ARTIRILMIŞ GERÇEKLİĞİN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN META ANALİZİ
Year 2021,
Issue: 85, 283 - 310, 31.03.2021
Melih Dikmen
Ferdi Bahadır
Abstract
Sanal nesnelerle gerçek dünyayı birlikte görme imkânı sağlayan Artırılmış Gerçeklik (AG) uygulamaları, birçok alanda yaygın olarak kullanıldığı gibi eğitim ve öğretim alanında da yaygın olarak kullanılmaktadır. Alanyazında AG uygulamalarının öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisini inceleyen farklı araştırmalarda farklı sonuçlara ulaşıldığı görülmektedir. Mevcut araştırmada birbirinden bağımsız ve çok sayıda çalışmadan elde edilmiş sayısal verilerin bir araya getirilmesi olarak tanımlanan meta analiz yöntemiyle AG’nin akademik başarı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmaya 2010 ve 2020 yılları arasında Türkiye’de AG uygulamalarının akademik başarı üzerindeki etkisini inceleyen 59 çalışma dâhil edilmiştir. Ayrıca araştırmada öğretim kademesi, artırılmış gerçekliğin uygulandığı ders ve çalışmanın yapıldığı yıl moderatör olarak ele alınmış ve akademik başarı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Sonuçlar, AG uygulamalarının öğrencilerin akademik başarıları üzerinde geniş düzeyde bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Mevcut çalışmada incelenen moderatörlerden AG uygulamasının yapıldığı derse göre etki düzeyinin anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenirken, öğretim kademesi ve araştırmaların yapıldığı yıllara göre etki büyüklüğünün anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür. AG uygulamalarının akademik başarı üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla gelecekte yapılacak araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır.
References
- *Abdüsselam, M. S., & Karal, H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklik ortam-
larının öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi: 11. sınıf manyetizma konusu
örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 170-181.
- *Akçayır, M., Akçayır, G., Pektaş, H. M., & Ocak, M. A. (2016). Augmented reality in
science laboratories: The effects of augmented reality on university students’
laboratory skills and attitudes toward science laboratories. Computers in Human
Behavior, 57, 334-342
- *Akkiren, B. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. Sınıf öğrencilerinin dolaşım
sistemi konusundaki akademik başarılarına ve fen bilimleri dersine karşı tutumlarına
etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak: Zonguldak Bülent
Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
- *Akkuş, İ. (2016). Bilgisayar destekli teknik resim dersinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının
makine mühendisliği öğrencilerinin akademik başarısına ve uzamsal
yeteneklerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi.
- *Aktamış, H. &Arıcı, V.A. (2013). Sanal gerçeklik programlarının astronomi konularının
öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığına etkisi. Mersin
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 58-70
- Aksoy, G. ve Gürbüz, F. (2013). 5E modelinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi:
“Kuvvet ve hareket” ünitesi örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
14(2), 1-16.
- Altınpulluk, H. (2015). Artırılmış gerçekliği anlamak: Kavramlar ve uygulamalar.
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 123-131.
- Altınpulluk, H., & Kesim, M. (2015). Geçmişten günümüze artırılmış gerçeklik
uygulamalarında gerçekleşen paradigma değişimleri. Akademik Bilişim Kongresinde
sunuldu, Eskişehir.
- Aslan, R. (2017). Uluslararası rekabette yeni imkânlar: Sanal gerçeklik, artırılmış
gerçeklik ve hologram. Ayrıntı Dergisi, 5(49), 21-26.
- *Ateş, A. (2018). 7. sınıf fen ve teknoloji dersi" Maddenin tanecikli yapısı ve saf maddeler"
konusunda artırılmış gerçeklik teknolojileri kullanılarak oluşturulan öğrenme
materyalinin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi,
Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- *Azı, F. B. (2020). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının sosyal bilgiler dersinde akademik
başarı ve ders tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Konya:
Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual
Environments, 6(4), 355-385.
- Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S., & MacIntyre, B. (2001). Re-
cent advances in augmented reality. IEEE computer graphics and applications,
21(6), 34-47.
- *Babur, A. (2016). Artırılmış gerçeklik, benzetim ve gerçek nesne kullanımının öğrenme
başarılarına, motivasyonlarına ve psikomotor performanslarına etkisi.
Yayınlanmamış doktora tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
- Bakioğlu, A. & Göktaş, E. (2018). Bir eğitim politikası belirleme yöntemi: Meta
analiz. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-54.
- *Bal, E. & Bicen, H. (2016). Computer hardware course application through augmented
reality and QR code ıntegration: achievement levels and views of students.
Procedia Computer Science, 102, 267 – 272
- Baragash,R. S.,Al-Samarraie, H., Moody, L., & Zaqout, F.(2020).AugmentedReality and
Functional Skills Acquisition Among Individuals With Special Needs: A Meta-
Analysis of Group Design Studies. Journal of Special Education Technology,
35, 1-8.
- Başol, G., & Johanson, G. (2009). Effectiveness of frequent testing over achievement: A
meta-analysis study. International Journal of Human Sciences, 6(2), 99-121.
- Batdı, V., & Talan, T. (2019). Augmented reality applications: A Meta-analysis and
thematic analysis. Turkish Journal of Education, 8(4), 276-297.
- *Baysan, E., & Uluyol, Ç. (2016). Arttırılmış gerçeklik kitabının (AG-KİTAP) öğrencilerin
akademik başarılarına etkisi ve eğitim ortamlarında kullanımı hakkında
öğrenci görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(14),
55-78.
- *Buluş Kırıkkaya, E. & Şentürk, M. (2018). Güneş sistemi ve ötesi ünitesinde artırılmış
gerçeklik teknolojisi kullanılmasının öğrenci akademik başarısına etkisi. Kasta-
monu Eğitim Dergisi, 26(1), 181-189.
- *Bursalı, H. ve Yılmaz, R. (2019). Effect of augmented reality applications on secondary
school students’reading comprehension and learning permanency. Computers in
Human Behaviour, 95, 126-135.
- Billinghurst, M., Kato, H., & Poupyrev, I. (2001). The magicbook-moving seamlessly
between reality and virtuality. IEEE Computer Graphics and applications, 21(3),
6-8.
- Borenstein, B., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to
Meta-Analysis. (S. Dinçer, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2010). A basic
introduction to fixed effect and random effect modelsfor meta-analysis. Research
Synthesis Methods, 1(1), 97-111.
- Cadavieco, J.F., Goulao, M.F., & Costales, A.F. (2012). “Using Augmented Reality and
M-Learning to Optimize Students Performance in Higher Education”. Procedia-
Social and Behavioral Sciences, 46, 2970-2977.
- Camnalbur, M., & Erdogan, Y. (2008). A meta analysis on the effectiveness of computer-
assisted instruction: Turkey sample. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,
8(2), 497-505
- Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., Damiani, E., & Ivkovic, M. (2011).
Augmented reality technologies, systems and applications. Multimedia tools
and applications, 51(1), 341-377.
- Chiang, T. H., Yang, S. J., & Hwang, G. J. (2014). An augmented reality-based mobile
learning system to improve students' learning achievements and motivations in
natural science inquiry activities. Educational Technology & Society, 17(4), 352-
365.
- Cohen, J. (1977). Statistical power analysis for the behavioral sciences, Rev. Ed. San
Diego: Academic Press.
- Cohen, J. (1992). Quantitative methods in psychology. Psychological Bulletin, 112(1),
155-159 https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
- Cohen, L., & Manion, L. (2001). Research methods in education (5th ed.). New York:
Rotledge Falmer.
- Cooper, H. (2010). Research synthesis and meta-analysis: A step-by-step approach. Los
Angeles, CA: Sage.
- *Coşkun, H. (2019). Hücre ve bölünmeler ünitesinin artırılmış gerçeklik teknolojisi ile
öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve teknolojiye yönelik
tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hatay: Hatay Mustafa
Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- *Çakır, R., Solak, E., & Tan, S. S. (2015). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile İngilizce
kelime öğretiminin öğrenci performansına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 45-58.
- *Çankaya, B., & Girgin, S. (2018). Artırılmış gerçeklik teknolojisinin fen bilimleri dersi
akademik başarısına etkisi. Journal of Social and Humanities Sciences Research
(JSHSR), 5(30), 4283-4290.
- *Çetin, S. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının teknik resim dersinde
ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları, tutumları ve uzamsal görselleştirme
becerilerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi,
Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Çevik, G. Yılmaz, M. R. Göktaş, Y. & Gülcü, A. (2017). Okul öncesi dönemde artırılmış
gerçeklikle ingilizce kelime öğrenme. Journal of Instructional Technologies &
Teacher Education, 6(2), 50-57.
- *Çoban, M. (2020). Artırılmış gerçeklikle desteklenmiş videolarla öğretimin akademik
başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 20(2), 1079-1098.
- *Çömek, A., Akınoğlu, O., Elmacı, E., & Gündoğdu, T. (2016). Fen eğitiminde kavram
haritaları kullanımının akademik başarı ve tutuma etkisi. Journal of Human
Sciences, 13(1), 348-363.
- *Demirel, G. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamaları ile işlenen fen bilimleri dersinin
7.sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve artırılmış gerçeklik
uygulamalarına karşı tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Demirel, T. (2017). Argümantasyon yöntemi destekli artırılmış gerçeklik uygulamaları-
nın akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi, fen ve teknoloji dersine yönelik
güdülenme ve argümantasyon becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi.
Yayınlanmamış doktora tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Demirer, V., & Erbaş, Ç. (2015). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenmesi
ve eğitimsel açıdan değerlendirilmesi. Mersin University Journal of the Faculty
of Education, 11(3), 802-813.
- Demirezen, B. (2019). Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisinin turizm sek-
töründe kullanılabilirliği üzerine bir literatür taraması. Uluslararası Global Tu-
rizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-26.
- Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi
Duval, S., & Tweedie, R. (2000). Trim and fill: a simple funnel-plot–based method of
testing and adjusting for publication bias in meta-analysis. Biometrics, 56(2),
455-463.
- *Emreli, D. (2019). Makine imalat sektörüne yönelik teknik resim eğitimlerinde sanal
ve artırılmış gerçeklik (var) uygulamaları kullanımının öğrenme performansına
etkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek tezi, Bursa: Bursa Uludağ
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Erbaş, Ç. (2016). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik
başarı ve motivasyonuna etkisi. Yayınlanmamış yüksek tezi, Isparta: Süleyman
Demirel Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Erbaş, Ç., & Demirer, V. (2014). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamaları: Google
Glass örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2),
8-16.
- *Erden-Alan, H. & Okur-Akçay, N. (2019). Maddenin tanecikli yapısı ve saf maddeler
konularında akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve
fen bilimlerine yönelik tutumlarına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 52(52), 119-136.
- *Eren, A. A. (2019). Elementler ve bileşiklerin öğretiminde artırılmış gerçeklik
uygulamalarının kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrendikleri
bilgilerin kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kayseri: Erciyes
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- *Ersoy, H., Duman, E. ve Öncü, S. (2016). Artırılmış gerçeklik ile motivasyon ve başarı:
deneysel bir çalışma.Journal ofInstructional Technologies & Teacher Education,
5(1), 39-44.
- Farias, L., Dantas, R., & Burlamaqui, A. (2011, September). Educ-AR: A tool for
assist the creation of augmented reality content for education. In 2011 IEEE
International Conference on Virtual Environments, Human-Computer Interfaces
and Measurement Systems Proceedings (pp. 1-5). IEEE.
- *Fidan, M., & Tuncel, M. (2019). Integrating augmented reality into problem based
learning: The effects on learning achievement and attitude in physics education.
Computers and Education, 142(2019), 103635.
- Garzon, J., & Acevedo, J. (2019). Meta-analysis of the impact of Augmented Reality on
students’ learning gains. Educational Research Review, 27, 244-260.
- Garzón, J., Baldiris, S., Gutiérrez, J., & Pavón, J. (2020). How do pedagogical approaches
affect the impact of augmented reality on education? A meta-analysis and
research synthesis. Educational Research Review, 100334.
- *Gecu-Parmaksiz, Z., & Delialioğlu, Ö. (2020). The effect of augmented reality
activities on improving preschool children’s spatial skills. Interactive Learning
Environments, 28(7), 876-889.
- *Güler, T. (2020). Artırılmış gerçeklik destekli argümantasyon yönteminin ilköğretim 7.
Sınıf öğrencilerinin maddenin tanecikli yapısı ve saf maddeler konusundaki aka-
demik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kayseri: Erciyes
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- *Gümbür, Y. (2019). Sosyal bilgiler dersinde artırılmış gerçeklik uygulaması kullanımının
öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna ve motivasyonuna etkisi. Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi, Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim
Bilimleri Enstitüsü.
- *Güngördü, D. (2018). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin
atom modelleri konusuna yönelik başarı ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi, Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- İbili, E., & Şahin, S. (2013). Artırılmış gerçeklik ile interaktif 3D geometri kitabı
yazılımın tasarımı ve geliştirilmesi: ARGE3D. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve
Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-8.
- *İbili,E.,&Şahin,S.(2015).Investigationofthe effectsoncomputer attitudesandcomputer
self-efficacy to use of augmented reality in geometry teaching. Necatibey Faculty
of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 9(1),
332-350.
- İçten, T., & Bal, T. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılan akademik
çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415.
- *Kanal, Y. (2020). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının yabancı öğrencilere Türkçe
sözcük öğretiminde akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi,
Tokat: Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- Karadayı-Taşkıran, A., Koral, E., & Bozkurt, A. (2015). Artırılmış gerçeklik uygulamasının
yabancı dil öğretiminde kullanılması. Akademik Bilişim 2015 (s.462-467).
4-6 Şubat 2015, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- *Karagözlü, D. (2018). Determination of the impact of augmented reality application
on the success and problem-solving skills of students. Quality and Quantity,
52(5),2393–2402
- *Karakaş, M. & Özerbaş, M. (2020). Fizik dersinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının
öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(2), 452-468.
- *Kırıkkaya, E. B., & Şentürk, M. (2018). Güneş Sistemi ve Ötesi Ünitesinde Artırılmış
Gerçeklik Teknolojisi Kullanılmasının Öğrenci Akademik Başarısına
Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 181-189.
- *Kızılca, G. (2019). Ortaokul 3. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi maddenin yapısı
ve özellikleri ünitesinde mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının, fene yönelik
tutumlarına ve akademik başarılarına. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla:
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Koşan, L. (2014). Augmented reality applications in accounting education. Journal of
Çukurova University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 18(2),
37-47.
- Köroğlu, O. (Kasım, 2012). En yaygın iletişim ortamında artırılmış gerçeklik uygulamaları.
Türkiye’de 17. Internet Konferansında sunuldu, İstanbul.
- *Köse, U., Koç, D. ve Yücesoy, S.A. (2013).An augmented reality based mobile software
to support learning experiencesin computerscience courses. Procedia Computer
Science, 25, 370-374.
- *Kuşçu, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin ikinci yabancı dil olarak Fransızca öğrenme
profilleri: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi
örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 1-9. doi:10.24106/kefdergi.354635
- Küçük-Avcı, Ş. (2018). Üç boyutlu sanal ortamlar ve artırılmış gerçeklik
uygulamalarının öğrenme başarısı üzerindeki etkisi: Bir meta-analiz çalışması.
Yayınlanmamış doktora tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü.
- *Küçük, S., Kapakin, S., & Göktaş, Y. (2016). Learning anatomy via mobile augmented
reality: Effects on achievement and cognitive load. Anatomical Sciences
Education, 9(5), 411–421.
- Küçük, S., Yılmaz, R. M., & Göktaş, Y. (2014), İngilizce öğreniminde artırılmış ger-
çeklik: öğrencilerin başarı, tutum ve bilişsel yük düzeyleri. Eğitim ve Bilim,
39(176), 393-404.
- Lin, H. C. K., Chen, M. C. ve Chang, C. K. (2015). Assessing the effectiveness of
learning solid geometry by using an augmented reality-assisted learning system.
Interactive Learning Environments, 23(6), 799-810.
- Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA:
Sage.
- *Metin, M., & Bozdoğan, A. E. (2020). Fen Bilimleri dersi kapsamında planetaryuma
düzenlenen bir gezinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, ilgi ve
motivasyonuna etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 240-260.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sour-
cebook. Thousand Oaks, California: Sage.
- Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A., & Kishino, F. (1995, December). Augmented
reality:Aclass of displays on the reality-virtuality continuum.In Telemanipulator
and telepresence technologies (Vol. 2351, pp. 282-292). International Society
for Optics and Photonics.
- Millî Eğitim Bakanlığı (2010). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.
tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf adresinden 23 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
- Özarslan, Y. (2013). Genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirilmiş öğrenme
materyallerinin öğrenen başarısı ve memnuniyeti üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek
lisans tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- *Özbek, F. & Ak, Ş. (2020). İlkokul 4. sınıf Türkçe dersinde artırılmış gerçeklik
uygulaması: başarı ve motivasyona etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1668-
1679.
- Özdemir, M., Şahin, C., Arcagök, S., & Demir, M. K. (2018). The Effect of Augmented
Reality Applications in the Learning Process: A Meta-Analysis Study. Eurasian
Journal of Educational Research, 74, 165-186.
- *Özmen, E. (2020). Artırılmış gerçekliğe dayalı öğretim materyali kullanımının
öğrencilerin akademik başarısına ve görüşlerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Elazığ: Fırat
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Parmar, D., Pelmahale, K., Kothwade, R., & Badgujar, P. (2015). Augmented reality
system for engineering graphics. International Journal of Advanced Research in
Computer and Communication Engineering (IJARCCE-), 4(10), 327-330.
- *Peder Alagöz, Z. B. (2020). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul 7.
Sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik kaygılarına ve akademik başarılarına
etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Pérez-López, D., & Contero, M. (2013). Delivering educational multimedia contents
through an augmented reality application: A case study on its impact on
knowledge acquisition and retention. Turkish Online Journal of Educational
Technology-TOJET, 12(4), 19-28.
- *Sahin, D., & Yilmaz, R. M. (2020). The effect of Augmented Reality Technology
on middle school students' achievements and attitudes towards science
education. Computers & Education, 144, 103710.
- *Şahin, N., & Özcan, M. F. (2019). Retraction notice for effects of augmented rea-
lity in teaching old turkish language mementoes on student achievement and
motivation. Contemporary Educational Technology, 12(1), ep266.
- *Sarıyıldız, S. (2020). Artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanımının fen eğitiminde öğrenci
başarılarına ve derse karşı motivasyonlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek
lisans tezi, Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
- *Sırakaya, M., & Kılıç-Çakmak, E. (2018). Investigating Student Attitudes toward
Augmented Reality. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(1),
30-44.
- *Solak, E., & Çakır, R. (2016). Investigating the role of augmented reality technology in
the language classroom. Online Submission, 18(4), 1067-1085.
- Somyürek-Atasoy, S. (2014). Öğrenme sürecinde z kuşağının dikkatini çekme: Artırılmış
gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63-80.
- Soylu, M. S. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik eğitim programının
okul öncesi öğretmen adaylarının tutum ve görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Tandoğan, B. (2019). Investigating the effectiveness of arcs based instructional materials
enhanced with augmented reality on esp vocabulary achievement and motivation.
Doctoral dissertation, Ankara: Middle East Technical University.
- *Tosik-Gün, E., & Atasoy, B. (2017). Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İlköğretim
Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerine ve Akademik Başarılarına Etkisi. Eğitim
ve Bilim, 42(191), 31-51.
- Tutulmaz, M., & Seferoğlu, S. S. (Mayıs, 2017). Artırılmış gerçeklik teknolojilerinin
sınıfta kullanmalarıyla ilgili bir inceleme. ICITS 2017 Uluslararası Bilgisayar ve
Öğretim Teknolojileri Sempozyumu.
- Tülü, M., & Yılmaz, M. (Ocak, 2013). Iphone ile artırılmış gerçeklik uygulamalarının
eğitim alanında kullanılması. Akademik Bilişim Kongresi, 23-25.
- *Türksoy, E. (2019). Artırılmış gerçeklik ve çevirim içi materyallerle bütünleştirilen
öğretim yöntemlerinin, fen dersindeki başarı ve kalıcılığa etkisi: Karma desen.
Yayınlanmamış doktora tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü.
- *Turan, Z., Meral, E. & Şahin, İ. F. (2018) The impact of mobile augmented reality in
geography education: achievements, cognitive loads and views of university
students, Journal of Geography in Higher Education, 42(3), 427-441.
- *Turkan, Y., Radkowski, R., Karabulut-Ilgu, A., Behzadan, A. H., & Chen, A. (2017).
Mobile augmented reality for teaching structural analysis. Advanced Engineering
Informatics, 34, 90-100.
- Uğur, İ. & Apaydın, Ş. (2014). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının reklam beğeni
düzeyindeki rolü. Humanities Sciences, 9(4), 145-156.
- Wolf, F. M. (1988). Meta-analysis quantitative methods for research synthesis (3rd ed.).
California: Sage Publications.
- *Yetişir, H. (2019). Mobil cihazlarla artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin
akademik başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tez,
Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
- *Yıldırım, P. (2018). Mobil artırılmış gerçeklik teknolojisi ile yapılan fen öğretiminin
ortaokul öğrencilerinin fen ve teknolojiye yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi.
Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Yıldırım, İ. (2020). Fen öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. sınıf
öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış yüksek
lisans tezi, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Yılmaz, Z. A. & Batdı, V. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimle bütünleştirilmesinin
meta-analitik ve tematik karşılaştırmalı analizi. Eğitim ve bilim, 41(188), 273-289.
Year 2021,
Issue: 85, 283 - 310, 31.03.2021
Melih Dikmen
Ferdi Bahadır
References
- *Abdüsselam, M. S., & Karal, H. (2012). Fizik öğretiminde artırılmış gerçeklik ortam-
larının öğrenci akademik başarısı üzerine etkisi: 11. sınıf manyetizma konusu
örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 170-181.
- *Akçayır, M., Akçayır, G., Pektaş, H. M., & Ocak, M. A. (2016). Augmented reality in
science laboratories: The effects of augmented reality on university students’
laboratory skills and attitudes toward science laboratories. Computers in Human
Behavior, 57, 334-342
- *Akkiren, B. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. Sınıf öğrencilerinin dolaşım
sistemi konusundaki akademik başarılarına ve fen bilimleri dersine karşı tutumlarına
etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak: Zonguldak Bülent
Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
- *Akkuş, İ. (2016). Bilgisayar destekli teknik resim dersinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının
makine mühendisliği öğrencilerinin akademik başarısına ve uzamsal
yeteneklerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi.
- *Aktamış, H. &Arıcı, V.A. (2013). Sanal gerçeklik programlarının astronomi konularının
öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığına etkisi. Mersin
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 58-70
- Aksoy, G. ve Gürbüz, F. (2013). 5E modelinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi:
“Kuvvet ve hareket” ünitesi örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
14(2), 1-16.
- Altınpulluk, H. (2015). Artırılmış gerçekliği anlamak: Kavramlar ve uygulamalar.
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 123-131.
- Altınpulluk, H., & Kesim, M. (2015). Geçmişten günümüze artırılmış gerçeklik
uygulamalarında gerçekleşen paradigma değişimleri. Akademik Bilişim Kongresinde
sunuldu, Eskişehir.
- Aslan, R. (2017). Uluslararası rekabette yeni imkânlar: Sanal gerçeklik, artırılmış
gerçeklik ve hologram. Ayrıntı Dergisi, 5(49), 21-26.
- *Ateş, A. (2018). 7. sınıf fen ve teknoloji dersi" Maddenin tanecikli yapısı ve saf maddeler"
konusunda artırılmış gerçeklik teknolojileri kullanılarak oluşturulan öğrenme
materyalinin akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi,
Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- *Azı, F. B. (2020). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının sosyal bilgiler dersinde akademik
başarı ve ders tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Konya:
Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual
Environments, 6(4), 355-385.
- Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S., & MacIntyre, B. (2001). Re-
cent advances in augmented reality. IEEE computer graphics and applications,
21(6), 34-47.
- *Babur, A. (2016). Artırılmış gerçeklik, benzetim ve gerçek nesne kullanımının öğrenme
başarılarına, motivasyonlarına ve psikomotor performanslarına etkisi.
Yayınlanmamış doktora tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
- Bakioğlu, A. & Göktaş, E. (2018). Bir eğitim politikası belirleme yöntemi: Meta
analiz. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 35-54.
- *Bal, E. & Bicen, H. (2016). Computer hardware course application through augmented
reality and QR code ıntegration: achievement levels and views of students.
Procedia Computer Science, 102, 267 – 272
- Baragash,R. S.,Al-Samarraie, H., Moody, L., & Zaqout, F.(2020).AugmentedReality and
Functional Skills Acquisition Among Individuals With Special Needs: A Meta-
Analysis of Group Design Studies. Journal of Special Education Technology,
35, 1-8.
- Başol, G., & Johanson, G. (2009). Effectiveness of frequent testing over achievement: A
meta-analysis study. International Journal of Human Sciences, 6(2), 99-121.
- Batdı, V., & Talan, T. (2019). Augmented reality applications: A Meta-analysis and
thematic analysis. Turkish Journal of Education, 8(4), 276-297.
- *Baysan, E., & Uluyol, Ç. (2016). Arttırılmış gerçeklik kitabının (AG-KİTAP) öğrencilerin
akademik başarılarına etkisi ve eğitim ortamlarında kullanımı hakkında
öğrenci görüşleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(14),
55-78.
- *Buluş Kırıkkaya, E. & Şentürk, M. (2018). Güneş sistemi ve ötesi ünitesinde artırılmış
gerçeklik teknolojisi kullanılmasının öğrenci akademik başarısına etkisi. Kasta-
monu Eğitim Dergisi, 26(1), 181-189.
- *Bursalı, H. ve Yılmaz, R. (2019). Effect of augmented reality applications on secondary
school students’reading comprehension and learning permanency. Computers in
Human Behaviour, 95, 126-135.
- Billinghurst, M., Kato, H., & Poupyrev, I. (2001). The magicbook-moving seamlessly
between reality and virtuality. IEEE Computer Graphics and applications, 21(3),
6-8.
- Borenstein, B., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2009). Introduction to
Meta-Analysis. (S. Dinçer, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P. T., & Rothstein, H. R. (2010). A basic
introduction to fixed effect and random effect modelsfor meta-analysis. Research
Synthesis Methods, 1(1), 97-111.
- Cadavieco, J.F., Goulao, M.F., & Costales, A.F. (2012). “Using Augmented Reality and
M-Learning to Optimize Students Performance in Higher Education”. Procedia-
Social and Behavioral Sciences, 46, 2970-2977.
- Camnalbur, M., & Erdogan, Y. (2008). A meta analysis on the effectiveness of computer-
assisted instruction: Turkey sample. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,
8(2), 497-505
- Carmigniani, J., Furht, B., Anisetti, M., Ceravolo, P., Damiani, E., & Ivkovic, M. (2011).
Augmented reality technologies, systems and applications. Multimedia tools
and applications, 51(1), 341-377.
- Chiang, T. H., Yang, S. J., & Hwang, G. J. (2014). An augmented reality-based mobile
learning system to improve students' learning achievements and motivations in
natural science inquiry activities. Educational Technology & Society, 17(4), 352-
365.
- Cohen, J. (1977). Statistical power analysis for the behavioral sciences, Rev. Ed. San
Diego: Academic Press.
- Cohen, J. (1992). Quantitative methods in psychology. Psychological Bulletin, 112(1),
155-159 https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
- Cohen, L., & Manion, L. (2001). Research methods in education (5th ed.). New York:
Rotledge Falmer.
- Cooper, H. (2010). Research synthesis and meta-analysis: A step-by-step approach. Los
Angeles, CA: Sage.
- *Coşkun, H. (2019). Hücre ve bölünmeler ünitesinin artırılmış gerçeklik teknolojisi ile
öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve teknolojiye yönelik
tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hatay: Hatay Mustafa
Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- *Çakır, R., Solak, E., & Tan, S. S. (2015). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile İngilizce
kelime öğretiminin öğrenci performansına etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 45-58.
- *Çankaya, B., & Girgin, S. (2018). Artırılmış gerçeklik teknolojisinin fen bilimleri dersi
akademik başarısına etkisi. Journal of Social and Humanities Sciences Research
(JSHSR), 5(30), 4283-4290.
- *Çetin, S. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının teknik resim dersinde
ortaöğretim öğrencilerinin akademik başarıları, tutumları ve uzamsal görselleştirme
becerilerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi,
Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Çevik, G. Yılmaz, M. R. Göktaş, Y. & Gülcü, A. (2017). Okul öncesi dönemde artırılmış
gerçeklikle ingilizce kelime öğrenme. Journal of Instructional Technologies &
Teacher Education, 6(2), 50-57.
- *Çoban, M. (2020). Artırılmış gerçeklikle desteklenmiş videolarla öğretimin akademik
başarı, bilişsel yük ve motivasyona etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 20(2), 1079-1098.
- *Çömek, A., Akınoğlu, O., Elmacı, E., & Gündoğdu, T. (2016). Fen eğitiminde kavram
haritaları kullanımının akademik başarı ve tutuma etkisi. Journal of Human
Sciences, 13(1), 348-363.
- *Demirel, G. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamaları ile işlenen fen bilimleri dersinin
7.sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve artırılmış gerçeklik
uygulamalarına karşı tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Demirel, T. (2017). Argümantasyon yöntemi destekli artırılmış gerçeklik uygulamaları-
nın akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi, fen ve teknoloji dersine yönelik
güdülenme ve argümantasyon becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi.
Yayınlanmamış doktora tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Demirer, V., & Erbaş, Ç. (2015). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının incelenmesi
ve eğitimsel açıdan değerlendirilmesi. Mersin University Journal of the Faculty
of Education, 11(3), 802-813.
- Demirezen, B. (2019). Artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojisinin turizm sek-
töründe kullanılabilirliği üzerine bir literatür taraması. Uluslararası Global Tu-
rizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-26.
- Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi
Duval, S., & Tweedie, R. (2000). Trim and fill: a simple funnel-plot–based method of
testing and adjusting for publication bias in meta-analysis. Biometrics, 56(2),
455-463.
- *Emreli, D. (2019). Makine imalat sektörüne yönelik teknik resim eğitimlerinde sanal
ve artırılmış gerçeklik (var) uygulamaları kullanımının öğrenme performansına
etkilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek tezi, Bursa: Bursa Uludağ
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Erbaş, Ç. (2016). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin akademik
başarı ve motivasyonuna etkisi. Yayınlanmamış yüksek tezi, Isparta: Süleyman
Demirel Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Erbaş, Ç., & Demirer, V. (2014). Eğitimde artırılmış gerçeklik uygulamaları: Google
Glass örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3(2),
8-16.
- *Erden-Alan, H. & Okur-Akçay, N. (2019). Maddenin tanecikli yapısı ve saf maddeler
konularında akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve
fen bilimlerine yönelik tutumlarına etkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 52(52), 119-136.
- *Eren, A. A. (2019). Elementler ve bileşiklerin öğretiminde artırılmış gerçeklik
uygulamalarının kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrendikleri
bilgilerin kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kayseri: Erciyes
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- *Ersoy, H., Duman, E. ve Öncü, S. (2016). Artırılmış gerçeklik ile motivasyon ve başarı:
deneysel bir çalışma.Journal ofInstructional Technologies & Teacher Education,
5(1), 39-44.
- Farias, L., Dantas, R., & Burlamaqui, A. (2011, September). Educ-AR: A tool for
assist the creation of augmented reality content for education. In 2011 IEEE
International Conference on Virtual Environments, Human-Computer Interfaces
and Measurement Systems Proceedings (pp. 1-5). IEEE.
- *Fidan, M., & Tuncel, M. (2019). Integrating augmented reality into problem based
learning: The effects on learning achievement and attitude in physics education.
Computers and Education, 142(2019), 103635.
- Garzon, J., & Acevedo, J. (2019). Meta-analysis of the impact of Augmented Reality on
students’ learning gains. Educational Research Review, 27, 244-260.
- Garzón, J., Baldiris, S., Gutiérrez, J., & Pavón, J. (2020). How do pedagogical approaches
affect the impact of augmented reality on education? A meta-analysis and
research synthesis. Educational Research Review, 100334.
- *Gecu-Parmaksiz, Z., & Delialioğlu, Ö. (2020). The effect of augmented reality
activities on improving preschool children’s spatial skills. Interactive Learning
Environments, 28(7), 876-889.
- *Güler, T. (2020). Artırılmış gerçeklik destekli argümantasyon yönteminin ilköğretim 7.
Sınıf öğrencilerinin maddenin tanecikli yapısı ve saf maddeler konusundaki aka-
demik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kayseri: Erciyes
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- *Gümbür, Y. (2019). Sosyal bilgiler dersinde artırılmış gerçeklik uygulaması kullanımının
öğrencilerin akademik başarısına, tutumuna ve motivasyonuna etkisi. Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi, Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim
Bilimleri Enstitüsü.
- *Güngördü, D. (2018). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul öğrencilerinin
atom modelleri konusuna yönelik başarı ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi, Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- İbili, E., & Şahin, S. (2013). Artırılmış gerçeklik ile interaktif 3D geometri kitabı
yazılımın tasarımı ve geliştirilmesi: ARGE3D. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve
Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-8.
- *İbili,E.,&Şahin,S.(2015).Investigationofthe effectsoncomputer attitudesandcomputer
self-efficacy to use of augmented reality in geometry teaching. Necatibey Faculty
of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 9(1),
332-350.
- İçten, T., & Bal, T. (2017). Artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılan akademik
çalışmaların içerik analizi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(4), 401-415.
- *Kanal, Y. (2020). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının yabancı öğrencilere Türkçe
sözcük öğretiminde akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi,
Tokat: Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
- Karadayı-Taşkıran, A., Koral, E., & Bozkurt, A. (2015). Artırılmış gerçeklik uygulamasının
yabancı dil öğretiminde kullanılması. Akademik Bilişim 2015 (s.462-467).
4-6 Şubat 2015, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- *Karagözlü, D. (2018). Determination of the impact of augmented reality application
on the success and problem-solving skills of students. Quality and Quantity,
52(5),2393–2402
- *Karakaş, M. & Özerbaş, M. (2020). Fizik dersinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının
öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(2), 452-468.
- *Kırıkkaya, E. B., & Şentürk, M. (2018). Güneş Sistemi ve Ötesi Ünitesinde Artırılmış
Gerçeklik Teknolojisi Kullanılmasının Öğrenci Akademik Başarısına
Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 181-189.
- *Kızılca, G. (2019). Ortaokul 3. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi maddenin yapısı
ve özellikleri ünitesinde mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının, fene yönelik
tutumlarına ve akademik başarılarına. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla:
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Koşan, L. (2014). Augmented reality applications in accounting education. Journal of
Çukurova University Faculty of Economics and Administrative Sciences, 18(2),
37-47.
- Köroğlu, O. (Kasım, 2012). En yaygın iletişim ortamında artırılmış gerçeklik uygulamaları.
Türkiye’de 17. Internet Konferansında sunuldu, İstanbul.
- *Köse, U., Koç, D. ve Yücesoy, S.A. (2013).An augmented reality based mobile software
to support learning experiencesin computerscience courses. Procedia Computer
Science, 25, 370-374.
- *Kuşçu, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin ikinci yabancı dil olarak Fransızca öğrenme
profilleri: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi
örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 1-9. doi:10.24106/kefdergi.354635
- Küçük-Avcı, Ş. (2018). Üç boyutlu sanal ortamlar ve artırılmış gerçeklik
uygulamalarının öğrenme başarısı üzerindeki etkisi: Bir meta-analiz çalışması.
Yayınlanmamış doktora tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü.
- *Küçük, S., Kapakin, S., & Göktaş, Y. (2016). Learning anatomy via mobile augmented
reality: Effects on achievement and cognitive load. Anatomical Sciences
Education, 9(5), 411–421.
- Küçük, S., Yılmaz, R. M., & Göktaş, Y. (2014), İngilizce öğreniminde artırılmış ger-
çeklik: öğrencilerin başarı, tutum ve bilişsel yük düzeyleri. Eğitim ve Bilim,
39(176), 393-404.
- Lin, H. C. K., Chen, M. C. ve Chang, C. K. (2015). Assessing the effectiveness of
learning solid geometry by using an augmented reality-assisted learning system.
Interactive Learning Environments, 23(6), 799-810.
- Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA:
Sage.
- *Metin, M., & Bozdoğan, A. E. (2020). Fen Bilimleri dersi kapsamında planetaryuma
düzenlenen bir gezinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, ilgi ve
motivasyonuna etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 240-260.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sour-
cebook. Thousand Oaks, California: Sage.
- Milgram, P., Takemura, H., Utsumi, A., & Kishino, F. (1995, December). Augmented
reality:Aclass of displays on the reality-virtuality continuum.In Telemanipulator
and telepresence technologies (Vol. 2351, pp. 282-292). International Society
for Optics and Photonics.
- Millî Eğitim Bakanlığı (2010). Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.
tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf adresinden 23 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
- Özarslan, Y. (2013). Genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirilmiş öğrenme
materyallerinin öğrenen başarısı ve memnuniyeti üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek
lisans tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- *Özbek, F. & Ak, Ş. (2020). İlkokul 4. sınıf Türkçe dersinde artırılmış gerçeklik
uygulaması: başarı ve motivasyona etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1668-
1679.
- Özdemir, M., Şahin, C., Arcagök, S., & Demir, M. K. (2018). The Effect of Augmented
Reality Applications in the Learning Process: A Meta-Analysis Study. Eurasian
Journal of Educational Research, 74, 165-186.
- *Özmen, E. (2020). Artırılmış gerçekliğe dayalı öğretim materyali kullanımının
öğrencilerin akademik başarısına ve görüşlerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Elazığ: Fırat
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Parmar, D., Pelmahale, K., Kothwade, R., & Badgujar, P. (2015). Augmented reality
system for engineering graphics. International Journal of Advanced Research in
Computer and Communication Engineering (IJARCCE-), 4(10), 327-330.
- *Peder Alagöz, Z. B. (2020). Mobil artırılmış gerçeklik uygulamalarının ortaokul 7.
Sınıf öğrencilerinin fen bilimlerine yönelik kaygılarına ve akademik başarılarına
etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Pérez-López, D., & Contero, M. (2013). Delivering educational multimedia contents
through an augmented reality application: A case study on its impact on
knowledge acquisition and retention. Turkish Online Journal of Educational
Technology-TOJET, 12(4), 19-28.
- *Sahin, D., & Yilmaz, R. M. (2020). The effect of Augmented Reality Technology
on middle school students' achievements and attitudes towards science
education. Computers & Education, 144, 103710.
- *Şahin, N., & Özcan, M. F. (2019). Retraction notice for effects of augmented rea-
lity in teaching old turkish language mementoes on student achievement and
motivation. Contemporary Educational Technology, 12(1), ep266.
- *Sarıyıldız, S. (2020). Artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanımının fen eğitiminde öğrenci
başarılarına ve derse karşı motivasyonlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek
lisans tezi, Erzincan: Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
- *Sırakaya, M., & Kılıç-Çakmak, E. (2018). Investigating Student Attitudes toward
Augmented Reality. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(1),
30-44.
- *Solak, E., & Çakır, R. (2016). Investigating the role of augmented reality technology in
the language classroom. Online Submission, 18(4), 1067-1085.
- Somyürek-Atasoy, S. (2014). Öğrenme sürecinde z kuşağının dikkatini çekme: Artırılmış
gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63-80.
- Soylu, M. S. (2019). Artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik eğitim programının
okul öncesi öğretmen adaylarının tutum ve görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Tandoğan, B. (2019). Investigating the effectiveness of arcs based instructional materials
enhanced with augmented reality on esp vocabulary achievement and motivation.
Doctoral dissertation, Ankara: Middle East Technical University.
- *Tosik-Gün, E., & Atasoy, B. (2017). Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İlköğretim
Öğrencilerinin Uzamsal Yeteneklerine ve Akademik Başarılarına Etkisi. Eğitim
ve Bilim, 42(191), 31-51.
- Tutulmaz, M., & Seferoğlu, S. S. (Mayıs, 2017). Artırılmış gerçeklik teknolojilerinin
sınıfta kullanmalarıyla ilgili bir inceleme. ICITS 2017 Uluslararası Bilgisayar ve
Öğretim Teknolojileri Sempozyumu.
- Tülü, M., & Yılmaz, M. (Ocak, 2013). Iphone ile artırılmış gerçeklik uygulamalarının
eğitim alanında kullanılması. Akademik Bilişim Kongresi, 23-25.
- *Türksoy, E. (2019). Artırılmış gerçeklik ve çevirim içi materyallerle bütünleştirilen
öğretim yöntemlerinin, fen dersindeki başarı ve kalıcılığa etkisi: Karma desen.
Yayınlanmamış doktora tezi, Burdur: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü.
- *Turan, Z., Meral, E. & Şahin, İ. F. (2018) The impact of mobile augmented reality in
geography education: achievements, cognitive loads and views of university
students, Journal of Geography in Higher Education, 42(3), 427-441.
- *Turkan, Y., Radkowski, R., Karabulut-Ilgu, A., Behzadan, A. H., & Chen, A. (2017).
Mobile augmented reality for teaching structural analysis. Advanced Engineering
Informatics, 34, 90-100.
- Uğur, İ. & Apaydın, Ş. (2014). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının reklam beğeni
düzeyindeki rolü. Humanities Sciences, 9(4), 145-156.
- Wolf, F. M. (1988). Meta-analysis quantitative methods for research synthesis (3rd ed.).
California: Sage Publications.
- *Yetişir, H. (2019). Mobil cihazlarla artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin
akademik başarı, tutum ve kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tez,
Niğde: Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
- *Yıldırım, P. (2018). Mobil artırılmış gerçeklik teknolojisi ile yapılan fen öğretiminin
ortaokul öğrencilerinin fen ve teknolojiye yönelik tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi.
Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Elazığ: Fırat Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- *Yıldırım, İ. (2020). Fen öğretiminde artırılmış gerçeklik uygulamalarının 6. sınıf
öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış yüksek
lisans tezi, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Yılmaz, Z. A. & Batdı, V. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimle bütünleştirilmesinin
meta-analitik ve tematik karşılaştırmalı analizi. Eğitim ve bilim, 41(188), 273-289.