Türkiye’deki Gastronomi Temalı Müzelere Yönelik Çevrimiçi Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 18 Sayı: 1, 120 - 140, 25.04.2021
Hatice Sarı Gök
,
Simge Şalvarcı
Öz
Günümüzde yaşanan dijital devrim, müzeleri hem doğrudan hem de dolaylı olarak birçok yönden etkilemektedir. Bu etkilerden biri, müzeleri ziyaret eden bireyler tarafından internet ortamında yapılan yorumlardır. Bu doğrultuda, bu çalışmanın amacı TripAdvisor web sitesinde yer alan gastronomi müzelerine yönelik yorumların incelenmesidir. Elde edilen yorumlar nitel analiz yöntemiyle Nvivo 11 programında analiz edilmiştir. Yorumlar, 6 ana tema ve 46 adet kod altında toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, en fazla yorum Estetik teması altında iken en az sayıda yorum Çalışanlar teması altında yer almaktadır. Ziyaretçiler açısından gastronomi müzelerinin fiziksel yapısını simgeleyen Estetik teması oldukça önemli olup bunu, Kaçış Deneyimi, Eğitim, Olumsuz Yorumlar, Tarihsel Hatırlatıcılar ve Çalışanlar temaları takip etmektedir.
Kaynakça
- Aday, J. B. and Phelan, K. V. (2015). Competitive advantage or market saturation: An in-depth comparison of flash-sale sites through content analysis. Journal of Hospitality Marketing & Management, 24(3): 287-313.
- Aksoy, M ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3/3: 79-89.
- Ashley, S. (2005). State Authority and the Public Sphere: Ideas on the Changing Role of the Museum as a Canadian Social Institution. Museum and Society, 3 (1): 5-17.
- Baş, T. and Akturan, U. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri Nvivo İle Nitel Veri Analizi, Örnekleme, Analiz, Yorum, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A. Ş, Ankara.
- Bekar, A., Arman, M. S. ve Sürücü, Ç. (2017). Turizmde Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Marmaris Bal Evi Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (ASOS JOURNAL), 5 (42): 468-477.
- Bigot, R., Daudey, E., Hoibian, S. and Müller, J. (2012). Visiting museums, exhibitions and monuments. CREDOC, Paris, France.
- Cengiz, E. (2007). Kar Amacı Gütmeyen Kurumlar Olarak Müzelerde Pazarlama Faaliyetleri: Pazarlama Karması Unsurlarının Müzelerde Müşteri Sadakatine Etkisine İlişkin Yapısal Bir Model Önerisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
- Cetin, G. and Walls, A. (2016). Understanding the customer experiences from the perspective of guests and hotel managers: Empirical findings from luxury hotels in Istanbul, Turkey. Journal of Hospitality Marketing & Management, 25(4): 395-424.
- Chan, J.K.L. and Yeoh, E. (2010). The Experiential Dimensions of Museum Experiences: The Visitors’ Perspectives. Intentional Journal of Business and Accountancy, 1(1): 20-31.
- Chen, Y. and Xie, J. (2008). Online consumer review: Word-of-mouth as a new element of marketing communication mix. Management Science 54 (3): 477-91.
- Choi, E. K., Fowler, D., Goh, B. and Yuan, J. J. (2016). Social media Marketing: Applying the uses and gratifications theory in the hotel industry. Journal of Hospitality Marketing & Management, 25(7):771-796.
- Çelik Yetim, A. ve Umur, M. (2016). Turist Rehberleri Bakış Açısıyla Müze Deneyimi: Göreme Açık Hava Müzesi Örneği, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7(14): 599-618.
- Çetin, M. ve Küçükkömürler, S. (2019). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Oleatrium Zeytin ve Zeytinyağı Tarihi Müzesi Örneği, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22 (1): 1-17.
- Drake, J. (2010). High art: public relations takes on new meaning for museums, Tactics, June, pp. 10-11.
- Eröz, S. S. ve Doğdubay, M. (2012). Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü Ve Etik İlişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1): 133-157.
- Güzel, F. Ö. (2014). Deneyimsel Kritik Değer Sürücülerinin Elektronik Ağızdan Ağıza İletişimle Seyahat 2.0 Bilgi Kanallarına Yansıması: Tripavisor.Com Üzerine Bir İçerik Analizi, Uluslararası Yönetim, İktisat ve İşletme Dergisi, 10 (22): 193-210.
- Harrington, R. J. and Ottenbacher, M. C. (2010). Culinary Tourism-A Case Study of The Gastronomic Capital, Journal of Culinary Science and Technology, (8): 14-32.
- Hosany, S. and Witham, M. (2010). Dimensions of Cruisers' Experiences, Satisfaction and Intention to Recommend, Journal of Travel Research, 49(3): 351–364.
- ICOM (2007). Creating a new museum definition – the backbone of ICOM, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/,(Erişim Tarihi:01.09.2020).
- Ignatov, E. and Smith, S. (2006). Segmenting Canadian Culinary Tourist, Current Issues in Tourism, 9 (3): 235-255.
- İstanbullu Dinçer ve Şahinoğlu (2015). Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramında Mutfak Kültürünün İncelenmesi. II. Ulusal Sürdürülebilir Turizm Kongresi, Antalya.
- İşçi, C., Güzel, B., Maktal C. D. Y., İşçi, T. ve Moroğlu, F. (2020). Müze Deneyimi: Yönetim ve Ziyaretçi Perspektiflerinin Karşılaştırılması, Turizm Akademik Dergisi, 7 (1): 29-45.
- Kendir, H. ve Uslu, F. (2018). Yörük Türkmen Kültürü Geleneksel Tören Keşkeği Yemeği’nin Gastronomi Turizmi Boyutunda Değerlendirilmesi, (Ed. Koçakoğlu, B., Karslı, B., Sustam, D., Sula, Z., Yücel, H. İ., Demir, A.), İçinde, Antalya Kitabı Selçukludan Cumhuriyet’e Sosyal Bilimlerde Antalya, Palet Yayınları, Antalya.
- Long, L. M. (2004). Culinary Tourism: A Folkloristic Perspective on Eating and Otherness. Lucy M. Long (Ed.), İçinde, Culinary Tourism, ss: 20-50, The University Press of Kentucky, Lexington.
- Lu, A. C. C., Gursoy, D. and Lu, C. Y. R. (2016). Antecedents and outcomes of consumers' confusion in the online tourism domain. Annals of Tourism Research, 57: 76-93.
- Mankan, E. (2017a). Destinasyon Pazarlamasında Çekici Bir Faktör Olarak Türkiye’deki Gastronomi Müzeleri Örneği, Turkish Studies, 14 (2): 641-654.
- Mankan, E. (2017b). Dünyadaki Gastronomi Müzeleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Turkish Studies, 12 (1): 157-176.
- Melián-González, S., Bulchand-Gidumal, J. and González López-Valcárcel, B. (2013). Online customer reviews of hotels: As participation increases, better evaluation is obtained. Cornell Hospitality Quarterly, 54(3): 274-283.
- Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, SAGE Publications, inc.,London.
- Oh, H., Fiore, A. M. and Jeoung, M. (2007). Measuring Experience Economy Concepts: Tourism Applications, Journal of Travel Research, 46(2): 119–132.
- Oral, S. ve Çelik, A. (2013). Türkiye’yi Ziyaret Eden Turistlerin Estetik Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi,5(4):170-190.
- Özkasım, H. ve Ögel, S. (2005). Türkiye’de Müzeciliğin Gelişimi. İstanbul Teknik Üniversitesi Dergisi, 2(1): 96- 102.
- Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.
- Phillimore, J., and Goodson, L. (2004). The inquiry paradigm in qualitative tourism research. Qualitative research in tourism: Ontologies, epistemologies and methodologies, 30-45.
- Sandıkçı, M., Mutlu, A. S. ve Mutlu, H. (2019a). Türkiye’deki Gastronomi Müzelerinin Turistik Sunum Farklılıkları Açısından Araştırılması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (68): 1210-1231.
- Sandıkçı, M., Mutlu, A. S. ve Mutlu, H. (2019b). Emine Göğüş Mutfak Müzesi Sergileme Şekilleri, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4): 3045-3059.
- Sarı Gök, H. (2020). Gastronomi Turizmi, F. A. Bilge ve A. Cabi (Ed.), içinde; Turizm Türlerine Profesyonel Bir Yaklaşım, Sage Yayıncılık, Ankara.
- Schuckert, M., Liu, X., and Law, R. (2015). Hospitality and tourism online reviews: Recent trends and future directions. Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(5): 608-621.
- Sheng, W. C. and Chen, M. C. (2012). A Study of Experience Expectations of Museum Visitors, Tourism Management, 33: 53-60.
- Skogland, I. and Siguaw, J. A., (2004). Are You Satisfied Customers Loyal? Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45(3): 221-234.
- Smith, S. and Xiao, H. (2008). Culinary Tourism Supply Chains: a Preliminary Examination, Journal of Travel Research, 46 (3) :289–299.
- Sop, S. A., Ongun, U. ve Abalı, R. (2020). Müze Deneyimini Etkileyen Unsurlar: Çevrimiçi Yorumlar Üzerine Nitel Bir Araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2): 1123-1138.
- Sormaz, Ü. and Güneş, E. (2016). Traditional Culinary Museums: Samples from Turkey. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 5(6): 27-31.
- Şahin, S. ve Şad, B. (2018). Müzelere Yönelik E-Yorumların İçerik Analizi Yöntemi ile Değerlendirilmesi, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14 (1): 199-232.
- Şahinoğlu, Ş. (2015). Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramına Farklı Bir Yaklaşım: Mutfak Müzeleri, yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Tripadvisor (2020). https://www.tripadvisor.com.tr/ (Erişim Tarihi: 05.07-12.09.2020).
- Türk Dil Kurumu, (2020). https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 20.09.2020).
- Uralman, N. H. (2012). Müze Halkla İlişkileri Aracılığıyla Kentlilik Bilinci Oluşturma: Çanakkale’deki Müzelerin Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Ye, Q., R. Law, B. Gu, and W. Chen. 2011. The influence of user-generated content on traveler behavior: An empirical investiga¬tion on the effects of eword-of-mouth to hotel online bookings. Computers in Human Behavior 27 (2): 634-39.
- Yeşilyurt, H. ve Arıca, R. (2018). Mutfak Müzesi Ziyaretçilerinin Deneyimlerinin İncelenmesi: Emine Göğüş Mutfak Müzesi Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (1): 60- 70.
- Yılmaz, H. ve Şener, P. (2014), Turistik Bir Çekicilik Olarak Gastronomi Müzeleri, 15. Ulusal Turizm Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara: 499-510.
- Yüncü, H. R. ( 2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı- Kabataş Kurultayı, Editör Salim ŞENGEL, Aybastı- Kabataş Kurultayı Yayınları No:11, Ankara:28 – 34.
- Zanibellato, F., Rosin, U., & Casarin, F. (2018). How the attributes of a museum experience influence electronic word-of-mouth valence: an analysis of online museum reviews. International Journal of Arts Management, 21(1): 76-90.
- Zhong, L., Leung, D., Law, R., & Wu, B. (2013). eTourism in China: A review of the Chineselanguage literature. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18(5): 464–482.
Examining Online Visitor Experience of Gastronomy Theme Museums in Turkey
Yıl 2021,
Cilt: 18 Sayı: 1, 120 - 140, 25.04.2021
Hatice Sarı Gök
,
Simge Şalvarcı
Öz
Today's digital revolution affects museums both directly and indirectly in many ways. One of these effects is comments made by individuals visiting museums online. Accordingly, the purpose of this study is to examine the comments on gastronomy museums on the TripAdvisor website. The obtained comments were analyzed with the qualitative analysis method in Nvivo 11 program. The comments were collected under 6 main themes and 46 codes. According to the research findings, the most comments are under the Aesthetics theme, while the least number of comments are under the Employees theme. The theme of Aesthetics, which symbolizes the physical structure of gastronomy museums, is very important for visitors, followed by Escape Experience, Education, Negative Comments, Historical Reminders and Employees.
Kaynakça
- Aday, J. B. and Phelan, K. V. (2015). Competitive advantage or market saturation: An in-depth comparison of flash-sale sites through content analysis. Journal of Hospitality Marketing & Management, 24(3): 287-313.
- Aksoy, M ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3/3: 79-89.
- Ashley, S. (2005). State Authority and the Public Sphere: Ideas on the Changing Role of the Museum as a Canadian Social Institution. Museum and Society, 3 (1): 5-17.
- Baş, T. and Akturan, U. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri Nvivo İle Nitel Veri Analizi, Örnekleme, Analiz, Yorum, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A. Ş, Ankara.
- Bekar, A., Arman, M. S. ve Sürücü, Ç. (2017). Turizmde Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Marmaris Bal Evi Örneği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (ASOS JOURNAL), 5 (42): 468-477.
- Bigot, R., Daudey, E., Hoibian, S. and Müller, J. (2012). Visiting museums, exhibitions and monuments. CREDOC, Paris, France.
- Cengiz, E. (2007). Kar Amacı Gütmeyen Kurumlar Olarak Müzelerde Pazarlama Faaliyetleri: Pazarlama Karması Unsurlarının Müzelerde Müşteri Sadakatine Etkisine İlişkin Yapısal Bir Model Önerisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
- Cetin, G. and Walls, A. (2016). Understanding the customer experiences from the perspective of guests and hotel managers: Empirical findings from luxury hotels in Istanbul, Turkey. Journal of Hospitality Marketing & Management, 25(4): 395-424.
- Chan, J.K.L. and Yeoh, E. (2010). The Experiential Dimensions of Museum Experiences: The Visitors’ Perspectives. Intentional Journal of Business and Accountancy, 1(1): 20-31.
- Chen, Y. and Xie, J. (2008). Online consumer review: Word-of-mouth as a new element of marketing communication mix. Management Science 54 (3): 477-91.
- Choi, E. K., Fowler, D., Goh, B. and Yuan, J. J. (2016). Social media Marketing: Applying the uses and gratifications theory in the hotel industry. Journal of Hospitality Marketing & Management, 25(7):771-796.
- Çelik Yetim, A. ve Umur, M. (2016). Turist Rehberleri Bakış Açısıyla Müze Deneyimi: Göreme Açık Hava Müzesi Örneği, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7(14): 599-618.
- Çetin, M. ve Küçükkömürler, S. (2019). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Müzeleri: Oleatrium Zeytin ve Zeytinyağı Tarihi Müzesi Örneği, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 22 (1): 1-17.
- Drake, J. (2010). High art: public relations takes on new meaning for museums, Tactics, June, pp. 10-11.
- Eröz, S. S. ve Doğdubay, M. (2012). Turistik Ürün Tercihinde Sosyal Medyanın Rolü Ve Etik İlişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1): 133-157.
- Güzel, F. Ö. (2014). Deneyimsel Kritik Değer Sürücülerinin Elektronik Ağızdan Ağıza İletişimle Seyahat 2.0 Bilgi Kanallarına Yansıması: Tripavisor.Com Üzerine Bir İçerik Analizi, Uluslararası Yönetim, İktisat ve İşletme Dergisi, 10 (22): 193-210.
- Harrington, R. J. and Ottenbacher, M. C. (2010). Culinary Tourism-A Case Study of The Gastronomic Capital, Journal of Culinary Science and Technology, (8): 14-32.
- Hosany, S. and Witham, M. (2010). Dimensions of Cruisers' Experiences, Satisfaction and Intention to Recommend, Journal of Travel Research, 49(3): 351–364.
- ICOM (2007). Creating a new museum definition – the backbone of ICOM, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/,(Erişim Tarihi:01.09.2020).
- Ignatov, E. and Smith, S. (2006). Segmenting Canadian Culinary Tourist, Current Issues in Tourism, 9 (3): 235-255.
- İstanbullu Dinçer ve Şahinoğlu (2015). Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramında Mutfak Kültürünün İncelenmesi. II. Ulusal Sürdürülebilir Turizm Kongresi, Antalya.
- İşçi, C., Güzel, B., Maktal C. D. Y., İşçi, T. ve Moroğlu, F. (2020). Müze Deneyimi: Yönetim ve Ziyaretçi Perspektiflerinin Karşılaştırılması, Turizm Akademik Dergisi, 7 (1): 29-45.
- Kendir, H. ve Uslu, F. (2018). Yörük Türkmen Kültürü Geleneksel Tören Keşkeği Yemeği’nin Gastronomi Turizmi Boyutunda Değerlendirilmesi, (Ed. Koçakoğlu, B., Karslı, B., Sustam, D., Sula, Z., Yücel, H. İ., Demir, A.), İçinde, Antalya Kitabı Selçukludan Cumhuriyet’e Sosyal Bilimlerde Antalya, Palet Yayınları, Antalya.
- Long, L. M. (2004). Culinary Tourism: A Folkloristic Perspective on Eating and Otherness. Lucy M. Long (Ed.), İçinde, Culinary Tourism, ss: 20-50, The University Press of Kentucky, Lexington.
- Lu, A. C. C., Gursoy, D. and Lu, C. Y. R. (2016). Antecedents and outcomes of consumers' confusion in the online tourism domain. Annals of Tourism Research, 57: 76-93.
- Mankan, E. (2017a). Destinasyon Pazarlamasında Çekici Bir Faktör Olarak Türkiye’deki Gastronomi Müzeleri Örneği, Turkish Studies, 14 (2): 641-654.
- Mankan, E. (2017b). Dünyadaki Gastronomi Müzeleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Turkish Studies, 12 (1): 157-176.
- Melián-González, S., Bulchand-Gidumal, J. and González López-Valcárcel, B. (2013). Online customer reviews of hotels: As participation increases, better evaluation is obtained. Cornell Hospitality Quarterly, 54(3): 274-283.
- Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, SAGE Publications, inc.,London.
- Oh, H., Fiore, A. M. and Jeoung, M. (2007). Measuring Experience Economy Concepts: Tourism Applications, Journal of Travel Research, 46(2): 119–132.
- Oral, S. ve Çelik, A. (2013). Türkiye’yi Ziyaret Eden Turistlerin Estetik Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi,5(4):170-190.
- Özkasım, H. ve Ögel, S. (2005). Türkiye’de Müzeciliğin Gelişimi. İstanbul Teknik Üniversitesi Dergisi, 2(1): 96- 102.
- Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE Publications, inc.
- Phillimore, J., and Goodson, L. (2004). The inquiry paradigm in qualitative tourism research. Qualitative research in tourism: Ontologies, epistemologies and methodologies, 30-45.
- Sandıkçı, M., Mutlu, A. S. ve Mutlu, H. (2019a). Türkiye’deki Gastronomi Müzelerinin Turistik Sunum Farklılıkları Açısından Araştırılması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (68): 1210-1231.
- Sandıkçı, M., Mutlu, A. S. ve Mutlu, H. (2019b). Emine Göğüş Mutfak Müzesi Sergileme Şekilleri, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(4): 3045-3059.
- Sarı Gök, H. (2020). Gastronomi Turizmi, F. A. Bilge ve A. Cabi (Ed.), içinde; Turizm Türlerine Profesyonel Bir Yaklaşım, Sage Yayıncılık, Ankara.
- Schuckert, M., Liu, X., and Law, R. (2015). Hospitality and tourism online reviews: Recent trends and future directions. Journal of Travel & Tourism Marketing, 32(5): 608-621.
- Sheng, W. C. and Chen, M. C. (2012). A Study of Experience Expectations of Museum Visitors, Tourism Management, 33: 53-60.
- Skogland, I. and Siguaw, J. A., (2004). Are You Satisfied Customers Loyal? Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45(3): 221-234.
- Smith, S. and Xiao, H. (2008). Culinary Tourism Supply Chains: a Preliminary Examination, Journal of Travel Research, 46 (3) :289–299.
- Sop, S. A., Ongun, U. ve Abalı, R. (2020). Müze Deneyimini Etkileyen Unsurlar: Çevrimiçi Yorumlar Üzerine Nitel Bir Araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2): 1123-1138.
- Sormaz, Ü. and Güneş, E. (2016). Traditional Culinary Museums: Samples from Turkey. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 5(6): 27-31.
- Şahin, S. ve Şad, B. (2018). Müzelere Yönelik E-Yorumların İçerik Analizi Yöntemi ile Değerlendirilmesi, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14 (1): 199-232.
- Şahinoğlu, Ş. (2015). Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramına Farklı Bir Yaklaşım: Mutfak Müzeleri, yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Tripadvisor (2020). https://www.tripadvisor.com.tr/ (Erişim Tarihi: 05.07-12.09.2020).
- Türk Dil Kurumu, (2020). https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 20.09.2020).
- Uralman, N. H. (2012). Müze Halkla İlişkileri Aracılığıyla Kentlilik Bilinci Oluşturma: Çanakkale’deki Müzelerin Değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Ye, Q., R. Law, B. Gu, and W. Chen. 2011. The influence of user-generated content on traveler behavior: An empirical investiga¬tion on the effects of eword-of-mouth to hotel online bookings. Computers in Human Behavior 27 (2): 634-39.
- Yeşilyurt, H. ve Arıca, R. (2018). Mutfak Müzesi Ziyaretçilerinin Deneyimlerinin İncelenmesi: Emine Göğüş Mutfak Müzesi Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2 (1): 60- 70.
- Yılmaz, H. ve Şener, P. (2014), Turistik Bir Çekicilik Olarak Gastronomi Müzeleri, 15. Ulusal Turizm Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara: 499-510.
- Yüncü, H. R. ( 2010). Sürdürülebilir Turizm Açısından Gastronomi Turizmi ve Perşembe Yaylası. 10. Aybastı- Kabataş Kurultayı, Editör Salim ŞENGEL, Aybastı- Kabataş Kurultayı Yayınları No:11, Ankara:28 – 34.
- Zanibellato, F., Rosin, U., & Casarin, F. (2018). How the attributes of a museum experience influence electronic word-of-mouth valence: an analysis of online museum reviews. International Journal of Arts Management, 21(1): 76-90.
- Zhong, L., Leung, D., Law, R., & Wu, B. (2013). eTourism in China: A review of the Chineselanguage literature. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18(5): 464–482.