Yeni
yüzyılda insanların doğa ile olan ilişkileri, dünyanın karşılaştığı önemli bir
sorun haline gelmiştir. Bunun sonucunda dünya çapında bir politika haline gelen
‘sürdürülebilir gelişme’ kavramı birçok ülkenin ortak kavramı olmuştur. Gelecek
nesillerin ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için var olan olanakları
tüketmeden, günümüzün ihtiyaç duyduklarını sağlamak olarak tanımlanan
sürdürülebilir gelişmenin, ekonomik, toplumsal ve çevresel olmak üzere üç
boyutu olduğu belirtilmektedir. Bu nedenle geleneksel çevre eğitimi yerini,
‘Sürdürülebilir Gelişme Amaçlı Eğitim’ yaklaşımına bırakmıştır. Bu yaklaşımda
etkili uygulamalara gereksinim vardır. Bu sebeple, içinde doğaya karşı farklı
bir yaklaşım bulunduran “Küçük Ağaç’ın Eğitimi” adlı kitap, araştırma
kapsamında incelenmiştir. Nitel olarak yürütülen çalışma, durum deseni olarak
tasarlanmıştır. Doküman incelemesinin kullanıldığı araştırmada, betimsel analiz
ve söylem analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda “Küçük Ağaç’ın Eğitimi”
adlı kitapta çocukların, sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitimlerine örnek
teşkil edebilecek etkili uygulamalar olduğu belirlenmiştir. Bu uygulamalarla ve
çocuk katılımını esas alan programlarla çocukların çevrelerine daha duyarlı,
sorumlu bireyler olmalarının önü açılacaktır.
sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitim çocuk ve çevre Küçük Ağaç’ın Eğitimi sürdürülebilir gelişme doküman analizi
In the new century, relations of
humans with nature have become an important problem of the world. As a
consequence, the concept of ‘sustainable development’ which is a worldwide
policy has become the common concept of many countries. Defined as meeting
today’s needs without consuming existing resources for meeting the needs of
next generations; ‘sustainable development’ has three dimensions of the
development as economic, social and environmental. Thus, conventional
environmental education has been replaced by the approach of ‘Education for Sustainable
Development’. This approach requires efficient applications. Therefore, the
book “The Education of Little Tree” including a different approach towards
nature was examined within the scope of this study. The study conducted
qualitatively was designed as a case pattern. In the study using document
analysis, descriptive analysis and discourse analysis were conducted. As a
result of the study, it was determined that the book of “The Education of
Little Tree” contained efficient applications that would set an example to
children’s trainings for sustainable development. These applications and
programs based on children’s participation will enable children to become
responsible individuals who are more sensitive to their environment.
education for sustainable development child and environment The Education of Little Tree sustainable development document analysis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.