Research Article
BibTex RIS Cite

AKADEMi KADINLARIN CENNETi Mi? ANKARA ÜNiVERSiTESi ÖRNEĞi

Year 2013, Volume: 4 Issue: 2, 1 - 18, 02.07.2013
https://doi.org/10.1501/sbeder_0000000057

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’de, Ankara Üniversitesi örneği üzerinden akademide var olan toplumsal
cinsiyet eşitsizliğini görünür kılmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla nitel ve nicel veriler
toplanmıştır. Temel olarak kariyer gelişimi, mesleki konum, kaynaklara erişim, yayınlar, iş ve özel
yaşam dengesi, kritik alanlar ve mükemmeliyet kriterleri gibi alanlarda toplumsal cinsiyet ekseninde
verilere ulaşılmaya çalışılmıştır. Böylece kadın akademisyenlerin koşullarının düzeltilebilmesi için
gerekli uygulama ve politikaların geliştirilmesine bir zemin oluşturmaya çalışılacaktır.

References

  • Bonawitz, M. and Andel, N. 2010 The Glass Ceiling is Made of Concrete: The Barriers to Promotion and Tenure of Women in American Academia, Forum on Public Policy: 1-17
  • Chandler, C. 1996 Mentoring and Women in Academia: Reevaluating the Traditional Model, NWSA Journal; Fall 96, Vol. 8 Issue 3: 79-101
  • Clark, C. D. and Hill, J. M. 2010 Reconciling the Tension Between the Tenure and Biological Clocks to Increase the Recruitment And Retention Of Women in Academia, Forum on Public Policy: 1-8
  • Dursun, Ç. Öztürk, R. Yamaner, G. Poyraz, B. Becerikli, S. Memiş, E. 2013 Genovate (Transforming Organisational Culturel for Gender Equality in Reseacrh and Innovation) Çalışma raporu,
  • Köker, E. 1988 Türkiye’de Kadın, Eğitim ve Siyaset: Yüksek Öğretim Kurumlarında Kadının Durumu Üzerine Bir İnceleme, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Enstitüsü, Ankara
  • Manchester, C. F., Leslie L. M., and Kramers, A. 2010 Stop the Clock Policies and Career Success in Academia American Economic Review: Papers & Proceedings 100, 219–223
  • Mayer, A.L. and Tikka, P.M. 2008 Family-Friendly Policies and Gender Bias in Academia Journal of Higher Education Policy and Management Vol. 30, No. 4: 363–374
  • Özbilgin, M. and Healy, G. 2004 The Gendered Nature Of Career Development Of University Professors: The Case Of Turkey, Journal of Vocational Behavior, 64:358-371
  • Sanders K. , Willemsen, T. M., Millar, C. C. J. M. 2009 Views from Above the Glass Ceiling: Does the Academic Environment Influence Women Professors’ Careers and Experiences? Sex Roles 60:301–312
  • Saylan, F., 2012 Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim: Olanaklar ve Sınırlar, Dipnot, Ankara
  • Sdale, Z. 2009 We Women Are No Good at It': Networking in Academia University of Ljubljana Sociologicky ústav AV CR, vv.i., Praha 1239-1263
  • Tan, M., Sağlamer G., Çelik, Ö.A 2011 Women in Science, Engineering and Technology (SET) in Mediterranean Basin, WEE2011, September 27-30, 2011, SEFI Annual Conference Lisbon, Portugal. Editors: Jorge Bernardino and José Carlos Quadrado.
  • Tekeli, 2010 Bilimin Konusu Olarak Kadın Bedeni, http://www.bianet.org/bianet/bilim Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (Tepav), 2011 Türkiye’de Bilim Kadını Olmak Bilimsel İşgücünde Kadın ve Cam Tavan, N201136, www.tepav.org.tr
  • Valian V. 2004 Beyond Gender Schemas: Improving the Advancement of Women in Academia, NWSA Journal, Vol. 16 No. 1:207-221
Year 2013, Volume: 4 Issue: 2, 1 - 18, 02.07.2013
https://doi.org/10.1501/sbeder_0000000057

Abstract

References

  • Bonawitz, M. and Andel, N. 2010 The Glass Ceiling is Made of Concrete: The Barriers to Promotion and Tenure of Women in American Academia, Forum on Public Policy: 1-17
  • Chandler, C. 1996 Mentoring and Women in Academia: Reevaluating the Traditional Model, NWSA Journal; Fall 96, Vol. 8 Issue 3: 79-101
  • Clark, C. D. and Hill, J. M. 2010 Reconciling the Tension Between the Tenure and Biological Clocks to Increase the Recruitment And Retention Of Women in Academia, Forum on Public Policy: 1-8
  • Dursun, Ç. Öztürk, R. Yamaner, G. Poyraz, B. Becerikli, S. Memiş, E. 2013 Genovate (Transforming Organisational Culturel for Gender Equality in Reseacrh and Innovation) Çalışma raporu,
  • Köker, E. 1988 Türkiye’de Kadın, Eğitim ve Siyaset: Yüksek Öğretim Kurumlarında Kadının Durumu Üzerine Bir İnceleme, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Enstitüsü, Ankara
  • Manchester, C. F., Leslie L. M., and Kramers, A. 2010 Stop the Clock Policies and Career Success in Academia American Economic Review: Papers & Proceedings 100, 219–223
  • Mayer, A.L. and Tikka, P.M. 2008 Family-Friendly Policies and Gender Bias in Academia Journal of Higher Education Policy and Management Vol. 30, No. 4: 363–374
  • Özbilgin, M. and Healy, G. 2004 The Gendered Nature Of Career Development Of University Professors: The Case Of Turkey, Journal of Vocational Behavior, 64:358-371
  • Sanders K. , Willemsen, T. M., Millar, C. C. J. M. 2009 Views from Above the Glass Ceiling: Does the Academic Environment Influence Women Professors’ Careers and Experiences? Sex Roles 60:301–312
  • Saylan, F., 2012 Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim: Olanaklar ve Sınırlar, Dipnot, Ankara
  • Sdale, Z. 2009 We Women Are No Good at It': Networking in Academia University of Ljubljana Sociologicky ústav AV CR, vv.i., Praha 1239-1263
  • Tan, M., Sağlamer G., Çelik, Ö.A 2011 Women in Science, Engineering and Technology (SET) in Mediterranean Basin, WEE2011, September 27-30, 2011, SEFI Annual Conference Lisbon, Portugal. Editors: Jorge Bernardino and José Carlos Quadrado.
  • Tekeli, 2010 Bilimin Konusu Olarak Kadın Bedeni, http://www.bianet.org/bianet/bilim Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (Tepav), 2011 Türkiye’de Bilim Kadını Olmak Bilimsel İşgücünde Kadın ve Cam Tavan, N201136, www.tepav.org.tr
  • Valian V. 2004 Beyond Gender Schemas: Improving the Advancement of Women in Academia, NWSA Journal, Vol. 16 No. 1:207-221
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Women's Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Bedriye Poyraz

Publication Date July 2, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Poyraz, B. (2013). AKADEMi KADINLARIN CENNETi Mi? ANKARA ÜNiVERSiTESi ÖRNEĞi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 1-18. https://doi.org/10.1501/sbeder_0000000057