Araştırmada
Yatırım Modeli unsurları olan ilişki doyumu, seçeneklerin niteliğini
değerlendirme ve ilişki yatırımı değişkenleri, izlenim ayarlamacılığı, özbilinç
ölçeğinin alt boyutları olan stil bilinçliliği, görünüm bilinçliliği, kendini
düşünme, içsel özfarkındalık, sosyal kaygı boyutları ve konuyla alakalı bazı kişisel
değişkenler kullanılarak aşamalı regresyon analizi ile yordanmıştır.
Araştırmada kullanılan değişkenler cinsiyet ve medeni duruma ilişkin farklar
açısından da incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bazı sonuçlar izlenim
ayarlamacılığının ilişki doyumunu negatif, seçeneklerin niteliğini
değerlendirmeyi pozitif; stil bilinçliliğinin seçeneklerin niteliğini
değerlendirme ve ilişki yatırımını pozitif, içsel özfarkındalığın ilişki
doyumunu ve seçeneklerin niteliğini değerlendirmeyi pozitif olarak yordadığıdır.
Erkeklerin partnerleriyle ilişkilerinde ve genelde daha yüksek izlenim
ayarlamacılar oldukları, seçeneklerin niteliğini daha olumlu
değerlendirdikleri, kadınların ise ilişki doyumu puanlarının daha yüksek
oldukları görülmüştür. Bulgular literatür çerçevesinde tartışılmıştır.
In this study the
components of Investment Model (relationship satisfaction, quality of
alternatives, relationship investment) are predicted by self-monitoring, the
components of self-consciousness (style consciousness, appearance
consciousness, self-reflectiveness, internal self-awareness, social
anxiousness) and some relational variables by using hierarchic regression
analysis. The variables used in the analysis are also examined in terms of
gender and marital status differences. Some of the results of the analysis show
that, self-monitoring predicts relationship satisfaction positively, quality of
alternatives negatively; style consciousness predicts quality of alternatives
and relationship investment positively, internal self-awareness predicts
relationship satisfaction and quality of alternatives positively. Men are
higher in self-monitoring both generally and in their relationship with their
partners and they evaluate quality of alternatives positively. Women score
higher in relationship satisfaction. The results are discussed within the frame
of the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 36 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.