Research Article
BibTex RIS Cite

SPOR YAPAN BİREYLERİN TEKNOLOJİ BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2020, Issue: 82, 23 - 43, 22.06.2020

Abstract

Bu çalışmanın amacı farklı branşlarda spor yapan bireylerin teknoloji bağımlılık düzeylerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada Kars ili Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü bünyesinde farklı spor branşlarına kayıtlı öğrencilerin farklı demografik özelliklerine göre teknoloji bağımlılık düzeyleri incelenmiştir. Çalışma genel tarama yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemi farklı branşlarda spor yapan toplam 339 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Güçlü ve Dilci (2015) tarafından geliştirilen “Teknoloji Bağımlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler yüzde (%), frekans (f), ortalama ( x ), ve standart sapma (SS) değerleri ile ifade edilmiştir. Verilerin analizinde parametrik testlerden T-testi, tek yönlü ANOVA testi ve Regresyon analizi kullanılmıştır. Ayrıca gruplar arasındaki farkın hangi grup veya gruplardan kaynaklandığını belirlemek için Post-Hoc testlerinden Scheffe testi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin teknolojik bağımlık düzeylerinde cinsiyet ve aile sosyo-ekonomik düzeyler açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farkın oluşmadığını, yaş ve sosyal ağlarda geçirilen süre açısından ise istatistiksel olarak anlamlı bir farkın oluştuğunu göstermiştir. Buna ek olarak sosyal ağlarda geçirilen süreler ile teknoloji bağımlılık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu da görülmüştür.

References

  • Aktan, E. (2018). Instagram kullanıcılarının kullanım motivasyonları ve instagram takip davranışları. Online Academic Journal of Information Technology, 9(33), 127- 146. DOI: 10.5824/1309-1581.2018.3.008.x
  • Alexander, B. ve Vladislay, B. (2015). Structure and content of the educational technology of Managing students’ healthy lifestyle. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 362. DOI: 10.7752/jpes.2015.03054
  • Atay, K. (2002). Okul müdürlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile çatışmaları çözümleme stratejileri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(3), 344-355.
  • Bülbül, H., Tunç, T. ve Aydil, F. (2018). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığı: Kişisel özellikler ve başarı ile ilişkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(3), 97-111. DOI: 10.25287/ohuiibf.423745.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dinç, M. (2015). Teknoloji bağımlılığı ve gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 31-65.
  • Griffiths, M.D. (1995). Technological addictions. Clinical Psychology Forum, 76, 14- 19.
  • Güçlü, G., Dilci, T. (2015). Yaşam boyu öğrenme argümanı olarak teknoloji bağımlılığı ve yaşama yansımaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karaman, M. K. ve Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik Bilişim, 11(13), 641-650.
  • Koçak, M., C. ve İnce, M. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(64), 795-803. http://dx.doi.org/10.17719/ jisr.2019.3398.
  • Kuter, F.Ö., Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, (6), 75-94.
  • Küçük, V. ve Koç, H. (2004). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10.
  • Mayer, J. D., Perkins, D. M., Caruso, D. R. ve Salovey, P. (2001). Emotional intelligence and giftedness. Roeper Review, 23(3), 131-137. DOI: 10.7790/ejap.v2.
  • Obee, J. (2012). The ultimate teen guide, Toronto: The Scarecrow Press.
  • Oskenbay, F., Kalymbetova, E., Tolegenova, A., Kabakova, M., Bakiyeva, S. ve
  • Nugmanov, S. (2015). Addictive behavior among adolescents. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 171, 406-411. https://doi.org/10.1016/ j.sbspro.2015.01.140.
  • Osmanoğlu, D. E. (2019). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin İncelenmesi. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 47-58. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.603734.
  • Park,J., Park, M., Shin,J., Li, B., Rolfe, D., Yoo,J. ve Dittmore, S. (2016). Effect ofsports participation on Internet addiction mediatedby self-control: A case of Korean adolescents. Kasetsart Journal of Social Sciences, 37(3), 164-169. https://doi. org/10.1016/j.kjss.2016.08.003.
  • Taş, İ. (2018). Ergenlerde internet bağımlılığı ve psikolojik belirtilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 31-41. DOI: 10.18506/anemon.310973.
  • Taylan, H. H. ve Işık, M. (2015). Sakarya’da ortaokul ve lise öğrencilerinde internet bağımlılığı. Turkish Studies. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(6), 855-874. DOI: 10.7827/ TurkishStudies.8286.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araş- tırma. Journal of History School(JOHS), 7(17), 851-870. DOI No: http://dx.doi. org/10.14225/Joh474.
  • Toto, G. A. ve Strazzeri, İ. (2019). Ort and physical education as prevention against technological addictions. Journal of Human Sport and Exercise, 14(1), 140-146. doi:https://doi.org/10.14198/jhse.2019.141.11
  • TUIK, (2019). Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. https://dijilopedi.com/2019-tuik-hanehalki-bilisim-eknoloji- leri-kullanim-arastirmasi/ adresinden 02.02.2020’de alınmıştır.
  • Wang, W. (2001). Internet dependency and psychosocial maturity among college students. Int J Human-Computer Studies,55, 919-38. https://doi.org/10.1006/ ijhc.2001.0510.
Year 2020, Issue: 82, 23 - 43, 22.06.2020

Abstract

References

  • Aktan, E. (2018). Instagram kullanıcılarının kullanım motivasyonları ve instagram takip davranışları. Online Academic Journal of Information Technology, 9(33), 127- 146. DOI: 10.5824/1309-1581.2018.3.008.x
  • Alexander, B. ve Vladislay, B. (2015). Structure and content of the educational technology of Managing students’ healthy lifestyle. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 362. DOI: 10.7752/jpes.2015.03054
  • Atay, K. (2002). Okul müdürlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile çatışmaları çözümleme stratejileri arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(3), 344-355.
  • Bülbül, H., Tunç, T. ve Aydil, F. (2018). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığı: Kişisel özellikler ve başarı ile ilişkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(3), 97-111. DOI: 10.25287/ohuiibf.423745.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dinç, M. (2015). Teknoloji bağımlılığı ve gençlik. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 31-65.
  • Griffiths, M.D. (1995). Technological addictions. Clinical Psychology Forum, 76, 14- 19.
  • Güçlü, G., Dilci, T. (2015). Yaşam boyu öğrenme argümanı olarak teknoloji bağımlılığı ve yaşama yansımaları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karaman, M. K. ve Kurtoğlu, M. (2009). Öğretmen adaylarının internet bağımlılığı hakkındaki görüşleri. Akademik Bilişim, 11(13), 641-650.
  • Koçak, M., C. ve İnce, M. (2019). Gençlerin sosyal medya kullanım alışkanlıklarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(64), 795-803. http://dx.doi.org/10.17719/ jisr.2019.3398.
  • Kuter, F.Ö., Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, (6), 75-94.
  • Küçük, V. ve Koç, H. (2004). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,10.
  • Mayer, J. D., Perkins, D. M., Caruso, D. R. ve Salovey, P. (2001). Emotional intelligence and giftedness. Roeper Review, 23(3), 131-137. DOI: 10.7790/ejap.v2.
  • Obee, J. (2012). The ultimate teen guide, Toronto: The Scarecrow Press.
  • Oskenbay, F., Kalymbetova, E., Tolegenova, A., Kabakova, M., Bakiyeva, S. ve
  • Nugmanov, S. (2015). Addictive behavior among adolescents. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 171, 406-411. https://doi.org/10.1016/ j.sbspro.2015.01.140.
  • Osmanoğlu, D. E. (2019). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ile duygusal zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin İncelenmesi. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 47-58. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.603734.
  • Park,J., Park, M., Shin,J., Li, B., Rolfe, D., Yoo,J. ve Dittmore, S. (2016). Effect ofsports participation on Internet addiction mediatedby self-control: A case of Korean adolescents. Kasetsart Journal of Social Sciences, 37(3), 164-169. https://doi. org/10.1016/j.kjss.2016.08.003.
  • Taş, İ. (2018). Ergenlerde internet bağımlılığı ve psikolojik belirtilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 31-41. DOI: 10.18506/anemon.310973.
  • Taylan, H. H. ve Işık, M. (2015). Sakarya’da ortaokul ve lise öğrencilerinde internet bağımlılığı. Turkish Studies. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(6), 855-874. DOI: 10.7827/ TurkishStudies.8286.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin sosyal ağları kullanımlarına yönelik bir araş- tırma. Journal of History School(JOHS), 7(17), 851-870. DOI No: http://dx.doi. org/10.14225/Joh474.
  • Toto, G. A. ve Strazzeri, İ. (2019). Ort and physical education as prevention against technological addictions. Journal of Human Sport and Exercise, 14(1), 140-146. doi:https://doi.org/10.14198/jhse.2019.141.11
  • TUIK, (2019). Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması. https://dijilopedi.com/2019-tuik-hanehalki-bilisim-eknoloji- leri-kullanim-arastirmasi/ adresinden 02.02.2020’de alınmıştır.
  • Wang, W. (2001). Internet dependency and psychosocial maturity among college students. Int J Human-Computer Studies,55, 919-38. https://doi.org/10.1006/ ijhc.2001.0510.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cengiz Gündüzalp This is me

Ezgi Pelin Yıldız This is me

Publication Date June 22, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 82

Cite

APA Gündüzalp, C., & Yıldız, E. P. (2020). SPOR YAPAN BİREYLERİN TEKNOLOJİ BAĞIMLILIK DÜZEYLERİNİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(82), 23-43.