Yeni Uygur Türkçesinde {-i/y} eki, eylem çekiminde sık kullanılan dilbilgisel
zaman işaretleyicilerinden biridir. Bu ek, farklı bağlamlara göre gelecek
zamanı, şimdiki zamanı, geniş zamanı ve hatta nadir olarak geçmiş zamanı dahi
anlatır. Literatürde bu ek hakkında, işaret ettiği farklı zaman dilimleri göz
önünde bulundurularak çeşitli açıklamalar yapılmış ve ek, değişik terimlerle
adlandırılmıştır. Ancak çalışmalarda farklı zamanlara gönderme yapmasına neden
olan kılınış, zaman belirteçleri gibi etkenler ayrıntılı olarak ele
alınmamıştır. Bu çalışmada {-i/y} ekinin tarihsel gelişimine ve Yeni Uygur
Türkçesindeki kullanımı üzerindeki çalışmalara kısaca göz atılacak. {-i/y} ekine
ilişkin örnek cümleler eylemin kılınış türüne göre sınıflandırılarak anlatılan
zaman farklılıkları üzerindeki kılınışın etkileri incelenecek. {-i/y} ekinin
anlattığı zamanı belirleyen ve kılınışı etkileyen zaman belirteçleri gibi
sözlüksel ve bağlamsal etkenler açıklanmaya çalışılacaktır.
Suffix {-i/y} is one of the most used tense
markers in modern Uyghur. it is a multi-functional suffix that, in different contexts, can express future, present, aorist and even
sometimes past tense. In some studies, different accounts have been given on
the functions of this suffix and various terms were used. Although there are
some studies that mainly focused on the tense marking function of this suffix,
the important factors such as actionality and temporal adverbs, which are
essential for expressing different tenses, were not taken into explanations. In this paper, we will, firstly, look back into
the historical development of this suffix, and give a short review on previous
studies. Then, examples of suffix {-i/y} will be classified according to
actionality of verbs, tense expressed by {-i/y} will be analyzed. Other
factors, such as temporal adverbs that determine tense and affect actionality,
are also considered in analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.