Çalışmada, DNA WhatsUp Haber’in 1 Temmuz 2023-21 Temmuz 2023 tarihleri arasında WhatsApp’ta paylaştığı 491 haberde ön plana çıkan haber değerleri, duygu tonu ve duygu türünün içerik analizi yönteminden yararlanılarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada duygu tonu sınıflandırmasında haberlerin pozitif, negatif ve nötr duygu çağrışımları, duygu türü sınıflandırmasında ise endişe, ilgi duyma, korku, memnuniyet, merak, öfke ve şaşkınlık gibi öne çıkan duygular tanımlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, haberlerde en yüksek oranda siyasetin konu edildiği, en fazla güncellik, önemlilik, ilgi düzeyi ve ilginçlik şeklindeki haber değerlerinin ön planda olduğu, baskın duygu tonunun nötr (% 70,5) ve negatif (% 27,3) olduğu, pozitif tonlu haberlerin ise % 2,2 düzeyinde kaldığı ortaya koyulmuştur. Haber içeriklerinde belirlenen en baskın üç duygu türü ise endişe / kaygı, şaşkınlık ve öfke / kızgınlıktır. Haberlerde emoji kullanımının ise haberin duygu tonu ve duygu türünü belirlemede önemli bir faktör olduğu ve haberin öznel bir değerlendirme ile sunulmasına yol açtığı değerlendirilmektedir. .
Makale araştırma ve yayın etiğine uygun olarak hazırlanmıştır. Yapılan bu çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.
The study aims to examine the prominent news values, emotional tone and emotion type in the 491 news shared by DNA WhatsApp News on WhatsApp between July 1, 2023 and July 21, 2023, by using the content analysis method. In the research, positive, negative and neutral emotional connotations of the news were defined in the emotional tone classification, and prominent emotions such as anxiety, interest, fear, satisfaction, curiosity, anger and surprise were defined in the emotion type classification. According to the findings of the research, politics is the subject of the news at the highest rate, news values such as topicality, importance, interest level and interestingness are at the forefront, and the dominant emotional tone is neutral (70.5%) and negative (27.3%) and news with a positive tone remained at the level of 2.2%. The three most dominant emotion types identified in the news content are worry/anxiety, surprise and rage/anger. As a result of the study, it is evaluated that the use of emoji in the news on the DNA WhatsApp News channel is an important factor in determining the emotional tone and emotion type of the news and causes the news to be presented with a subjective evaluation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism, Journalism Studies, Social Media Studies, Social Media Applications and Analysis, New Media |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | February 16, 2024 |
Acceptance Date | April 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 47 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.