Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, , 191 - 205, 24.05.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1237426

Abstract

References

  • Adamyan, A. (2018). Music education issues for adult beginners in armenia: Specifically the analysis of the difficulties of piano playing. British Journal of Music Education, 35(2), 191-202. https://doi.org/10.1017/s0265051717000249
  • Aksoy, Y. (2015). Özengen keman eğitiminde video destekli öğretimin keman performansına etkisi (Tez No. 407562) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan-Konya]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arrau, C. (1983). Piano Techniques for Adults. Music Educators Journal, 69(6), 31–32. https://doi.org/10.2307/3396165
  • Bai, B. (2021). Piano learning in the context of schooling during China’s ‘Piano craze’ and beyond: Motivations and pathways. Music Education Research, 23(4), 512-526. https://doi.org/10.1080/14613808.2021.1929139
  • Balaban, Ö., & Çakmak, D. (2016). Üniversite öğrencilerinin kişisel gelişim eğitimlerine yönelik algılarının incelenmesi. Sakarya İktisat Dergisi 5(1), 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sid/issue/30103/324781
  • Barsamyan, M. (2019). Piano education in adults. Educational Research and Reviews, 14(13), 458-464. https://doi.org/10.5897/ERR2019.3695
  • Bowles, C. L. (2005). The benefits of adult piano study as self-reported by selected adult piano students (Peter J. Jutras). Bulletin of the Council for Research in Music Education, (163), 85-87.
  • Bugos, J. A. (2019). The effects of bimanual coordination in music interventions on executive functions in aging adults. Frontiers in Integrative Neuroscience, 13, 1-13. https://doi.org/10.3389/fnint.2019.00068
  • Bugos, J. A., Kochar, S., & Maxfield, N. (2015). Intense piano training on self-efficacy and physiological stress in aging. Psychology of Music, 44(4), 611-624. https://doi.org/10.1177/0305735615577250
  • Bugos, J. A., Perlstein, W. M., McCrae, C. S., Brophy, T. S., & Bedenbaugh, P. H. (2007). Individualized piano instruction enhances executive functioning and working memory in older adults. Aging & Mental Health, 11(4), 464-471. https://doi.org/10.1080/13607860601086504
  • Cooper, T. L. (2001). Adults' perceptions of piano study: achievements and experiences. Journal of Research in Music Education, 49(2), 156-168. https://doi.org/10.2307/3345867
  • Çınar, O. (1999). Örgütsel kültür ve yöneticilerde kendini geliştirme (Tez No. 89895) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 58-69.
  • Durmuş, İ., & Akyüz, A. M. (2021). Akademisyenlerin kariyer memnuniyeti düzeylerine, çalışma ortamı memnuniyeti ve organizasyona güven değişkenlerinin etkisi: kişisel gelişim düzeyinin aracı rolü. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(3), 997-1016. https://dergipark.org.tr/en/pub/gumus/issue/65088/937583
  • Ekşi, F. (2011). Kişisel gelişim literatürünün eğitim ve danışma ihtiyacı açısından incelenmesi: Kuramsal analitik bir yaklaşım (Tez No. 298546) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ertem, Ş. (2014). Piyano eğitiminde öğrenme süreci ve öğrenme stratejileri kullanmanın yeri ve önemi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-26.
  • Görsev, A. (2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi müzik eğitimi anabilim dalı son sınıf öğrencilerinin "piyano eğitimi", "müzik teorisi ve işitme eğitimi" ve "eşlik (korepetisyon)" dersleri ile okul şarkılarına doğaçlama eşlik becerileri arasındaki ilişkiler (Tez No. 189615) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi -Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gün, E., Yıldız, G. (2013). Piyano eğitiminde başarıyı etkileyen faktörler. Fine Arts, 8(1), 103-114.
  • Gürel, E., & Özşenler, S. D. (2021). Türkiye’de kişisel gelişim yazını: Meta-tematik bir analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(78), 1096-1116.
  • Gürler, D. A. (2021). “Alfred's group piano for adults” metodunun incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(38), 5412-5439.
  • Hallam, S. (2010). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. https://doi.org/10.1177/0255761410370658
  • Hergüner, E. İ. (2008). Kişisel gelişim eğitiminin yetişkinlerin problem çözme becerileri ve stresle başa çıkma düzeyleriyle ilişkisi (Tez No. 250357) [Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Irving, J. A., & Williams, D. I. (1999). Personal growth and personal development: Concepts clarified. British Journal of Guidance & Counselling, 27(4), 517-526. https://doi.org/10.1080/03069889908256287
  • Jutras, P. J. (2006). The benefits of adult piano study as self-reported by selected adult piano students. Journal of Research in Music Education, 54(2), 97-110. https://doi.org/10.1177/002242940605400202
  • Kamiloğlu, F., & Yurttaş, Ö. U. (2014). Sosyal medyanın bilgi edinme ve kişisel gelişim sürecine katkısı ve lise öğrencileri üzerine bir alan çalışması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, 129-150.
  • Kang, S. (2017). Navigating the experience of an adult piano student. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (210-211), 101-118.
  • Karan, E., & Yokuş, H. (2022). Özengen müzik eğitimi veren kurumlardaki piyano eğitimi sürecine ilişkin piyano eğitimcilerinin görüşleri. Journal of Qualitative Research in Education, 30, 161-180. https://doi.org/10.14689/enad.30.7
  • Kari, J., & Savolainen, R. (2007). Relationships between information seeking and context: A qualitative study of Internet searching and the goals of personal development. Library & Information Science Research, 29(1), 47-69.
  • Kurtuldu, M. K. (2012). Validity and reliability of motivation scale in piano education. Eurasian Journal of Educational Research, 47, 77-94.
  • Lei, S., & Liu, H. (2022). Deep learning dual neural networks in the construction of learning models for online courses in piano education. Computational Intelligence and Neuroscience, Volume 2022, 1-8. https://doi.org/10.1155/2022/4408288
  • MacRitchie, J., Breaden, M., Milne, A. J., & McIntyre, S. (2020). Cognitive, motor and social factors of music instrument training programs for older adults’ improved wellbeing. Frontiers in Psychology, 10, 2868. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02868
  • Orhan, Y. Ş., & Ercan, N. (2012). Yetişkin çalgı öğretmeni özellikleri. Electronic Turkish Studies, 7(4).
  • Özçelik, Ö. A. (2010). Suzuki yetenek eğitimi ve bartok mikrokosmos yöntemleriyle özengen piyano eğitiminde yoğunlaşma becerisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 643-661.
  • Seinfeld, S., Figueroa, H., Ortiz-Gil, J., & Sanchez-Vives, M. V. (2013). Effects of music learning and piano practice on cognitive function, mood and quality of life in older adults. Frontiers in Psychology, 4, 810.
  • Taylor, A. (2010). Older amateur keyboard players learning for self-fulfilment. Psychology of Music, 39(3), 345-363. https://doi.org/10.1177/0305735610376262
  • Tokatlı, B., & Mustul, Ö. (2020). Özengen müzik eğitimi kurumlarında keman derslerini yürüten öğretmenlerin karşılaştığı problemler. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6595-6634. https://doi.org/10.26466/opus.910883
  • Toptaş, B. (2016). Effect of daily work on student's memorization ability in piano education. Educational Research and Reviews, 11(7), 371-376. https://doi.org/10.5897/ERR2016.2664
  • Toyoshima, K., Fukui, H., & Kuda, K. (2011). Piano playing reduces stress more than other creative art activities. International Journal of Music Education, 29(3), 257-263. https://doi.org/10.1177/0255761411408505
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar (3. baskı). Evrensel müzikevi.
  • Van Manen, M. (2016). Phenomenology of practice: Meaning-giving methods in phenomenological research and writing. Routledge.
  • Wilson, G. B., & MacDonald, R. A. R. (2019). The social impact of musical engagement for young adults with learning difficulties: A qualitative study. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01300
  • Worschech, F., Altenmuller, E., Junemann, K., Sinke, C., Kruger, T. H. C., Scholz, D. S., Muller, C. A. H., Kliegel, M., James, C. E., & Marie, D. (2022). Evidence of cortical thickness increases in bilateral auditory brain structures following piano learning in older adults. Annals of the New York Academy of Sciences, 1513(1), 21-30. https://doi.org/10.1111/nyas.14762
  • Wristen, B. (2006). Demographics and motivation of adult group piano students. Music Education Research, 8(3), 387-406. https://doi.org/10.1080/14613800600957503
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin.
  • Zheng, Y., & Leung, B. -W. (2023). Perceptions of developing creativity in piano performance and pedagogy: An interview study from the Chinese perspective. Research Studies in Music Education, 45(1), 141-156. https://doi.org/10.1177/1321103x211033473

Views of Adults Receiving Volunteer Piano Training on Their Personal Development

Year 2023, , 191 - 205, 24.05.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1237426

Abstract

Adults continue their education in order to contribute to their personal development by turning to different fields in addition to their vocational training they have received in recent years. It is seen that one of these educational areas is to learn the piano instrument, which is within the scope of volunteer music education. The aim of this research is to determine the contribution of adults’learning piano to their personal development. In the research, the phenomenological design was used. In the research, semi-structured questionnaires were employed in order to obtain the data. The data were obtained by responses of 10 people, who participated in the study on a voluntary basis, to the interview questions in the interview form prepared considering expert opinions. Related data were be analyzed by creating themes and codes according to the sub-problems of the research. In the research, findings were obtained in the direction of the personal development of adult people who received private piano training. In the research, it was concluded that adult piano training made positive contributions to the personal development of the participants in terms of physical, mental, social, time planning-management and psychological aspects. Based on the results of the research, suggestions were made for the piano teachers who give volunteer piano education to adults, in order to meet the expectations and needs of the adults in terms of ensuring their personal development.

References

  • Adamyan, A. (2018). Music education issues for adult beginners in armenia: Specifically the analysis of the difficulties of piano playing. British Journal of Music Education, 35(2), 191-202. https://doi.org/10.1017/s0265051717000249
  • Aksoy, Y. (2015). Özengen keman eğitiminde video destekli öğretimin keman performansına etkisi (Tez No. 407562) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan-Konya]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arrau, C. (1983). Piano Techniques for Adults. Music Educators Journal, 69(6), 31–32. https://doi.org/10.2307/3396165
  • Bai, B. (2021). Piano learning in the context of schooling during China’s ‘Piano craze’ and beyond: Motivations and pathways. Music Education Research, 23(4), 512-526. https://doi.org/10.1080/14613808.2021.1929139
  • Balaban, Ö., & Çakmak, D. (2016). Üniversite öğrencilerinin kişisel gelişim eğitimlerine yönelik algılarının incelenmesi. Sakarya İktisat Dergisi 5(1), 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sid/issue/30103/324781
  • Barsamyan, M. (2019). Piano education in adults. Educational Research and Reviews, 14(13), 458-464. https://doi.org/10.5897/ERR2019.3695
  • Bowles, C. L. (2005). The benefits of adult piano study as self-reported by selected adult piano students (Peter J. Jutras). Bulletin of the Council for Research in Music Education, (163), 85-87.
  • Bugos, J. A. (2019). The effects of bimanual coordination in music interventions on executive functions in aging adults. Frontiers in Integrative Neuroscience, 13, 1-13. https://doi.org/10.3389/fnint.2019.00068
  • Bugos, J. A., Kochar, S., & Maxfield, N. (2015). Intense piano training on self-efficacy and physiological stress in aging. Psychology of Music, 44(4), 611-624. https://doi.org/10.1177/0305735615577250
  • Bugos, J. A., Perlstein, W. M., McCrae, C. S., Brophy, T. S., & Bedenbaugh, P. H. (2007). Individualized piano instruction enhances executive functioning and working memory in older adults. Aging & Mental Health, 11(4), 464-471. https://doi.org/10.1080/13607860601086504
  • Cooper, T. L. (2001). Adults' perceptions of piano study: achievements and experiences. Journal of Research in Music Education, 49(2), 156-168. https://doi.org/10.2307/3345867
  • Çınar, O. (1999). Örgütsel kültür ve yöneticilerde kendini geliştirme (Tez No. 89895) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 58-69.
  • Durmuş, İ., & Akyüz, A. M. (2021). Akademisyenlerin kariyer memnuniyeti düzeylerine, çalışma ortamı memnuniyeti ve organizasyona güven değişkenlerinin etkisi: kişisel gelişim düzeyinin aracı rolü. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(3), 997-1016. https://dergipark.org.tr/en/pub/gumus/issue/65088/937583
  • Ekşi, F. (2011). Kişisel gelişim literatürünün eğitim ve danışma ihtiyacı açısından incelenmesi: Kuramsal analitik bir yaklaşım (Tez No. 298546) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ertem, Ş. (2014). Piyano eğitiminde öğrenme süreci ve öğrenme stratejileri kullanmanın yeri ve önemi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-26.
  • Görsev, A. (2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi müzik eğitimi anabilim dalı son sınıf öğrencilerinin "piyano eğitimi", "müzik teorisi ve işitme eğitimi" ve "eşlik (korepetisyon)" dersleri ile okul şarkılarına doğaçlama eşlik becerileri arasındaki ilişkiler (Tez No. 189615) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi -Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gün, E., Yıldız, G. (2013). Piyano eğitiminde başarıyı etkileyen faktörler. Fine Arts, 8(1), 103-114.
  • Gürel, E., & Özşenler, S. D. (2021). Türkiye’de kişisel gelişim yazını: Meta-tematik bir analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(78), 1096-1116.
  • Gürler, D. A. (2021). “Alfred's group piano for adults” metodunun incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(38), 5412-5439.
  • Hallam, S. (2010). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. https://doi.org/10.1177/0255761410370658
  • Hergüner, E. İ. (2008). Kişisel gelişim eğitiminin yetişkinlerin problem çözme becerileri ve stresle başa çıkma düzeyleriyle ilişkisi (Tez No. 250357) [Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Irving, J. A., & Williams, D. I. (1999). Personal growth and personal development: Concepts clarified. British Journal of Guidance & Counselling, 27(4), 517-526. https://doi.org/10.1080/03069889908256287
  • Jutras, P. J. (2006). The benefits of adult piano study as self-reported by selected adult piano students. Journal of Research in Music Education, 54(2), 97-110. https://doi.org/10.1177/002242940605400202
  • Kamiloğlu, F., & Yurttaş, Ö. U. (2014). Sosyal medyanın bilgi edinme ve kişisel gelişim sürecine katkısı ve lise öğrencileri üzerine bir alan çalışması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, 129-150.
  • Kang, S. (2017). Navigating the experience of an adult piano student. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (210-211), 101-118.
  • Karan, E., & Yokuş, H. (2022). Özengen müzik eğitimi veren kurumlardaki piyano eğitimi sürecine ilişkin piyano eğitimcilerinin görüşleri. Journal of Qualitative Research in Education, 30, 161-180. https://doi.org/10.14689/enad.30.7
  • Kari, J., & Savolainen, R. (2007). Relationships between information seeking and context: A qualitative study of Internet searching and the goals of personal development. Library & Information Science Research, 29(1), 47-69.
  • Kurtuldu, M. K. (2012). Validity and reliability of motivation scale in piano education. Eurasian Journal of Educational Research, 47, 77-94.
  • Lei, S., & Liu, H. (2022). Deep learning dual neural networks in the construction of learning models for online courses in piano education. Computational Intelligence and Neuroscience, Volume 2022, 1-8. https://doi.org/10.1155/2022/4408288
  • MacRitchie, J., Breaden, M., Milne, A. J., & McIntyre, S. (2020). Cognitive, motor and social factors of music instrument training programs for older adults’ improved wellbeing. Frontiers in Psychology, 10, 2868. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02868
  • Orhan, Y. Ş., & Ercan, N. (2012). Yetişkin çalgı öğretmeni özellikleri. Electronic Turkish Studies, 7(4).
  • Özçelik, Ö. A. (2010). Suzuki yetenek eğitimi ve bartok mikrokosmos yöntemleriyle özengen piyano eğitiminde yoğunlaşma becerisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 643-661.
  • Seinfeld, S., Figueroa, H., Ortiz-Gil, J., & Sanchez-Vives, M. V. (2013). Effects of music learning and piano practice on cognitive function, mood and quality of life in older adults. Frontiers in Psychology, 4, 810.
  • Taylor, A. (2010). Older amateur keyboard players learning for self-fulfilment. Psychology of Music, 39(3), 345-363. https://doi.org/10.1177/0305735610376262
  • Tokatlı, B., & Mustul, Ö. (2020). Özengen müzik eğitimi kurumlarında keman derslerini yürüten öğretmenlerin karşılaştığı problemler. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6595-6634. https://doi.org/10.26466/opus.910883
  • Toptaş, B. (2016). Effect of daily work on student's memorization ability in piano education. Educational Research and Reviews, 11(7), 371-376. https://doi.org/10.5897/ERR2016.2664
  • Toyoshima, K., Fukui, H., & Kuda, K. (2011). Piano playing reduces stress more than other creative art activities. International Journal of Music Education, 29(3), 257-263. https://doi.org/10.1177/0255761411408505
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar (3. baskı). Evrensel müzikevi.
  • Van Manen, M. (2016). Phenomenology of practice: Meaning-giving methods in phenomenological research and writing. Routledge.
  • Wilson, G. B., & MacDonald, R. A. R. (2019). The social impact of musical engagement for young adults with learning difficulties: A qualitative study. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01300
  • Worschech, F., Altenmuller, E., Junemann, K., Sinke, C., Kruger, T. H. C., Scholz, D. S., Muller, C. A. H., Kliegel, M., James, C. E., & Marie, D. (2022). Evidence of cortical thickness increases in bilateral auditory brain structures following piano learning in older adults. Annals of the New York Academy of Sciences, 1513(1), 21-30. https://doi.org/10.1111/nyas.14762
  • Wristen, B. (2006). Demographics and motivation of adult group piano students. Music Education Research, 8(3), 387-406. https://doi.org/10.1080/14613800600957503
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin.
  • Zheng, Y., & Leung, B. -W. (2023). Perceptions of developing creativity in piano performance and pedagogy: An interview study from the Chinese perspective. Research Studies in Music Education, 45(1), 141-156. https://doi.org/10.1177/1321103x211033473

ÖZENGEN PİYANO EĞİTİMİ ALAN KİŞİLERİN, KİŞİSEL GELİŞİMLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Year 2023, , 191 - 205, 24.05.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1237426

Abstract

Yetişkin kişiler son yıllarda almış oldukları mesleki eğitimlerinin yanı sıra farklı alanlara yönelerek kişisel gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla eğitimlerini sürdürmektedirler. Bu eğitim alanlarından biri de özengen müzik eğitimi kapsamında olan piyano çalgısını öğrenmek olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, yetişkin kişilerin piyano öğrenmelerinin kişisel gelişimlerine olan katkılarını belirlemeye çalışmaktır. Araştırmada, nitel araştırmanın fenomenolojik desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada verileri elde amacıyla konu içeriğine yönelik yarı yapılandırılmış görüşme soruları hazırlanmıştır. Uzman görüşleri çerçevesinde hazırlanan görüşme formu, çalışmaya gönüllük esası ile katılan 10 kişinin görüşme sorularının yanıtlamasıyla veriler elde edilmiştir. İlgili veriler araştırmanın alt problemlerine göre tema ve kodları oluşturularak analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, özengen piyano eğitimi alan yetişkin kişilerin, kişisel gelişimlerine yönünde bulgular elde edilmiştir. Araştırmada yetişkin kişilerin özengen piyano eğitimi almaları fiziksel, zihinsel, sosyal, zamanı planlama-yönetme ve psikolojik açıdan katkılar sağladığı ve özengen piyano eğitiminin katılımcıların kişisel gelişimleri yönünde olumlu katkılarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarında dayalı olarak piyano eğitimi alan yetişkin kişilerin, kişisel gelişimlerinin sağlanması açısından, kişilerin beklenti ve ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik ve yetişkin kişilere yönelik özengen piyano eğitimi veren piyano öğretmenlerine yönelik öneriler sunulmuştur.

References

  • Adamyan, A. (2018). Music education issues for adult beginners in armenia: Specifically the analysis of the difficulties of piano playing. British Journal of Music Education, 35(2), 191-202. https://doi.org/10.1017/s0265051717000249
  • Aksoy, Y. (2015). Özengen keman eğitiminde video destekli öğretimin keman performansına etkisi (Tez No. 407562) [Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan-Konya]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Arrau, C. (1983). Piano Techniques for Adults. Music Educators Journal, 69(6), 31–32. https://doi.org/10.2307/3396165
  • Bai, B. (2021). Piano learning in the context of schooling during China’s ‘Piano craze’ and beyond: Motivations and pathways. Music Education Research, 23(4), 512-526. https://doi.org/10.1080/14613808.2021.1929139
  • Balaban, Ö., & Çakmak, D. (2016). Üniversite öğrencilerinin kişisel gelişim eğitimlerine yönelik algılarının incelenmesi. Sakarya İktisat Dergisi 5(1), 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sid/issue/30103/324781
  • Barsamyan, M. (2019). Piano education in adults. Educational Research and Reviews, 14(13), 458-464. https://doi.org/10.5897/ERR2019.3695
  • Bowles, C. L. (2005). The benefits of adult piano study as self-reported by selected adult piano students (Peter J. Jutras). Bulletin of the Council for Research in Music Education, (163), 85-87.
  • Bugos, J. A. (2019). The effects of bimanual coordination in music interventions on executive functions in aging adults. Frontiers in Integrative Neuroscience, 13, 1-13. https://doi.org/10.3389/fnint.2019.00068
  • Bugos, J. A., Kochar, S., & Maxfield, N. (2015). Intense piano training on self-efficacy and physiological stress in aging. Psychology of Music, 44(4), 611-624. https://doi.org/10.1177/0305735615577250
  • Bugos, J. A., Perlstein, W. M., McCrae, C. S., Brophy, T. S., & Bedenbaugh, P. H. (2007). Individualized piano instruction enhances executive functioning and working memory in older adults. Aging & Mental Health, 11(4), 464-471. https://doi.org/10.1080/13607860601086504
  • Cooper, T. L. (2001). Adults' perceptions of piano study: achievements and experiences. Journal of Research in Music Education, 49(2), 156-168. https://doi.org/10.2307/3345867
  • Çınar, O. (1999). Örgütsel kültür ve yöneticilerde kendini geliştirme (Tez No. 89895) [Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi-Erzurum]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Demirova, G. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (16), 58-69.
  • Durmuş, İ., & Akyüz, A. M. (2021). Akademisyenlerin kariyer memnuniyeti düzeylerine, çalışma ortamı memnuniyeti ve organizasyona güven değişkenlerinin etkisi: kişisel gelişim düzeyinin aracı rolü. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(3), 997-1016. https://dergipark.org.tr/en/pub/gumus/issue/65088/937583
  • Ekşi, F. (2011). Kişisel gelişim literatürünün eğitim ve danışma ihtiyacı açısından incelenmesi: Kuramsal analitik bir yaklaşım (Tez No. 298546) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Ertem, Ş. (2014). Piyano eğitiminde öğrenme süreci ve öğrenme stratejileri kullanmanın yeri ve önemi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-26.
  • Görsev, A. (2006). Abant İzzet Baysal Üniversitesi müzik eğitimi anabilim dalı son sınıf öğrencilerinin "piyano eğitimi", "müzik teorisi ve işitme eğitimi" ve "eşlik (korepetisyon)" dersleri ile okul şarkılarına doğaçlama eşlik becerileri arasındaki ilişkiler (Tez No. 189615) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi -Bolu]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Gün, E., Yıldız, G. (2013). Piyano eğitiminde başarıyı etkileyen faktörler. Fine Arts, 8(1), 103-114.
  • Gürel, E., & Özşenler, S. D. (2021). Türkiye’de kişisel gelişim yazını: Meta-tematik bir analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(78), 1096-1116.
  • Gürler, D. A. (2021). “Alfred's group piano for adults” metodunun incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(38), 5412-5439.
  • Hallam, S. (2010). The power of music: Its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people. International Journal of Music Education, 28(3), 269-289. https://doi.org/10.1177/0255761410370658
  • Hergüner, E. İ. (2008). Kişisel gelişim eğitiminin yetişkinlerin problem çözme becerileri ve stresle başa çıkma düzeyleriyle ilişkisi (Tez No. 250357) [Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi-İstanbul]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Irving, J. A., & Williams, D. I. (1999). Personal growth and personal development: Concepts clarified. British Journal of Guidance & Counselling, 27(4), 517-526. https://doi.org/10.1080/03069889908256287
  • Jutras, P. J. (2006). The benefits of adult piano study as self-reported by selected adult piano students. Journal of Research in Music Education, 54(2), 97-110. https://doi.org/10.1177/002242940605400202
  • Kamiloğlu, F., & Yurttaş, Ö. U. (2014). Sosyal medyanın bilgi edinme ve kişisel gelişim sürecine katkısı ve lise öğrencileri üzerine bir alan çalışması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, 129-150.
  • Kang, S. (2017). Navigating the experience of an adult piano student. Bulletin of the Council for Research in Music Education, (210-211), 101-118.
  • Karan, E., & Yokuş, H. (2022). Özengen müzik eğitimi veren kurumlardaki piyano eğitimi sürecine ilişkin piyano eğitimcilerinin görüşleri. Journal of Qualitative Research in Education, 30, 161-180. https://doi.org/10.14689/enad.30.7
  • Kari, J., & Savolainen, R. (2007). Relationships between information seeking and context: A qualitative study of Internet searching and the goals of personal development. Library & Information Science Research, 29(1), 47-69.
  • Kurtuldu, M. K. (2012). Validity and reliability of motivation scale in piano education. Eurasian Journal of Educational Research, 47, 77-94.
  • Lei, S., & Liu, H. (2022). Deep learning dual neural networks in the construction of learning models for online courses in piano education. Computational Intelligence and Neuroscience, Volume 2022, 1-8. https://doi.org/10.1155/2022/4408288
  • MacRitchie, J., Breaden, M., Milne, A. J., & McIntyre, S. (2020). Cognitive, motor and social factors of music instrument training programs for older adults’ improved wellbeing. Frontiers in Psychology, 10, 2868. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02868
  • Orhan, Y. Ş., & Ercan, N. (2012). Yetişkin çalgı öğretmeni özellikleri. Electronic Turkish Studies, 7(4).
  • Özçelik, Ö. A. (2010). Suzuki yetenek eğitimi ve bartok mikrokosmos yöntemleriyle özengen piyano eğitiminde yoğunlaşma becerisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 643-661.
  • Seinfeld, S., Figueroa, H., Ortiz-Gil, J., & Sanchez-Vives, M. V. (2013). Effects of music learning and piano practice on cognitive function, mood and quality of life in older adults. Frontiers in Psychology, 4, 810.
  • Taylor, A. (2010). Older amateur keyboard players learning for self-fulfilment. Psychology of Music, 39(3), 345-363. https://doi.org/10.1177/0305735610376262
  • Tokatlı, B., & Mustul, Ö. (2020). Özengen müzik eğitimi kurumlarında keman derslerini yürüten öğretmenlerin karşılaştığı problemler. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6595-6634. https://doi.org/10.26466/opus.910883
  • Toptaş, B. (2016). Effect of daily work on student's memorization ability in piano education. Educational Research and Reviews, 11(7), 371-376. https://doi.org/10.5897/ERR2016.2664
  • Toyoshima, K., Fukui, H., & Kuda, K. (2011). Piano playing reduces stress more than other creative art activities. International Journal of Music Education, 29(3), 257-263. https://doi.org/10.1177/0255761411408505
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi: Temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar (3. baskı). Evrensel müzikevi.
  • Van Manen, M. (2016). Phenomenology of practice: Meaning-giving methods in phenomenological research and writing. Routledge.
  • Wilson, G. B., & MacDonald, R. A. R. (2019). The social impact of musical engagement for young adults with learning difficulties: A qualitative study. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01300
  • Worschech, F., Altenmuller, E., Junemann, K., Sinke, C., Kruger, T. H. C., Scholz, D. S., Muller, C. A. H., Kliegel, M., James, C. E., & Marie, D. (2022). Evidence of cortical thickness increases in bilateral auditory brain structures following piano learning in older adults. Annals of the New York Academy of Sciences, 1513(1), 21-30. https://doi.org/10.1111/nyas.14762
  • Wristen, B. (2006). Demographics and motivation of adult group piano students. Music Education Research, 8(3), 387-406. https://doi.org/10.1080/14613800600957503
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. baskı). Seçkin.
  • Zheng, Y., & Leung, B. -W. (2023). Perceptions of developing creativity in piano performance and pedagogy: An interview study from the Chinese perspective. Research Studies in Music Education, 45(1), 141-156. https://doi.org/10.1177/1321103x211033473
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Levent Ünlü 0000-0002-4365-6283

Publication Date May 24, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Ünlü, L. (2023). ÖZENGEN PİYANO EĞİTİMİ ALAN KİŞİLERİN, KİŞİSEL GELİŞİMLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. EKEV Akademi Dergisi(94), 191-205. https://doi.org/10.17753/sosekev.1237426