Research Article
BibTex RIS Cite

LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN ÖZGÜVEN DÜZEYLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: MARMARA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Issue: 77, 201 - 220, 28.02.2019

Abstract

Liderlik; isteklilik, inanç bağlılık, gönüllülük gibi durumları içeren bir süreçtir. Bu süreçte pek çok gücün bütünleşmesi ve bu bütünleşmeden doğan zorunlulukları istekliğe,
inanca, bağlılığa ve gönüllülüğe dönüştüren bir etki söz konusudur. Özgüven kişinin bedeni ve davranışlarıyla kendi dünyası üzerinde denetim ve egemenlik kurduğunu bilmesi
sürecidir. Bu araştırmayla spor yöneticiliği öğrencilerinin liderlik özelliklerinin özgüvene etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yüz yüze anket ve kolayda örnekleme
yöntemi kullanılarak 184 anket analize tabii tutulmuştur. Araştırma t ve ANOVA testlerinin yanı sıra korelasyon ve regresyon analizleri de uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre spor yöneticiliği öğrencilerinin liderlik özelliklerinin özgüven özelliklerine anlamlı ve pozitif bir etkisinin olduğu belirlenmiştir.

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım, E. (2012) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (7.b), Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • ------Arkonaç S. (1993) Grup ilişkileri, İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Bass, B.M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics. 181(3), 19-31.
  • Bilgin, O. (2011), Ergenlerde özgüven düzeyinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stille- ri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöneti- mi, 57(15), 5-34.
  • Celep, C. (1996). Okullarda iş birlikçi karar verme ve yöneticilerin rolü, Kuram ve Uygu- lamada Eğitim Yönetimi, (8), 49-58.
  • Cengiz, R., Aytan, G.K. ve Abakay, U. (2012). Taekwondo sporcularının algıladığı lider- lik özellikleri ile öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişki, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(7), 68-78.
  • Chelladurai, P. and Saleh, S.D. (1980) Dimensions of leader behavior in sports: development of a leadership scale. Journal of Sport Psychology, 2, 34-45.
  • Dehnavi, A., Ismaili, M. R. ve Poursoltani, H. (2013). Perceptions of coaching behavior and quality of work life in athletes competing in Iran track and field league 2012- 13, European Journal of Experimental Biology, 3(2), 6-12.
  • -------Doğan, O. (2005). Spor psikolojisi, Adana: Nobel Kitabevi.
  • Göknar, Ö. (2014). Özgüven kazanmak, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Heydarinejad, S. ve Adman, O. (2010). Relationship between coaching leadership styles and team cohesion in football teams of the iranian university league, Studies In Physical Culture And Tourism, 17(4), 367-372.
  • Harman, G., ve Çelikler, D. (2012). Eğitimde hazır bulunuşluğun önemi üzerine bir derle- me çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 147-156.
  • Lee, H.S. ve YomY.H. (2015) Role ofself-leadership and socialsupport in the relationship between job embeddedness and job performance among general hospital nurses, J Korean Acad Nurs Administration, 21(4), 375-385.
  • Karaküçük, S. (1997), Rekreasyon boş zamanları değerlendirme, (2.b), Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kayış, A. (2010). Güvenilirlik analizi. Ş. Kalaycı (Ed.) SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (5.b), (ss.404-419). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kelsey, R. (2014). Biraz daha güven alır mıydınız? (Çev: Feride Ceyda Erdemli), İstan- bul: Kahve Yayınları.
  • Koçak, R. D. (2011). Yöneticilerin liderlik özelliklerinin çalışanların motivasyonu ve per- formansı üzerindeki etkileri: kamu ve özel hastanelerinde bir uygulama, Yayım- lanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kurtuldu, P. S. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin özgüven düzeyleri ile liderlik dü- zeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ye- ditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Lindenfield, G. (2011). Kendine güvenen çocuklar yetiştirmek, İstanbul: Yakamoz Ya- yınları.
  • Kahalaj, G., Khabiri, M. ve Sajjadi, N. (2011). The relationship between coaches leadership styles & player satisfaction in women skate championship, Procedia Social and Behavioral Sciences, (15), 3596-3601.
  • Makuch, M.W., Bedynska, S. ve Zreda, D.Z. (2015). Authentic leadership, social support and their role in workplace bullying and its mental health consequences, International Journal of ccupational Safety and Ergonomics 21(2), 128-140.
  • Misasi, S.P., Mory, G. ve Kwasnowski, L. (2016). Leadership: coaches and atheletes, The Sports Journal, (18), 320-335.
  • Mousavi, S.H. ve Meshkini, A. (2011). The relationship between coaches`leadership styles with the athletes`sex and age, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1(3), 337-341.
  • Moen, F., Hoigaard, R. ve Peters, D.M. (2014). Performance progress and ledaership behavior, International Journal of Coaching Science, 8(1), 67-79.
  • Okyay, B. (2012), Yönetici ve çalışanların özgüven düzeyleri ve kişisel gelişim inisiyatifi alma becerilerinin karşılaştırılması, Yayımlanmamış yüksek lisanstezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Pervin, L. A., John, O. P., (2001), Personality, theory and research, (8.b), USA: Edition, John Wiley & Sons, Inc.
  • Şişman, M. (2004). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Tengilimoğlu, D. (2005). Kamu ve özel sektör örgütlerinde liderlik davranışı özellikleri- nin belirlenmesine yönelik bir alan çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergi- si, 4(14), 1-16.
  • Toklu, O. (2010). Tenis antrenörlerinde liderlik özellikleri ve öz yeterlilik arasındaki ilişkinin belirlenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tucker R., Black, w.J. (2017), Socialsupport and democratic behaviorstyles of leadership preferred by female athletes in middle school athletic programs, The Sport Journal, (19), 18-30.
  • Türk Dil Kurumu (2017). 07.01.2017 tarihinde http://tdk.gov.tr/index.php?option =com_ gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.596e946dda3299.48612799 adresinden erişildi.
  • Yalçın, H.B. (2013), Perceived leadership behavior in sports: The interaction between individual differences and task characteristics, Life Science Journal, 10(2), 165- 172.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin değerlere göre yönetim ile ilgili görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (52), 639- 664.
  • Yurdakul, R. (2007). Büyükçekmece ilçesi ortaöğretim kurumları yöneticilerinin liderlik özelliklerinin çalışanların motivasyonuna etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Zardosthian, S., Hossini, R.N.S. ve Mohammadzade Y. (2012), The relationship between leadership styles of coaches with etamilc lanotiavtiom of ıranian elite male volleyball players, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(1), 91-95.
Year 2019, Issue: 77, 201 - 220, 28.02.2019

Abstract

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu S. ve Yıldırım, E. (2012) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (7.b), Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • ------Arkonaç S. (1993) Grup ilişkileri, İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Bass, B.M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics. 181(3), 19-31.
  • Bilgin, O. (2011), Ergenlerde özgüven düzeyinin bazı değişkenler açısından incelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stille- ri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yöneti- mi, 57(15), 5-34.
  • Celep, C. (1996). Okullarda iş birlikçi karar verme ve yöneticilerin rolü, Kuram ve Uygu- lamada Eğitim Yönetimi, (8), 49-58.
  • Cengiz, R., Aytan, G.K. ve Abakay, U. (2012). Taekwondo sporcularının algıladığı lider- lik özellikleri ile öz yeterlik düzeyleri arasındaki ilişki, E-Journal of New World Sciences Academy, 4(7), 68-78.
  • Chelladurai, P. and Saleh, S.D. (1980) Dimensions of leader behavior in sports: development of a leadership scale. Journal of Sport Psychology, 2, 34-45.
  • Dehnavi, A., Ismaili, M. R. ve Poursoltani, H. (2013). Perceptions of coaching behavior and quality of work life in athletes competing in Iran track and field league 2012- 13, European Journal of Experimental Biology, 3(2), 6-12.
  • -------Doğan, O. (2005). Spor psikolojisi, Adana: Nobel Kitabevi.
  • Göknar, Ö. (2014). Özgüven kazanmak, Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Heydarinejad, S. ve Adman, O. (2010). Relationship between coaching leadership styles and team cohesion in football teams of the iranian university league, Studies In Physical Culture And Tourism, 17(4), 367-372.
  • Harman, G., ve Çelikler, D. (2012). Eğitimde hazır bulunuşluğun önemi üzerine bir derle- me çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 147-156.
  • Lee, H.S. ve YomY.H. (2015) Role ofself-leadership and socialsupport in the relationship between job embeddedness and job performance among general hospital nurses, J Korean Acad Nurs Administration, 21(4), 375-385.
  • Karaküçük, S. (1997), Rekreasyon boş zamanları değerlendirme, (2.b), Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kayış, A. (2010). Güvenilirlik analizi. Ş. Kalaycı (Ed.) SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (5.b), (ss.404-419). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kelsey, R. (2014). Biraz daha güven alır mıydınız? (Çev: Feride Ceyda Erdemli), İstan- bul: Kahve Yayınları.
  • Koçak, R. D. (2011). Yöneticilerin liderlik özelliklerinin çalışanların motivasyonu ve per- formansı üzerindeki etkileri: kamu ve özel hastanelerinde bir uygulama, Yayım- lanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kurtuldu, P. S. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin özgüven düzeyleri ile liderlik dü- zeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ye- ditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Lindenfield, G. (2011). Kendine güvenen çocuklar yetiştirmek, İstanbul: Yakamoz Ya- yınları.
  • Kahalaj, G., Khabiri, M. ve Sajjadi, N. (2011). The relationship between coaches leadership styles & player satisfaction in women skate championship, Procedia Social and Behavioral Sciences, (15), 3596-3601.
  • Makuch, M.W., Bedynska, S. ve Zreda, D.Z. (2015). Authentic leadership, social support and their role in workplace bullying and its mental health consequences, International Journal of ccupational Safety and Ergonomics 21(2), 128-140.
  • Misasi, S.P., Mory, G. ve Kwasnowski, L. (2016). Leadership: coaches and atheletes, The Sports Journal, (18), 320-335.
  • Mousavi, S.H. ve Meshkini, A. (2011). The relationship between coaches`leadership styles with the athletes`sex and age, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 1(3), 337-341.
  • Moen, F., Hoigaard, R. ve Peters, D.M. (2014). Performance progress and ledaership behavior, International Journal of Coaching Science, 8(1), 67-79.
  • Okyay, B. (2012), Yönetici ve çalışanların özgüven düzeyleri ve kişisel gelişim inisiyatifi alma becerilerinin karşılaştırılması, Yayımlanmamış yüksek lisanstezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Pervin, L. A., John, O. P., (2001), Personality, theory and research, (8.b), USA: Edition, John Wiley & Sons, Inc.
  • Şişman, M. (2004). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Tengilimoğlu, D. (2005). Kamu ve özel sektör örgütlerinde liderlik davranışı özellikleri- nin belirlenmesine yönelik bir alan çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergi- si, 4(14), 1-16.
  • Toklu, O. (2010). Tenis antrenörlerinde liderlik özellikleri ve öz yeterlilik arasındaki ilişkinin belirlenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tucker R., Black, w.J. (2017), Socialsupport and democratic behaviorstyles of leadership preferred by female athletes in middle school athletic programs, The Sport Journal, (19), 18-30.
  • Türk Dil Kurumu (2017). 07.01.2017 tarihinde http://tdk.gov.tr/index.php?option =com_ gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.596e946dda3299.48612799 adresinden erişildi.
  • Yalçın, H.B. (2013), Perceived leadership behavior in sports: The interaction between individual differences and task characteristics, Life Science Journal, 10(2), 165- 172.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin değerlere göre yönetim ile ilgili görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (52), 639- 664.
  • Yurdakul, R. (2007). Büyükçekmece ilçesi ortaöğretim kurumları yöneticilerinin liderlik özelliklerinin çalışanların motivasyonuna etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Zardosthian, S., Hossini, R.N.S. ve Mohammadzade Y. (2012), The relationship between leadership styles of coaches with etamilc lanotiavtiom of ıranian elite male volleyball players, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(1), 91-95.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gülay Yasemin Aldemir This is me

Ayhan Bayram This is me

Publication Date February 28, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 77

Cite

APA Aldemir, G. Y., & Bayram, A. (2019). LİDERLİK ÖZELLİKLERİNİN ÖZGÜVEN DÜZEYLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: MARMARA ÜNİVERSİTESİ SPOR YÖNETİCİLİĞİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. EKEV Akademi Dergisi(77), 201-220.