Ortaokullarda akran zorbalığının yaygınlığı ve zorba-mağdurların depresyon ve anksiyete düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışma, Erzurum il merkezinde yer
alan ortaokullarda öğrenim görmekte olan öğrenciler ile yürütülmüştür. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırma sürecinde veri toplamak için Ergen Akran İlişkileri
Belirleme Ölçeği ve Çocuklar için Depresyon ve Anksiyete Ölçeği kullanılmıştır. İki aşamadan oluşan örneklem seçiminin ilk aşamasında okullar sahip oldukları belirli özelliklere göre kümelere ayrılmış ve bir sonraki aşamada ise bu kümelerden uygun örnekleme yolu ile veri toplanmıştır. Toplanan veriler için öncelikle parametrik koşullar gözden
geçirilmiştir. Parametrik nitelik taşıdığı belirlenen 890 öğrenciye ait veri ile araştırma sorularına yanıt aranmıştır. Veri analiz sürecinde betimsel istatistikler, korelasyon analizi ve regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, hem zorbalık yapanların hem de zorbalığa maruz kalanların yaygın bir ağırlığa sahip olduğunu ve bu
bulguların alan yazın ile önemli oranda örtüştüğünü ve hem zorbalığın hem de mağduriyetin depresyon ve anksiyeteyi pozitif yönlü olarak yordadığını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 78 |