The aim of this study is to determine the mediating role of communication skills in the effect of tourist guides' self-efficacy on problem solving skills. Previously developed scales were used to measure tourist guides' self-efficacy, communication skills and problem-solving skills. In this study, convenience sampling method was used as sample management. In this context, a survey was conducted on the active tourist guides affiliated to the Aydın Guides Chamber. Of the 315 returned questionnaires, 300 questionnaires were considered suitable for data analysis. As a result of the analyzes, it was determined that the mediating effect of communication skill on the effect of self-efficacy on the confidence dimension on problem solving skills was low, while the effect of communication skills on the effect of self-efficacy on approach-avoidance and personal control dimensions was moderate. As a result of these findings, it was determined that communication skills mediated the effect of self-efficacy on problem solving skills.
Ap J, Wong KKF (2001) Case study on tour guiding: Professionalism, issues and problems. Tourism Management 22(5): 551-563.
Ata A (2015) Öğretmen-çocuk iletişim becerileri ve öz yeterlik inançlarını etkileyen faktörler: Okul öncesi öğretmenleri üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Balcı S (1996) Danışma becerileri eğitiminin üniversite öğrencilerinin iletişim beceri düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
Blumenfeld P, Soloway E, Marx RA (1991) Motivating project based learning: Sustaining the doing, supporting the learner. Educational Psychologist, 26(3-4), 369-398.
Bandura A (1977) Self efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Rewiev 84 (2): 191-215.
Bandura A (1989) Human agency in social cognitive theory, American Psychologist, 44(9): 1175-1189
Bandura A (1997) Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman & Company. New York.
Bingham A (2004) Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi, çev. A. Ferhan Oğuzkan. (Milli Eğitim Basımevi, İstanbul).
Buğdaycı S (2018) Antrenörlerin iletişim becerileri ile öz yeterliliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Büyükkuru M (2016) Turist rehberlerinin iletişim becerilerinin turistlerin tur deneyimi üzerine etkisi: Nevşehir ilinde bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (34): 338-354.
Bu çalışmanın amacı, turist rehberlerinin öz yeterliliklerinin problem çözme becerisine etkisinde iletişim becerilerinin aracı rolünü belirlemektir. Turist rehberlerinin öz yeterliliklerini, iletişim becerilerini ve problem çözme becerilerini ölçmek için daha önce geliştirilen ölçekler kullanılmıştır. Bu çalışmada örneklem yöntemi olarak kolayda örneklem yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda, Aydın Rehberler Odasına bağlı eylemli turist rehberleri üzerinde anket çalışması uygulanmıştır. Geri dönüşümü gerçekleşen 315 anketten 300 anket verilerin analizi için uygun olarak değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öz yeterliliğin problem çözme becerisine güven boyutuna etkisinde iletişim becerisinin aracılık etkisi düşük olurken, öz yeterliliğin yaklaşma- kaçınma ve kişisel kontrol boyutlarına etkisinde iletişim becerisinin etkisinin orta derece olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular sonucunda öz yeterliliğin problem çözme becerisine etkisinde iletişim becerilerinin aracılık ettiği tespit edilmiştir.
Ap J, Wong KKF (2001) Case study on tour guiding: Professionalism, issues and problems. Tourism Management 22(5): 551-563.
Ata A (2015) Öğretmen-çocuk iletişim becerileri ve öz yeterlik inançlarını etkileyen faktörler: Okul öncesi öğretmenleri üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Balcı S (1996) Danışma becerileri eğitiminin üniversite öğrencilerinin iletişim beceri düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
Blumenfeld P, Soloway E, Marx RA (1991) Motivating project based learning: Sustaining the doing, supporting the learner. Educational Psychologist, 26(3-4), 369-398.
Bandura A (1977) Self efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Rewiev 84 (2): 191-215.
Bandura A (1989) Human agency in social cognitive theory, American Psychologist, 44(9): 1175-1189
Bandura A (1997) Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman & Company. New York.
Bingham A (2004) Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi, çev. A. Ferhan Oğuzkan. (Milli Eğitim Basımevi, İstanbul).
Buğdaycı S (2018) Antrenörlerin iletişim becerileri ile öz yeterliliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
Büyükkuru M (2016) Turist rehberlerinin iletişim becerilerinin turistlerin tur deneyimi üzerine etkisi: Nevşehir ilinde bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (34): 338-354.
Arpacı, S., & Şahin Perçin, N. (2022). Öz Yeterliliğin Problem Çözme Becerisine Etkisinde İletişim Becerisinin Aracı Rolü: Turist Rehberlerine Yönelik Bir Araştırma. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(2), 142-161. https://doi.org/10.24010/soid.1042343
Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Our journal is indexed by EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim, DRJI, Research Bible, SOBİAD and ASOS.