Comprehensive changes in the subject repertoire of the Athenian Figure
Pottery manifested itself by the second quarter of the 6th century
BC, by which anthropocentric subjects substituted the animal frieses.
Gigantomachy, Iliupersis, Centauromachy and Amazonomachy were the most
frequently depicted mythological war scenes from the second quarter of the 6th
century until the middle of the 5th century BC. On the other hand
Grypomachy and Geranomachy along with Amazonomachy were the most favoured
subjects on the Athenian Red Figure Pottery in the 4th century BC.
Some researchers including S. Colvin, F. Vian, D. Bothmer and B. Schiffler classified
the mythological war scenes on the Athenian Figure Pottery typologically and
investigated the iconographic changes in the course of time. Also some others
like B. Tarbell, T. Hölscher, M. Langner, M. Mangold attempted to explain their
meaning and submitted different proposals for their interpretation. Considering
the different approaches in research, this paper aims to provide an overview to
the compositional and figural iconography of the mythological war scenes on the
Athenian Figure Pottery. In the last part some remarks and problems related to
the subject are discussed.
M.Ö.
6. yüzyılın 2. çeyreği ile birlikte Attika üretimi figürlü vazoların konu
repertuvarında antroposentik konulara doğru belirgin bir geçiş gözlemlenir. Bu dönemden
itibaren M.Ö. 5. yüzyıl ortalarına kadar Gigantomakhia, Iliupersis, Kentauromakhia
ve Amazonomakhia Attika üretimi figürlü vazoların konu repertuvarında önemli
bir yer tutar. Öte yandan M.Ö. 4. yüzyılda
Attika üretimi kırmızı figürlü vazolar üzerinde en çok tercih edilen mitolojik
mücadele sahneleri Amazonomakhia, Geranomakhia ve Grypomakhia’dır. Mitolojik
mücadele sahneleri 19. yüzyılın son çeyreğinden itibaren çeşitli şekillerde
araştırmalara konu olmuştur. S.Colvin, F. Vian, D. v. Bothmer ve B. Schiffler
gibi bazı araştırmacılar sahneleri ya da figürleri tipolojik olarak sınıflandırmışlar
ve farklı dönemlerdeki tipolojik değişimlerine değinmişlerdir. Öte yandan F.B.
Tarbell, T. Hölscher, M. Langner ve M. Mangold gibi diğerleri ise sahneleri
anlamsal olarak değerlendirmişlerdir. Bu çalışmada araştırmalardaki farklı
yaklaşımlar dikkate alınarak, mitolojik savaş tasvirlerinde sahne
kompozisyonlarının ve figür ikonografilerinin farklı dönemlerde geçirdikleri
değişim anahatlarıyla sunulmuştur. Sonuç bölümünde ise genel bir değerlendirme
yapılarak araştırmadaki problemler ortaya konmuştur.
Subjects | Archaeology |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.