Bu çalışmanın temel amacı, üniversite
öğrencileri örnekleminde bilinçli farkındalık ve bilişsel esnekliğin problemli
akıllı telefon kullanımı ile ilişkisinde öz-kontrolün aracı rolünü ortaya
koymaktır. Örneklem, üniversitede öğrenim gören 171’i (%57) kız, 125’i (%43)
erkek olmak üzere toplam 296 üniversite öğrencisinden oluşmuştur. Araştırmada
veri toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, “Kısa Öz-kontrol Ölçeği”, “Bilinçli
Farkındalık Ölçeği”, “Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği” ve “Bilişsel Esneklik
Envanteri” kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öz-kontrolün,
bilişsel esneklik ve problemli akıllı telefon kullanımı arasında tam aracı rol
gösterdiği; bilinçli farkındalık ve problemli akıllı telefon kullanımı arasında
kısmi aracı rol gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca, öz-kontrolün, bilişsel
esnekliğin alt boyutlarından alternatif ve problemli akıllı telefon kullanımı
arasında tam aracı rol gösterdiği; kontrol ve problemli akıllı telefon
kullanımı arasında ise kısmi aracı rol gösterdiği bulunmuştur. Bulgular ilgili
literatür çerçevesinde tartışılmıştır.
bilişsel esneklik bilinçli farkındalık öz-kontrol problemli akıllı telefon kullanımı üniversite öğrencileri
The main aim of the present
study was to obtain information about the use of smart phones among university
students, and to present the mediator role of self control in the relationship
between mindfulness and cognitive flexibility on problematic smartphone
use. The participants of the study are 296 university students. Fifty-seven percent of the
sample (n=171) was female and 43% (n=125) as male. In this study data was collected by “Personal
Information Form”, “Brief Self-Control Scale”, “Mindful Attention Awareness
Scale”, “Smartphone Addiction Scale” and “Cognitive Flexibility Inventory”. According to the
findings of the research, self-control had a full mediator role in the
relationship between cognitive flexibility and problematic smartphone use; and
partial mediator role between mindfulness and problematic smartphone use.
Additionally, in terms of subdimensions of cognitive flexibility, self-control
had a full mediator role between "alternatives" and problematic
smartphone use; and partial mediator role between "control" and
problematic smartphone use. Findings are discussed within the framework of
the related literature.
cognitive flexibility mindfulness self-control problematic smartphone use university students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.