Various studies in Teaching Turkish as a Foreign Language address receptive and productive language skills. In this research, postgraduate theses and published articles focusing on speaking skills will be examined. The aim of this study is to provide a descriptive overview of the completed research in the field of Turkish language education in terms of research areas, methodologies, and their distribution over the years. The study will likely be a resource for future research by supporting literature reviews and topic selection processes. Additionally, by identifying existing problems and shortcomings in the current body of scientific work, the study aims to contribute to the development of more qualified and comprehensive research in the field.
The research is a descriptive study designed in the form of a survey model. The study sample consists of theses accessed through the Council of Higher Education (YÖK) Thesis Center and studies found via Google Scholar. The studies included in the research were analyzed in terms of thesis type, university, year, institute, department, research design, and topics using frequency and percentage distributions.
According to the findings, the highest number of thesis studies was conducted in 2021 and 2024, while the review of articles revealed that most were published in 2021. It was observed that the majority of the theses were prepared at the master's level, whereas the number of doctoral dissertations was relatively lower. Most theses were designed as experimental studies (f=6), while most articles followed a descriptive design (f=19).
It was found that mixed methods were more commonly preferred in theses, while qualitative methods were more frequently used in articles. Additionally, it was observed that research designs were not clearly and comprehensively described, and limited attention was given to the validity and reliability processes of the data collection tools. Moreover, it was determined that the sample groups in the studies mainly consisted of students, negatively affecting the findings' generalizability.
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi alanında anlama ve anlatma becerilerini ele alan çalışmalar vardır. Bu araştırmada, konuşma becerisine ilişkin yapılan lisansüstü tezler ve yayınlanan makaleler incelenecektir. Bu çalışmayla Türkçe alanında tamamlanmış olan çalışmaların; araştırma alanları, yöntemleri, yıllara göre dağılımı açısından durumun betimlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmayla bu alanda yapılacak yeni çalışmalar için alanyazın taraması ve konu seçimi aşamalarına yönelik kaynak oluşturulması, ayrıca bilimsel çalışmalardaki sorunlar ve eksik yönler belirlenerek alanda daha nitelikli çalışmaların oluşturulmasına katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Araştırma, tarama deseninde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tez tarama sayfasından ulaşılabilen tezler ve Google akademik üzerinden ulaşılan çalışmalar oluşturmaktadır. Araştırmaya dahil edilen çalışmalar; tez türü, üniversite, yıl, enstitü, ana bilim dalı, araştırma deseni ve konuları bakımdan frekans, yüzde dağılımları yapılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, tez çalışmalarının en yoğun şekilde 2021 ve 2024 yıllarında yapıldığı, makalelere ilişkin veriler incelendiğinde ise en fazla çalışmanın 2021 yılında yayımlandığı belirlenmiştir. Tezlerin büyük çoğunluğunun yüksek lisans düzeyinde hazırlandığı, doktora çalışmalarının sayıca daha az olduğu görülmektedir. Tezlerin daha çok deneysel f(6), makalelerin ise betimsel f(19) olarak desenlendiği belirlenmiştir. Tezlerde karma yöntem daha çok yeğlenirken makalelerde ise nitel yöntemden yararlanılmıştır. Araştırma desenlerinin yeterince açık ve ayrıntılı bir şekilde tanımlanmadığı, veri toplama araçlarının geçerlilik ve güvenilirlik süreçlerine ise sınırlı düzeyde yer verildiği görülmektedir. Ayrıca, çalışmalarda kullanılan örneklem gruplarının çoğunlukla yalnızca öğrencilerden oluştuğu, bu durumun da elde edilen bulguların genellenebilirliğini olumsuz etkilediği belirlenmiştir.
Bu çalışma etik kurul gerektirmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied Linguistics and Educational Linguistics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2025 |
Submission Date | June 24, 2025 |
Acceptance Date | July 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |