Şah Muhammed Rıza Pehlevi (d.1919.ö.1980) döneminde (Saltanat Tarihi:1940-
1979), özellikle 1958-1978 yılları arasında, sanatın diğer alanlarında olduğu gibi,
İran resim sanatında da İranlı ressamlarca kimlik oluşturma çabalarına tanık
olmaktayız. Buna verebileceğimiz ilk örnekler ise Hossein Zenderoudi ve Faramarz
Pilaram'dir. 1960'ların başında sanatta kimlik oluşturma konusunda yoğun
tartışmalar yapılmış ve bu bağlamda sanatçılar ilk ürünlerini geleneksele yönelerek
denemişlerdir. Bu denemeler ilk meyvesini Saghakhane adlı mektep sayesinde
vermiştir. Bir taraftan Sadegh Tabrizi'nin minyatür tarzı ve Masoud Arabshahi'nin
süsleme ve tezyini sanatların denemeleri devam ederken, diger taraftan da soyut
dışavurumcu sanatın tüm dünya sanatçılarını etkileme sürecine paralel olarak,
klasik anlayıştaki kaligra, süsleme, halı ve kilim desenlerinin yeniden
yorumlanmasıyla yüzeysel ve dekoratif bir sanat akımı ortaya çıktı. Biçimsel ve içsel
olarak ortaya çıkan gelenek etkili bu sanat akımı, 1970 sonrası İranlı sanatçıların
yaratımlarında çok etkili olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Painting History |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 1 |