Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİMLERİNE İLİŞKİN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Year 2021, Issue: 86, 583 - 596, 24.05.2021

Abstract

Araştırma hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi amacıyla kesitsel ve tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Araştırmanın evrenini bir devlet üniversitenin hemşirelik bölümünde 2017-2018 eğitim yılı bahar döneminde kayıtlı olan 629, örneklemini araştırmanın yapıldığı zamanda devamsızlık yapmayan, araştırmaya katılmayı kabul eden ve veri toplama araçlarını eksiksiz dolduran 608 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler anket formu ve Öğrenci Doyum Ölçeği- Kısa Form (ÖDÖ-KF) ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Chronbach’s α, bağımsız gruplarda t testi ve One Way-ANOVA analizleri kullanıldı. Öğrencilerin, ÖDÖ-KF’ndan aldıkları toplam puan ortalaması 164.92±33.07’dur. ÖDÖ-KF alt boyutlarından aldıkları puanlar sırasıyla; okul yönetimi 3.15±0.72, kararlara katılım 3.13±0.75, öğretim elamanları 3.10±0.76, bilimsel sosyal ve teknik olanaklar 3.10±0.67 ve eğitim öğretimin niteliği 3.08±0.75 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin yaş, hemşirelik bölümünü tercih sırası, hemşirelik bölümüne isteyerek gelme durumu, hemşirelik bölümünde okumaktan memnuniyet durumu ve genel not ortalaması ile ÖKÖ-KF toplam puan ortalaması arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Cinsiyet, sınıf, ailenin ekonomik durumu, sosyal etkinliklere, bilimsel etkinliklere ve öğrenci topluluklarına katılma durumu ile ÖKÖ-KF toplam puan ortalaması arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>0.05). Araştırma sonucu öğrencilerin hemşirelik eğitiminden orta düzeyde memnun olduğunu, yaş, hemşirelik bölümünü tercih sırası, hemşirelik bölümüne isteyerek gelme durumu, hemşirelik bölümünde okumaktan memnuniyet durumu ve genel not ortalamasının hemşirelik eğitiminden memnuniyeti etkileyen özellikler olduğunu göstermektedir.

References

  • Ak, B. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçim nedenleri ve öğrenim doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazimağusa: Doğu Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Al Sebaee, H.A., Aziz, E.M.A. ve Mohamed, N.T. (2017). Relationship between nur- sing students’ clinical placement satisfaction, academic self-efficacy and achievement. IOSR Journal of Nursing and Health Science, 6(02), 101-112. htt- ps://doi.org/10.9790/1959-060203101112
  • Baykal, Ü., Sökmen, S. ve Korkmaz, Ş. (2002). “Öğrenci memnuniyeti ölçeği” geliştirme çalışması. Hemşirelik Dergisi, 12(49), 23–32.
  • Baykal, Ü., Akgün, E., Sökmen, S. ve Yıldırım, D. (Eylül, 2003). Yüksekokulda okuyan hemşirelik öğrencilerinin doyumunun ve beklentilerinin analizi. I. Uluslararası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresinde sunuldu, Nevşehir.
  • Baykal, Ü., Harmancı, A.K., Eşkin, F., Altuntaş, S. ve Sökmen, S. (2011). Öğrenci doyum ölçeği-kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 60–68.
  • Chen, H.C. ve Lo, H.S. (2015). Nursing student satisfaction with an associate nursing program. Nursing Education Perspectives, 36(1), 27-33. https://doi. org/10.5480/13-1268
  • Ciftcioglu, G., Alan, H. ve Bekar, E.O. (2019). The effect of satisfaction in implementing professional behaviors in nursing students. International Journal of Caring Sciences, 12(2), 844-851.
  • Demirli, C. ve Kerimgil, S. (2009). Yükseköğretimde eğitim öğretimle ilgili öğrenci memnuniyeti ölçeğinin geliştirilmesi. E-Journal of New World Sciences Aca- demy Education Sciences, 4(4), 1392-1403.
  • Dhaqane, M.K. veAfrah, N.A. (2016). Satisfaction ofstudents and academic performance in Benadir university. Journal of Education and Practice, 7(24), 59–63.
  • Edraki, M. ve Abdoli, R. (2011). The relationship between nursing students’ educational satisfaction and their academic success. Iranian journal of medical education, 11(1), 32-39.
  • Egelıoğlu, N., Arslan, S. ve Bakan, G. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarının akademik başarıları üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 13(1), 14-24.
  • El Ansari, W. (2002). Student nurse satisfaction levels with their courses: Part I-effects of demographic variables. Nurse education today, 22(2), 159-170. https://doi. org/10.1054/nedt.2001.0682
  • Espeland, V.V. ve Indrehus, O.O. (2003). Evaluation of students’satisfaction with nursing education in Norway. Journal of Advanced Nursing, 42(3), 226–236. https:// doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02611.x
  • Farooq, S., Rehman, R., Dias, J.M. ve Hussain, M. (2018). Perceptions of nursing students of educational environment at a private undergraduate school of nursing in Karachi. The Journal of the Pakistan Medical Association, 68(2), 216.
  • Görgen, Ö. ve Bingöl, G. (2016). Amasya üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 116-122. https://doi.org/10.5505/bsbd.2016.77045
  • Hakım, A. (2014). Nursing students’ satisfaction about their field of study. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 2(2), 82-87.
  • Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (HEPDAK) (2013). Hemşirelik lisans programı standartları. https://www.hepdak.org.tr/doc/ b3_v4.pdf 03.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Higazee, M.Z.A., Rayan, A., Ades, M.A. ve Alrawashdeh, F. (2017). Nursing students’ satisfaction with their clinical experiences. International Journal of Nursing and Health Science, 4(2), 16-21.
  • Kaçan, C.Y. ve Palloş, A. (2020). Bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(3), 874-892. htt- ps://doi.org/10.33715/inonusaglik.746511
  • Kantek, F. ve Kazanci, G. (2012). An analysis of the satisfaction levels of nursing and midwifery students in a health college in Turkey. Contemporary Nurse, 42(1), 36-44. https://doi.org/10.5172/conu.2012.42.1.36
  • Karabulutlu, E.Y., Turan, G.B. ve Oruç, F.G. (2020). The effect of internships on students’ satisfaction with their nursing education. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 60-66. https://doi.org/10.17049/ataunihem.524157
  • Kaynar, A., Şahın, A.., Bayrak, D., Karakoç, G. ve Ülke, F. (2006). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin doyum düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 12-19.
  • Koç, K. (2019). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin okuldan memnuniyet düzeyleri ve akademik başarı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kutlu, L., Baykal, D., Tandoğan, Ö., Urfa, H., Karademir, S. ve Delipoyraz, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin bilimsel ve sosyal etkinliklere katılma ihtiyaçlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 41-58.
  • Mbewe, M., Mbewe, N. ve Ngoma, C.M. (2020). Factors contributing to students’ sa- tisfaction with direct observation of procedural skills in the school of nursing sciences at the University of Zambia. Journal of Nursing Education and Practi- ce, 10(9), 47-56. https://doi.org/10.5430/jnep.v10n9p47
  • Özdeli Kara, A. ve Babur, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeyi ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 2-8.
  • Razinkina, E., Pankova, L., Trostinskaya, I., Pozdeeva, E., Evseeva, L. ve Tanova, A. (March, 2018). Studentsatisfaction as an element of education quality monitoring in innovative higher education institution. In E3S Web of Conferences, 33, 03043. EDP Sciences.
  • Şavgar, C. ve Orgun, F. (2018). Öğrenci hemşirelerin entegre eğitim sisteminden memnuniyetlerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 34(2), 30-43.
  • Weerasinghe,I.S.veFernando,R.L.(2017).Students' satisfaction in higher education. American Journal of Educational Research, 5(5), 533-539. https://doi.org/10.12691/ education-5-5-9
  • Wildey, K.M., Kenny, P., Parmenter, G. ve Hall, J. (2014). Educational preparation for clinical nursing: The satisfaction of students and new graduates from two Australian universities. Nurse Education Today, 34(4), 648-654. https://doi. org/10.1016/j.nedt.2013.07.004
  • Yangın, B.H. ve Kırca, N. (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78-94.
Year 2021, Issue: 86, 583 - 596, 24.05.2021

Abstract

References

  • Ak, B. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçim nedenleri ve öğrenim doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazimağusa: Doğu Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Al Sebaee, H.A., Aziz, E.M.A. ve Mohamed, N.T. (2017). Relationship between nur- sing students’ clinical placement satisfaction, academic self-efficacy and achievement. IOSR Journal of Nursing and Health Science, 6(02), 101-112. htt- ps://doi.org/10.9790/1959-060203101112
  • Baykal, Ü., Sökmen, S. ve Korkmaz, Ş. (2002). “Öğrenci memnuniyeti ölçeği” geliştirme çalışması. Hemşirelik Dergisi, 12(49), 23–32.
  • Baykal, Ü., Akgün, E., Sökmen, S. ve Yıldırım, D. (Eylül, 2003). Yüksekokulda okuyan hemşirelik öğrencilerinin doyumunun ve beklentilerinin analizi. I. Uluslararası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresinde sunuldu, Nevşehir.
  • Baykal, Ü., Harmancı, A.K., Eşkin, F., Altuntaş, S. ve Sökmen, S. (2011). Öğrenci doyum ölçeği-kısa form geçerlik-güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(4), 60–68.
  • Chen, H.C. ve Lo, H.S. (2015). Nursing student satisfaction with an associate nursing program. Nursing Education Perspectives, 36(1), 27-33. https://doi. org/10.5480/13-1268
  • Ciftcioglu, G., Alan, H. ve Bekar, E.O. (2019). The effect of satisfaction in implementing professional behaviors in nursing students. International Journal of Caring Sciences, 12(2), 844-851.
  • Demirli, C. ve Kerimgil, S. (2009). Yükseköğretimde eğitim öğretimle ilgili öğrenci memnuniyeti ölçeğinin geliştirilmesi. E-Journal of New World Sciences Aca- demy Education Sciences, 4(4), 1392-1403.
  • Dhaqane, M.K. veAfrah, N.A. (2016). Satisfaction ofstudents and academic performance in Benadir university. Journal of Education and Practice, 7(24), 59–63.
  • Edraki, M. ve Abdoli, R. (2011). The relationship between nursing students’ educational satisfaction and their academic success. Iranian journal of medical education, 11(1), 32-39.
  • Egelıoğlu, N., Arslan, S. ve Bakan, G. (2011). Hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet durumlarının akademik başarıları üzerine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 13(1), 14-24.
  • El Ansari, W. (2002). Student nurse satisfaction levels with their courses: Part I-effects of demographic variables. Nurse education today, 22(2), 159-170. https://doi. org/10.1054/nedt.2001.0682
  • Espeland, V.V. ve Indrehus, O.O. (2003). Evaluation of students’satisfaction with nursing education in Norway. Journal of Advanced Nursing, 42(3), 226–236. https:// doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02611.x
  • Farooq, S., Rehman, R., Dias, J.M. ve Hussain, M. (2018). Perceptions of nursing students of educational environment at a private undergraduate school of nursing in Karachi. The Journal of the Pakistan Medical Association, 68(2), 216.
  • Görgen, Ö. ve Bingöl, G. (2016). Amasya üniversitesi sağlık yüksekokulu öğrencilerinin memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 116-122. https://doi.org/10.5505/bsbd.2016.77045
  • Hakım, A. (2014). Nursing students’ satisfaction about their field of study. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 2(2), 82-87.
  • Hemşirelik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (HEPDAK) (2013). Hemşirelik lisans programı standartları. https://www.hepdak.org.tr/doc/ b3_v4.pdf 03.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Higazee, M.Z.A., Rayan, A., Ades, M.A. ve Alrawashdeh, F. (2017). Nursing students’ satisfaction with their clinical experiences. International Journal of Nursing and Health Science, 4(2), 16-21.
  • Kaçan, C.Y. ve Palloş, A. (2020). Bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeylerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(3), 874-892. htt- ps://doi.org/10.33715/inonusaglik.746511
  • Kantek, F. ve Kazanci, G. (2012). An analysis of the satisfaction levels of nursing and midwifery students in a health college in Turkey. Contemporary Nurse, 42(1), 36-44. https://doi.org/10.5172/conu.2012.42.1.36
  • Karabulutlu, E.Y., Turan, G.B. ve Oruç, F.G. (2020). The effect of internships on students’ satisfaction with their nursing education. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 23(1), 60-66. https://doi.org/10.17049/ataunihem.524157
  • Kaynar, A., Şahın, A.., Bayrak, D., Karakoç, G. ve Ülke, F. (2006). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin doyum düzeyleri. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(3), 12-19.
  • Koç, K. (2019). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin okuldan memnuniyet düzeyleri ve akademik başarı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Kutlu, L., Baykal, D., Tandoğan, Ö., Urfa, H., Karademir, S. ve Delipoyraz, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin bilimsel ve sosyal etkinliklere katılma ihtiyaçlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 41-58.
  • Mbewe, M., Mbewe, N. ve Ngoma, C.M. (2020). Factors contributing to students’ sa- tisfaction with direct observation of procedural skills in the school of nursing sciences at the University of Zambia. Journal of Nursing Education and Practi- ce, 10(9), 47-56. https://doi.org/10.5430/jnep.v10n9p47
  • Özdeli Kara, A. ve Babur, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenimlerine ilişkin doyum düzeyi ve etkileyen faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 2-8.
  • Razinkina, E., Pankova, L., Trostinskaya, I., Pozdeeva, E., Evseeva, L. ve Tanova, A. (March, 2018). Studentsatisfaction as an element of education quality monitoring in innovative higher education institution. In E3S Web of Conferences, 33, 03043. EDP Sciences.
  • Şavgar, C. ve Orgun, F. (2018). Öğrenci hemşirelerin entegre eğitim sisteminden memnuniyetlerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 34(2), 30-43.
  • Weerasinghe,I.S.veFernando,R.L.(2017).Students' satisfaction in higher education. American Journal of Educational Research, 5(5), 533-539. https://doi.org/10.12691/ education-5-5-9
  • Wildey, K.M., Kenny, P., Parmenter, G. ve Hall, J. (2014). Educational preparation for clinical nursing: The satisfaction of students and new graduates from two Australian universities. Nurse Education Today, 34(4), 648-654. https://doi. org/10.1016/j.nedt.2013.07.004
  • Yangın, B.H. ve Kırca, N. (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78-94.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şefika Dilek Güven This is me

Ayla Ünsal This is me

Nilay Çakıcı This is me

Publication Date May 24, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 86

Cite

APA Güven, Ş. D., Ünsal, A., & Çakıcı, N. (2021). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİMLERİNE İLİŞKİN MEMNUNİYET DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(86), 583-596.