Research Article
BibTex RIS Cite

TARAFTARLARIN SPOR İLETİŞİMİNE YÖNELİK ALGILARININ ARAŞTIRILMASI: ÇAYKUR RİZESPOR ÖRNEĞİ

Year 2016, Issue: 66, 255 - 268, 28.04.2016

Abstract

Bu araştırma Çaykur Rizespor kulüp yöneticileri ve sporcularının sergiledikleri spor iletişimi davranış ve tutumlarının taraftarlar tarafından nasıl algılandığına yönelik görüşleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada çalışma grubunu Rize il merkezinde yaşayan Çaykur Rizespor taraftarları oluşturmaktadır. Araştırmaya katılmayı kabul eden 798 gönüllü üzerinde anket çalışması yapılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan spor iletişimi formu ve tanımlayıcı özellikleri içeren form taraftarlara sunulmuş ve yanıtlamaları istenmiştir. Geliştirilen spor iletişimi algısını belirlemeye yönelik formun güvenirlik katsayısı Crombach Alpha=0,92 olarak yüksek bulunmuştur. Araştırma sonucunda taraftar algılarına göre Çaykur Rizespor yöneticileri ve sporcularının spor iletişimini orta düzeyde uyguladıkları belirlenmiştir. Ayrıca taraftarların spor iletişimine yönelik algıları cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, kulübünü takip etme süresi, maçlara gitme durumu, kombine bilet sahibi olma durumu, taraftar guruplarına üye olma durumuna göre farklılık göstermediği saptanmıştır.

References

  • Anderson, W.B. (2001). Does the cheerleading ever stop? Major League Baseball and sports journalism. Journalism & Mass Communication Quarterly, 78(2), 355- 382.
  • Boehmer, J. ve Lacy, S. (2014). Sport news on facebook: the relationship between ınteractivity and readers’ browsing behavior. International Journal of Sport Communication, 7, 1-15.
  • Brown, N. A., Devlin, M. B. ve Billings, A. C. (2013). Fan identification gone extreme: sports communication variables between fans and sport in the ultimate fighting championship, International Journal of Sport Communication, 6, 19-32.
  • Cunningham, I. ve diğ. (2015). Exploring player communication in interactions with sport officials. Movement & Sport Sciences – Science & Motricité, 87,79–89.
  • Filo, K., & Funk, D.C. (2005). Congruence between attractive product features and virtual content delivery for internet marketing communication. Sport Marketing Quarterly, 14(2), 112–122.
  • Hambrick, M. E. ve Svensson, P. G. (2015). Gainline Africa: a case study of sport-fordevelopment organizations and the role of organizational, relationship building via social media. International Journal of Sport Communication, , 8, 233 -254.
  • Hur, Y., Ko, Y.J., & Claussen, C. (2011). Acceptance of sports websites: A conceptual model. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship,12, 209–224.
  • Kang, S. J., Ha, J.-P. (2015). A mixed-method approach to exploring the motives of sport-related mobile applications among college students. Journal of Sport Management,29, 272 -290.
  • Katırcı, H. ve Uztuğ, F. (2009). Spor kulüplerinde iletişim yönetimi: türkiye profesyonel futbol liglerinde yer alan spor kulüplerinin iletişim uygulamalarına ilişkin araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9,(1), 149–168.
  • Sönmezoğlu, U. ve Çoknaz, D. (2013). Yönetici bakış açısıyla spor kulüplerinde kurumsallaşma (spor toto süper lig örneği). NWSA-Sports Sciences, 9 (1), 1-21.
  • Suggs, D. W. (2015). Valuing the media: access and autonomy as functions of legitimacy for journalists. International Journal of Sport Communication, 8, 46-67.
  • Wang, Y. ve Zhou, S. (2015). How do sports organizations use social media to build relationships? a content analysis of nba clubs’ twitter use. International Journal of Sport Communication, 8, 133 -148.
  • White, R. ve Cheung, M. (2015). Communication of fantasy sports: a comparative study of user-generated content by professional and amateur writers. Ieee Transactıons on Professıonal Communıcatıon, 58 (2), 192-207.
Year 2016, Issue: 66, 255 - 268, 28.04.2016

Abstract

References

  • Anderson, W.B. (2001). Does the cheerleading ever stop? Major League Baseball and sports journalism. Journalism & Mass Communication Quarterly, 78(2), 355- 382.
  • Boehmer, J. ve Lacy, S. (2014). Sport news on facebook: the relationship between ınteractivity and readers’ browsing behavior. International Journal of Sport Communication, 7, 1-15.
  • Brown, N. A., Devlin, M. B. ve Billings, A. C. (2013). Fan identification gone extreme: sports communication variables between fans and sport in the ultimate fighting championship, International Journal of Sport Communication, 6, 19-32.
  • Cunningham, I. ve diğ. (2015). Exploring player communication in interactions with sport officials. Movement & Sport Sciences – Science & Motricité, 87,79–89.
  • Filo, K., & Funk, D.C. (2005). Congruence between attractive product features and virtual content delivery for internet marketing communication. Sport Marketing Quarterly, 14(2), 112–122.
  • Hambrick, M. E. ve Svensson, P. G. (2015). Gainline Africa: a case study of sport-fordevelopment organizations and the role of organizational, relationship building via social media. International Journal of Sport Communication, , 8, 233 -254.
  • Hur, Y., Ko, Y.J., & Claussen, C. (2011). Acceptance of sports websites: A conceptual model. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship,12, 209–224.
  • Kang, S. J., Ha, J.-P. (2015). A mixed-method approach to exploring the motives of sport-related mobile applications among college students. Journal of Sport Management,29, 272 -290.
  • Katırcı, H. ve Uztuğ, F. (2009). Spor kulüplerinde iletişim yönetimi: türkiye profesyonel futbol liglerinde yer alan spor kulüplerinin iletişim uygulamalarına ilişkin araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9,(1), 149–168.
  • Sönmezoğlu, U. ve Çoknaz, D. (2013). Yönetici bakış açısıyla spor kulüplerinde kurumsallaşma (spor toto süper lig örneği). NWSA-Sports Sciences, 9 (1), 1-21.
  • Suggs, D. W. (2015). Valuing the media: access and autonomy as functions of legitimacy for journalists. International Journal of Sport Communication, 8, 46-67.
  • Wang, Y. ve Zhou, S. (2015). How do sports organizations use social media to build relationships? a content analysis of nba clubs’ twitter use. International Journal of Sport Communication, 8, 133 -148.
  • White, R. ve Cheung, M. (2015). Communication of fantasy sports: a comparative study of user-generated content by professional and amateur writers. Ieee Transactıons on Professıonal Communıcatıon, 58 (2), 192-207.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ensar Lokmanoğlu This is me

Publication Date April 28, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 66

Cite

APA Lokmanoğlu, E. (2016). TARAFTARLARIN SPOR İLETİŞİMİNE YÖNELİK ALGILARININ ARAŞTIRILMASI: ÇAYKUR RİZESPOR ÖRNEĞİ. EKEV Akademi Dergisi(66), 255-268.