BibTex RIS Cite

Martin Heidegger Felsefesinde Ölüm Problemi

Year 2003, Volume: 4 Issue: 5, 23 - 35, 01.12.2003

Abstract

Martin Heidegger’e göre ölüm-için-varlık düşüncesi bizi bilinçlendirmekte ve yönlendirmektedir. Çünkü ölümlü-varlık veya ölümle yüzleşme düşünce ve kaygısı Dasein’in dünya-içinde-varlık olmasını sağlar. Diğer bir ifadeyle ölüm kendini kaygıda bulur ve temellendirir. Ölümün kendisiyle tüm olanaklar biter. Dolayısıyla Dasein’in burada oluşunun her anı, her dakikası ölümle biçimlenir ve şekillenir. Çünkü ölüm Heidegger’e göre yaşamı birlik ve bütünlük haline getirmekte özellikle etkinliğini ve önemini daha da pekiştirmektedir. Kısaca Heidegger’e göre her Dasein ölümle iç içe olduğundan ölümün genel özü yoktur. Başkasına devredilemeyen özelliğe sahip olan ölüm, Dasein tarafından yaratılmakta ve yaşama anlam kazandırmaktadır

Year 2003, Volume: 4 Issue: 5, 23 - 35, 01.12.2003

Abstract

According to Martin Heidegger, the thought of death for existence makes us conscious and directs us. Because mortal existence or the thought and anxiety of facing death provides Dasein an existence in the world. In other words, death finds itself in anxiety and establishes itself firmly. All possibilities come to an end with death itself. So, each moment and minute of Dasein’s presence here takes a form and it takes on a shape. Since death brings life as a unity and wholeness according to Heidegger, it intensifies its activity and importance more especially. In short, according to Heidegger, as each Dasein is one inside the other with death, there is no common self of death. Death, having a characteristic that cannot be transferred to the other, has been created by Dasein and it gives meaning to life.x

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA75ES29JP
Journal Section Articles
Authors

Talip Karakaya This is me

Publication Date December 1, 2003
Published in Issue Year 2003 Volume: 4 Issue: 5

Cite

APA Karakaya, T. (2003). Martin Heidegger Felsefesinde Ölüm Problemi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(5), 23-35.