Bu çalışma, Quine’ın doğallaştırılmış epistemoloji görüşünü; başka deyişle, onun epistemolojiye bilimsel yaklaşımını, okuyucuya tanıtmayı amaçlamaktadır. Quine, felsefenin esas işinin epistemoloji olduğunu savunur ve epistemolojinin de kendine yakışır asıl yeri doğa bilimidir. Quine, doğal epistemoloji anlayışıyla, Kartezyen temellendirmecilik ve Carnapcı indirgemecilik yanında, kaynağını tekil tümcelerin dilsel-olgusal ayrımında bulan atomcu doğrulamacı her türden epistemolojik dizgeyi yadsır. İşte bu çalışmada Quine’ın bilgi felsefesi ya da epistemolojiye doğalcı yaklaşımı ele alınıp incelenecektir
‘doğallaştırılmış epistemoloji’ ‘bilimsel yaklaşım’ ‘geleneksel epistemoloji’ ‘temellendirmecilik’ ‘indirgemecilik’
The purpose of this paper is to make the reader be familiar with the naturalized epistemology of Quine, that is, Quine’s scientific approach to epistemology. Quine looks on philosophy mainly as epistemology, which is best seen as an enterprise within natural science. What Quine refutes, by putting forth his conception of natural epistemology against traditional epistemology, is not only Cartesian foundationalism and Carnapian reductionism, but also any epistemological program that puts atomic verificationist semantics at the foundation of its linguistic-factual distinction of individual sentences. In this paper, Quine’s naturalistic approach to the theory of knowledge or epistemology is investigated
‘naturalized epistemology’ ‘scientific approach’ ‘traditional epistemology’ ‘foundationalism’ ‘reductionism’
Other ID | JA75AC82KF |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 8 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.