Research Article
BibTex RIS Cite

ADIYAMAN NEMRUT HEYKELLERİNİN FARKLI ÜRETİM YÖNTEMLERİ İLE SERAMİK OKARİNAYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ VE ÜRETİM TEKNİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 249 - 269, 26.12.2022
https://doi.org/10.37991/sosdus.1209603

Abstract

Orijini Uzak Doğu’dan Amerika’ya kadar uzanan okarina, aerofon grubundan üflemeli bir müzik aleti olarak bilinmektedir. Ahşap, plastik, seramik gibi malzemelerle; elle, kalıpla ve üç boyutlu yazıcı ile üretilmiş örnekleri bulunmaktadır. Araştırma kapsamında Adıyaman Nemrut heykellerinden esinlenilerek modellenen formlardan elle, kalıpla ve üç boyutlu yazıcı ile seramik okarinalar üretilmiştir. İlk aşamada elle şekillendirilen okarinalardan elde edilen bulgular ışığında üç boyutlu ve kalıpla üretimler gerçekleştirilmiştir. Kalıpla üretim yönteminde ESC1 döküm çamuru, üç boyutlu yazıda vakumlu porselen çamuru kullanılmıştır. Her iki üretim yönteminde de İngiliz okarinasının ses dizilimi yakalanmaya çalışılmıştır. Kalıp ile üretilen ürünlerin pişirim dereceleri 1180 °C’de üç boyutlu yazıcı ile oluşturulan modeller ise 1285°C’de elektrikli fırınlarda gerçekleştirilmiştir. Üretim aşamaları tamamlanan okarinaların farklılıkları değerlendirilerek hangi okarinaların daha iyi sonuç verdiği sorusuna cevap aranmıştır. Elde edinilen bulgular, üç boyutlu seramik yazıcı ile üretilen okarinaların iç yüzeyinin tırtıklı yapısının ses vermesine engel teşkil etmemesidir. Üç boyutlu yazıcı ile üretimde cidar kalınlığının ayarlanabilir olması bu noktada avantaj sağlamaktadır.

Supporting Institution

Adıyaman Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Project Number

GSFGAP/2021-0001

References

  • Canyurt, M. (2009). Tarihsel Süreç İçinde Farklı Kültürlerdeki Vurmalı Seramik Çalgıların ve Günümüz Sanatçı Uygulamalarının İrdelenmesi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Seramik ve Cam Tasarımı Anasanat Dalı Seramik Tasarımı Programı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Hall, B., (2015). From Mud to Music, The American Ceramic Society, Ohio.
  • Işıktaş, B. (2018). “Dünyada ve Türkiye’de Organoloji Çalışmaları: Çalgıların Sınıflandırılması, İşlevi ve Anlamı.” UHMAD, Uluslararası Hakemli Müzik Araştırmaları Dergisi, Ocak – Şubat – Mart – Nisan Sayı: 12, Kış İlkbahar Dönemi.
  • İlyasoğlu, E. (2009). Zaman İçinde Müzik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özer, Ö. (1997). Günümüzde Özgün İşlevsel Seramik Sanat Objeleri. Marmara Üniversitesi güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik ve Cam Anasanat Dalı artistik Seramik Sanat Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Polat, Ö. (2013). “Organoloji (Çalgı Bilimi) Nedir?” (Ağustos, 27, 2022). https://www.muzikogretmenleriyiz.biz/organoloji-calgi-bilimi-nedir/
  • Say, A. (2000). Müzik Tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Uşaklıgil, D. D. (2017). “Organoloji ve Çalgı.” (Ağustos, 27, 2022). https://www.rekorsanat.com.tr/blog/organoloji-ve-%C3%A7alg%C4%B1.html
  • Yılmazer, Y. (2008). Alçı Şekillendirme Model Kalıp ve Seramik Döküm Teknikleri. Türkiye seramik federasyonu. İstanbul.

THE CONVERSION AND COMPARISON OF ADIYAMAN NEMRUT SCULPTURES INTO CERAMIC OCARINA WITH DIFFERENT PRODUCTION METHODS

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 249 - 269, 26.12.2022
https://doi.org/10.37991/sosdus.1209603

Abstract

Originating from the Far East to America, the ocarina is known as a wind musical instrument from the aerophone group. With materials such as wood, plastic, ceramics; There are samples produced by hand, mold and 3D printer. Within the scope of the research, ceramic ocarinas were produced by hand, mold and 3D printer from the forms modeled by being inspired by the Adıyaman Nemrut sculptures. In the first stage, 3D and molded productions were carried out in the light of the findings obtained from hand-shaped ocarinas. ESC1 casting clay was used in mold production method, and vacuum porcelain clay was used in 3D printing. In both production methods, the sound sequence of the English ocarina has been tried to be captured. The firing degrees of the products produced with molds were carried out at 1200 °C, and the models created with a three-dimensional printer in the electric kiln were carried out at 1285°C. By evaluating the differences of ocarinas whose production stages have been completed, an answer was sought to the question of which ocarinas gave better results. The findings obtained are that the serrated structure of the inner surface of the ocarina produced with a three-dimensional ceramic printer does not prevent it from making a sound. The fact that the wall thickness can be adjusted in production with a three-dimensional printer provides an advantage at this point.

Project Number

GSFGAP/2021-0001

References

  • Canyurt, M. (2009). Tarihsel Süreç İçinde Farklı Kültürlerdeki Vurmalı Seramik Çalgıların ve Günümüz Sanatçı Uygulamalarının İrdelenmesi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Seramik ve Cam Tasarımı Anasanat Dalı Seramik Tasarımı Programı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Hall, B., (2015). From Mud to Music, The American Ceramic Society, Ohio.
  • Işıktaş, B. (2018). “Dünyada ve Türkiye’de Organoloji Çalışmaları: Çalgıların Sınıflandırılması, İşlevi ve Anlamı.” UHMAD, Uluslararası Hakemli Müzik Araştırmaları Dergisi, Ocak – Şubat – Mart – Nisan Sayı: 12, Kış İlkbahar Dönemi.
  • İlyasoğlu, E. (2009). Zaman İçinde Müzik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Özer, Ö. (1997). Günümüzde Özgün İşlevsel Seramik Sanat Objeleri. Marmara Üniversitesi güzel Sanatlar Enstitüsü Seramik ve Cam Anasanat Dalı artistik Seramik Sanat Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Polat, Ö. (2013). “Organoloji (Çalgı Bilimi) Nedir?” (Ağustos, 27, 2022). https://www.muzikogretmenleriyiz.biz/organoloji-calgi-bilimi-nedir/
  • Say, A. (2000). Müzik Tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları. Uşaklıgil, D. D. (2017). “Organoloji ve Çalgı.” (Ağustos, 27, 2022). https://www.rekorsanat.com.tr/blog/organoloji-ve-%C3%A7alg%C4%B1.html
  • Yılmazer, Y. (2008). Alçı Şekillendirme Model Kalıp ve Seramik Döküm Teknikleri. Türkiye seramik federasyonu. İstanbul.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Urban Policy
Journal Section Makaleler
Authors

Sultan Bilget Güçlüer 0000-0002-5070-9355

Öznur Yıldırım 0000-0003-4140-8929

Emre Can 0000-0001-8785-2457

Project Number GSFGAP/2021-0001
Early Pub Date December 25, 2022
Publication Date December 26, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Bilget Güçlüer, S., Yıldırım, Ö., & Can, E. (2022). ADIYAMAN NEMRUT HEYKELLERİNİN FARKLI ÜRETİM YÖNTEMLERİ İLE SERAMİK OKARİNAYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ VE ÜRETİM TEKNİKLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Sosyolojik Düşün, 7(2), 249-269. https://doi.org/10.37991/sosdus.1209603
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.