This study is a qualitative study investigating how the Village
Institutes, the educational institutions operating in rural areas of Turkey
between 1940 and 1954, remembered by their graduates. With semi-structured
in-depth interviews and document analysis, how the graduates remember their
education experience which gave a certain direction to their life stories. The
theoretical background is based on the social theories on memory and this study
mainly focuses on the interactions with space and habit memory. As a result of
this study it is found out that, production of space during their education
years through work based education and daily life practices that the graduates
have developed during their school years are the most prominent memories.
Bu çalışma
Türkiye’de 1940-1954 yılları arasında eğitim faaliyetlerini sürdürmüş Köy
Enstitüleri’nin bu okullardan mezun olmuş kişilerin belleklerinde bıraktığı
izleri ve kültürel kimliklerine etkilerini ele alan nitel bir araştırmadır.
Yarı yapılandırılmış formda derinlemesine görüşmeler ve belge inceleme
yöntemiyle, mezunların yaşam öykülerinin yönünü belirlemiş Köy Enstitülü olma
deneyimini nasıl hatırladıkları araştırılmıştır. Bellek üzerine toplumsal
kuramlardan yola çıkan bu çalışmada, bulgular analiz edilirken çalışmanın alt
problemleri olan mekânla kurulan ilişki ve alışkanlıklar belleği konularına
odaklanılmıştır. Analiz sonucunda özellikle işe dayalı eğitim ile mekânı
birlikte üretme tecrübesinin ve Köy Enstitüleri’nde edindikleri gündelik yaşam
pratiklerinin anılarda öne çıktığı görülmüştür.
Subjects | Sociology |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 18 Issue: 33 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.