M.Erhan. (2001), Halkla İlişkiler Ders Notları, Konya.
  • Gündüz, Müge. (1995), “Konaklama işletmelerinde Halkla İlişkiler Departmanı İçin Model Bir Uygulama”, Hacettepe Üniversitesi, Basılmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Gürüz, Demet (1993). Halkla İlişkiler Teknikleri, İzmir, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, No:1.
  • İnal, M.E., vd. (2010). “Turizm İşletmelerine Tutundurma Faaliyetlerinin Belirlennmesine Yönelik Bodrum Yöresinde Bir Araştırma”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (14), s.285-308.
  • Kadıbeşegil, Salim, (2006). İtibar Yönetimi, MediaCat Yayınları, 2.Baskı, İstanbul.
  • Karaköse, Turgut (2007). Kurumların DNA’sı İtibar ve Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karatepe Selma (2008). “İtibar Yönetimi; Halkla İlişkilerde Güven Yaratma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C.7, S.23, ISSN: 1304-0278.
  • Koçel, Tamer (2005). İşletme Yöneticiliği (Yönetim ve OrganizasyonOrganizasyonlarda Davranış-Klasik-Modern-Çağdaş ve Güncel Yaklaşımlar), 10.baskı, Arıkan Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Mak, A.K., (2005), “Identitiy-Centered Model of Reputation Management: A Case Study of Iowa Tourism Office and its Industry Partners”, 8th Annual International Public Relations Research Conference The Impact of PR in Creating a More Ethical World: Why Can’t We All Get Along ?, March 10-13, 2005, Miami, 270-292.
  • Malmelın, Nando. (2007). “Communication Capital Modelling Corporate Communications as an Organizational Asset”, Corporate Communications: An International Journal, 12 (3), 298-310.
  • Milliyet, Türkçe Sözlük, İstanbul, Milliyet Tesisleri, 1992.
  • Ngyuen, Nha (2001). LeBlanç Gaston. “Corporate Image and Corporate Reputation in Customers Retention Decisions in Services”, Journal of Retalling and Consumer Services, Vol:8, No:1.
  • Özten, M.Özge. (2002), “Turizm Sektöründe Otel İşletmelerinde Halkla İlişkiler Faaliyetlerinin Karşılaştırmalı İncelenmesi”, Ankara Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Peltekoğlu, F. (2001). Halkla İlişkiler Nedir, İstanbul; Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Peltekoğlu, B.Filiz. (2004), Halkla İlişkiler Nedir?, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Sabuncuoğlu, Zeyyat. (1998), İşletmelerde Halkla İlişkiler, Ezgi Kitabevi Yayınları, Bursa.
  • Sorohan, Erica Gordon, (1994) “Healthy Companies”, Traning and Development, Vol:48, Issue: .
  • Tekeli, Hasan. (2001), Turizm Pazarlaması ve Planlaması, Detay Yayıncılık No:25, Ankara.
  • Tengilimoğlu, Dilaver.; Öztürk, Yüksel. (2004), İşletmelerde Halkla İlişkiler, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yavuz, Cevit, (2016). “Turizmde Sürdürülebilirlikte Halkla İlişkiler Çalışmalarının Önemi”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:5, Sayı:3, 2016.
  • Yüzüncüyıl, Betül T. “Salim Kadıbeşegil’den Takkeyi Öne Koyduran Bir Soru: İtibarın Sahibi Kimdir ?”, www.milliyet.insankaynaklaril.com.html-Erişim tarihi: 10.6.2007.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seçil Utma

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Utma, S. (2018). TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, 10(2), 145-159.
AMA Utma S. TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. Aralık 2018;10(2):145-159.
Chicago Utma, Seçil. “TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER”. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2018): 145-59.
EndNote Utma S (01 Aralık 2018) TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 10 2 145–159.
IEEE S. Utma, “TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, c. 10, sy. 2, ss. 145–159, 2018.
ISNAD Utma, Seçil. “TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi 10/2 (Aralık 2018), 145-159.
JAMA Utma S. TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2018;10:145–159.
MLA Utma, Seçil. “TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER”. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Dergisi, c. 10, sy. 2, 2018, ss. 145-59.
Vancouver Utma S. TURİZM İŞLETMELERİNDE İTİBAR YÖNETİMİNİN BİR ARACI OLARAK HALKLA İLİŞKİLER. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi. 2018;10(2):145-59.