Operetta; It is the
name given to the lighter, shorter and simpler stage work in terms of the
theme, orchestration, librettos and music. Opera Bouffe is a special kind which
is designed by J. Offenbach, one of the 19th century French composers. The
composer’s operetta “Beautiful Helen” was written in the style of Opera bouffe.
The subject is at the beginning of the Trojan War cycle. Throughout history,
the character of Helen has been the subject of many narratives from Homer to
Sophist Gorgias. The myth of Paris’s abduction of Helen, which has great
importance in mythology, is transformed into parodies in this work of
Offenbach. In this work, the composer satirized both contemporary society and
antiquity. Catchy tunes, humorous as well as extraordinary lyricism, the
harmony between music and libretto are the factors that lead the composer to
success. In the research conducted by qualitative
research method, the partiture of the work is examined. Sources of art history
have been researched. It was concluded that
there was a perfect harmony between libretto and music, that he was treated
meticulously in terms of prosody, and that the orchestration allowed him to
hear the libretto first.
Operet; konusu, orkestrasyonu, librettosu ve
müziği açısından daha hafif, kısa ve sade sahne eserine verilen addır. Opera
Bouffe ise 19. yy. Fransız bestecilerinden J. Offenbach’ın tasarladığı özel bir
türdür. Bestecinin Güzel Helen Opereti opera bouffe tarzında yazılmıştır.
Konusu, Troya Savaşı döngüsünün başlangıcında yer almaktadır. Tarih boyunca
Helen karakteri, Halk Ozanı Homeros’tan, Sofist Gorgias’a kadar birçok anlatıma
konu olmuştur. Mitolojide önemli bir yer taşıyan Paris’in Helen’i kaçırma
efsanesi, Offenbach’ın bu yapıtında parodiye dönüşmektedir. Besteci bu
yapıtında hem çağdaş toplumu hem de antik dönemi yermektedir. Akılda kalıcı
melodileri, mizahi olmasının yanı sıra içerdiği sıra dışı lirizm, müzik ve
libretto arasındaki uyum, besteciyi başarıya ulaştıran önemli unsurlardandır. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılan araştırmada
eserin partitürü incelenmiştir. Sanat tarihi kaynakları taranmıştır. Eserde
libretto ve müzik arasında kusursuz bir uyum olduğu, prozodi açısından titiz
davranıldığı, orkestrasyonun öncelikli olarak sözlerin duyulmasına imkân
vermesi üzerine inşa edilmiş olduğu sonuçlarına varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 36 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.