The Cyprus Republic, founded in 1960 could not
be a proper and healthy way of government due to the continuous violation of
the constitution by the Greek Cypriots. Cypriot Turkish students who were
studying higher education in İstanbul and Ankara organized to support the
resistance of Cypriot Turks against the AKRİTAS plan. This has been called Erenköy
resistance in the history of Cyprus national independence of war, the most
educated Cyprus Turks made a successful defence of nation. In this study, by
using the oral history method, with the help of the Cyprus Turkish students
which joined the Erenköy resistance, the importance of Erenköy resistance in
the national independence war is investigated. By using the oral history
method, the data are collected from the people who witnessed or joined the
resistance in the past, which is not recorded in the written documents about
incidents, people, decisions and processes. Within the concept of this study,
the in-depth interviews were conducted with the people who joined the Erenköy
resistance about their process of joining the resistance and returning back to Turkey
for their education after the resistance. By analyzing the oral records
obtained, the projections in their memories of those who participated in the
resistance process were examined as a source of social memory.
Erenköy Resistance Cyprus Turkish National Struggle Oral History Perception of NCTR Generations
1960 yılında Londra ve Zürih anlaşmaları ile kurulan Kıbrıs Cumhuriyeti
Rum tarafının anayasayı Kıbrıslı Türkleri yok etmek amacıyla sürekli ihlal
etmesi neticesiyle uzun ömürlü ve sağlıklı bir devlet biçimi olamamıştır. Rum
tarafı 21 Aralık 1963 de Kıbrıslı Türkleri yok etmek amacıyla tarihe kanlı Noel
olarak gecen genel bir saldırı başlatarak ENOSİS hayalini gerçekleştirme yoluna
girmiştir. Kıbrıs Türkünü yok etmek için uygulamaya konulan “AKRİTAS Planına”
karşı Kıbrıs Türkünün direnişine destek vermek için İstanbul ve Ankara da yükseköğrenimini
sürdüren Kıbrıslı öğrenciler örgütlenerek Kıbrıs’a dönmüşlerdir. Bu öğrenciler
mücahit olarak 31 Mart 1964 tarihinden başlayarak Erenköy’e çıkmaya
başlamışlardır. Kıbrıs milli mücadelesi tarihinde Erenköy direnişi olarak geçen
bu tarihsel süreçte Kıbrıs Türkünün en eğitimli üyeleri yurt savunmasında büyük
bir başarı örneği vermişlerdir. Erenköy, Kıbrıs Türk halkının varoluş
mücadelesinde çok özel bir öneme sahiptir. Bu çalışmada sözlü tarih yöntemi
kullanılarak Erenköy direnişine katılmış Kıbrıslı öğrencilerin yaşadıkları
yardımıyla Erenköy direnişinin Kıbrıs milli mücadelesindeki yeri ve önemi
araştırılmıştır. Sözlü tarih yönteminde geçmişe tanık olmuş veya katılmış
olanlardan, bu geçmiş hakkında bilgi, yani olaylar, insanlar, kararlar ve
süreçler hakkında yazılı belgelerde ve kayıtlarda bulunmayan veriler
toplanmaktadır. Çalışma kapsamında Erenköy Direnişi’ne katılmış kişilerle;
direnişe katılmaları direniş süreci ve sonrasında eğitimleri tamamlamak için
Türkiye’ye dönüş aşamasında yaşananları ortaya koymaya yönelik derinlemesine
görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen sözel kayıtlar analizi edilerek direniş
sürecine katılanların belleklerindeki iz düşümleri toplumsal belleğin bir
uğrağı olarak incelenmiştir.
Subjects | Sociology |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.