Research Article
BibTex RIS Cite

Opinions of Science Teachers on Videos of Expert Teachers and Head Teachers

Year 2023, , 105 - 119, 27.12.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1296574

Abstract

The Teaching Profession Law has brought some personal rights to teachers. In order for teachers to gain these rights, they must first receive training and be successful in the examination held at the end of the training. In this context, videos of expert teachers and head teachers were published on the Teacher Information Network (TIN) platform for teachers to receive training. It is important to evaluate the educational videos watched in the process of teaching career steps according to the views of science teachers. In this context, the aim of the study is to determine the opinions of science teachers about expert teacher and head teacher videos made available to teachers on the TIN platform. The study was carried out with a case study, one of the qualitative research designs. The participants of the study consist of six science teachers working in secondary schools in the Tatvan district of Bitlis in the 2022-2023 academic year. The data of the study were obtained with a semi-structured interview form consisting of six open-ended questions developed by the researchers. The data obtained in the study were analyzed by content analysis. Teachers drew attention to the benefits and limitations of educational videos. Teachers stated the benefits of the training videos, contributing to the teaching profession, being preparatory for the future, containing basic topics, and contributing to their knowledge of the environment and climate change. On the other hand, the teachers stated the limitations of the training videos; they stated that they do not contribute to the field of science, they contain theoretical information, the video content is long, they are not supported enough with visual materials, the videos are insufficient for the exam and there are system-related problems. At the end of the study; it has been suggested that in order for the expert and head teacher videos on the TIN platform to be more functional, the duration of the video training should be extended, the watching times should be shortened, and the deficiencies related to the images-videos and their contents should be eliminated.

References

  • Altan, M. Z., & Özmusul, M. (2022). Geleceğin Türkiye’sinde öğretmen refahı: Öğretmenlik meslek kanununun kayıp parçası. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 24-42. https://doi.org/10.38151/akef.2022.2
  • Avcı, A., & Kayıran, D. (2023). Uzman öğretmenlik yetiştirme programının öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(14), 1-11. https://doi.org/10.57135/jier.1229524
  • Aydın, B. (2007). Öğretmenlik mesleğindeki kariyer basamaklarına ilişkin öğretmen görüşleri ve bu görüşlerin bireysel değişkenlere göre incelenmesi (Tez No. 211595) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydın, P. İ. (2002). Alternatif okullar. Pegem.
  • Bakırcı, H., Doğdu, N., & Artun, H. (2021). COVID-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658. https://doi.org/10.31592/aeusbed.909184
  • Bakırcı, H., Özkan, Y., & Özdemir, C. (2023). Öğretmenlik meslek kanunu hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(4), 325-343. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1302529
  • Bakırcı, H., & Kılıç, K. (2021). Eğitim bilişim ağı video modüllerinin fen bilimleri dersinde kullanımına ilişkin sekizinci sınıf öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 685-705. https://doi.org/10.33711/yyuefd.919600
  • Bilen, M. (1996). Plandan uygulamaya öğretim. Aydan Matbaası.
  • Büyükkaragöz, S., & Çivi, C. (1998). Genel öğretim metotları. Öz Eğitim.
  • Ceylan, H. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim-öğretimde, eğitimde bilişim ağından yararlanmaya ilişkin görüşleri (Tez No. 558206) [Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd Ed.). Sage.
  • Çelik, M. (2004). Bilgi ve hikmet, enformasyon toplumunun belleği. Kaknüs.
  • Çepni, S. (2011). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Dursunoğlu, H. (2010). İlk okuma yazma öğretiminde sesi sezdirmeye yönelik olarak yararlanılabilecek bazı görseller. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1) , 91-106.
  • Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. Sage.
  • Geçer, K. (2022). Ortaokul öğrencilerinin, idarecilerinin ve fen bilimleri öğretmenlerinin eğitimde bilişim ağı hakkındaki görüşleri: Bitlis ili örneği (Tez No. 770874) [Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Genç, Y., & Balyer, A. (2023). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-Education, 18(1), 97-121. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.66432
  • Gül, İ., & Güngör, C. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1098-1123. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1090770
  • İş, A., & Birel, F. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(84), 1967-1990. https://doi.org/10.17755/esosder.1141748
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim sistemimizde öğretmen yetiştirme politikamıza genel bir bakış, eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, ss.10-12.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr adresinden 15.10.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2022). Hizmet içi eğitim faaliyetleri kılavuzu. https://oygm.meb.gov.tr/ adresinden 01.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Özdemir, T. Y., Doğan, A., & Demirkol, M. (2022). Öğretmenlik kariyer basamakları hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Sosyal Alan Araştırmaları Dergisi, 11(2), 53-67.
  • Saklan, H., & Ünal, C. (2019). Dijital eğitim platformları arasında EBA’nın yeri ile ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 19-34. https://doi.org/10.7822/omuefd.431247
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2010). Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research (2nd ed.). Sage.
  • T.C. Resmî Gazete. (2022). Öğretmenlik meslek kanunu. 14 Şubat 2022, Sayı: 31750, Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı Hukuk ve Mevzuat Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.

FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN UZMAN ÖĞRETMEN VE BAŞÖĞRETMEN VİDEOLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ

Year 2023, , 105 - 119, 27.12.2023
https://doi.org/10.17753/sosekev.1296574

Abstract

Öğretmenlik Meslek Kanunu, öğretmenlere birtakım özlük hakları getirmiştir. Öğretmenlerin bu hakları kazanabilmeleri için öncelikli olarak eğitim almaları ve eğitim sonunda yapılan sınavda başarılı olmaları gerekmektedir. Bu kapsamda Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) platformunda öğretmenlerin eğitim almaları için uzman öğretmen ve başöğretmen videoları yayımlanmıştır. Öğretmenlik kariyer basamakları sürecinde izlenen eğitim videolarının Fen Bilimleri öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, ÖBA platformunda öğretmenlerin kullanımına sunulan uzman öğretmen ve başöğretmen videoları hakkında Fen Bilimleri öğretmenlerinin görüşlerini tespit etmektir. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden özel durum çalışması ile yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Bitlis’in Tatvan ilçesindeki ortaokullarda görev yapan altı Fen Bilimleri öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen altı açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Çalışmada elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Öğretmenler, eğitim videolarının faydalarına ve sınırlılıklarına dikkat çekmişlerdir. Öğretmenler eğitim videolarının faydalarını, öğretmenlik mesleğine katkı sağladığını, geleceğe yönelik hazırlayıcı olduğunu, temel konuları içerdiğini, çevre ve iklim değişikliği konusunda bilgilenmelerine katkı sağladığını belirtmişlerdir. Diğer taraftan öğretmenler eğitim videolarının sınırlılıklarını; fen bilimleri alanına katkısının olmadığını, teorik bilgiler içerdiğini, video içeriklerinin uzun olduğunu, görsel materyallerle yeterince desteklenmediğini, videoların sınav için yetersiz olduğunu ve sistem kaynaklı sorunların olduğunu ifade etmişlerdir. Çalışmanın sonunda; ÖBA platformundaki uzman öğretmen ve başöğretmen videolarının daha işlevsel olabilmesi için video eğitim sürelerinin uzatılması, izlenme sürelerinin kısaltılması, görseller-videolar ve içerikleri ile ilgili eksiklerin giderilmesinin gerektiği önerilmiştir.

References

  • Altan, M. Z., & Özmusul, M. (2022). Geleceğin Türkiye’sinde öğretmen refahı: Öğretmenlik meslek kanununun kayıp parçası. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 24-42. https://doi.org/10.38151/akef.2022.2
  • Avcı, A., & Kayıran, D. (2023). Uzman öğretmenlik yetiştirme programının öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri çerçevesinde değerlendirilmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(14), 1-11. https://doi.org/10.57135/jier.1229524
  • Aydın, B. (2007). Öğretmenlik mesleğindeki kariyer basamaklarına ilişkin öğretmen görüşleri ve bu görüşlerin bireysel değişkenlere göre incelenmesi (Tez No. 211595) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aydın, P. İ. (2002). Alternatif okullar. Pegem.
  • Bakırcı, H., Doğdu, N., & Artun, H. (2021). COVID-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki kazanımlarının ve sorunlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 640-658. https://doi.org/10.31592/aeusbed.909184
  • Bakırcı, H., Özkan, Y., & Özdemir, C. (2023). Öğretmenlik meslek kanunu hakkında sınıf öğretmenlerinin görüşleri. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(4), 325-343. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1302529
  • Bakırcı, H., & Kılıç, K. (2021). Eğitim bilişim ağı video modüllerinin fen bilimleri dersinde kullanımına ilişkin sekizinci sınıf öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 685-705. https://doi.org/10.33711/yyuefd.919600
  • Bilen, M. (1996). Plandan uygulamaya öğretim. Aydan Matbaası.
  • Büyükkaragöz, S., & Çivi, C. (1998). Genel öğretim metotları. Öz Eğitim.
  • Ceylan, H. (2019). Fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim-öğretimde, eğitimde bilişim ağından yararlanmaya ilişkin görüşleri (Tez No. 558206) [Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd Ed.). Sage.
  • Çelik, M. (2004). Bilgi ve hikmet, enformasyon toplumunun belleği. Kaknüs.
  • Çepni, S. (2011). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Celepler Matbaacılık.
  • Dursunoğlu, H. (2010). İlk okuma yazma öğretiminde sesi sezdirmeye yönelik olarak yararlanılabilecek bazı görseller. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1) , 91-106.
  • Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. Sage.
  • Geçer, K. (2022). Ortaokul öğrencilerinin, idarecilerinin ve fen bilimleri öğretmenlerinin eğitimde bilişim ağı hakkındaki görüşleri: Bitlis ili örneği (Tez No. 770874) [Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Genç, Y., & Balyer, A. (2023). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin okul yöneticisi ve öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-Education, 18(1), 97-121. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.66432
  • Gül, İ., & Güngör, C. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1098-1123. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1090770
  • İş, A., & Birel, F. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(84), 1967-1990. https://doi.org/10.17755/esosder.1141748
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim sistemimizde öğretmen yetiştirme politikamıza genel bir bakış, eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, ss.10-12.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr adresinden 15.10.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2022). Hizmet içi eğitim faaliyetleri kılavuzu. https://oygm.meb.gov.tr/ adresinden 01.03.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Özdemir, T. Y., Doğan, A., & Demirkol, M. (2022). Öğretmenlik kariyer basamakları hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Sosyal Alan Araştırmaları Dergisi, 11(2), 53-67.
  • Saklan, H., & Ünal, C. (2019). Dijital eğitim platformları arasında EBA’nın yeri ile ilgili fen bilimleri öğretmenlerinin görüşleri. On dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 19-34. https://doi.org/10.7822/omuefd.431247
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2010). Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research (2nd ed.). Sage.
  • T.C. Resmî Gazete. (2022). Öğretmenlik meslek kanunu. 14 Şubat 2022, Sayı: 31750, Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı Hukuk ve Mevzuat Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Science and Mathematics Education (Other)
Journal Section Articles
Authors

Hasan Bakırcı 0000-0002-7142-5271

Nurgül Erdoğan 0000-0002-2933-5870

Kelimetullah Geçer 0009-0002-6810-1564

Publication Date December 27, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Bakırcı, H., Erdoğan, N., & Geçer, K. (2023). FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMENLERİNİN UZMAN ÖĞRETMEN VE BAŞÖĞRETMEN VİDEOLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. EKEV Akademi Dergisi(96), 105-119. https://doi.org/10.17753/sosekev.1296574